محوطه‌های باستانی "بهشت باستان‌شناسان" در حصار سودجویان

دبیر همایش ملی پیشرفت پایدار سیستان گفت: منطقه سیستان با دارا بودن ۱۶۶۲ محوطه باستانی بهشت باستان‌شناسان لقب گرفته است اما متأسفانه خیلی از این محوطه‌های باستانی مورد سوءاستفاده سودجویان قرار می‌گیرد.

محوطه‌های باستانی "بهشت باستان‌شناسان" در حصار سودجویان

سرهنگ مرادقلی امروز در دومین روز از همایش ملی پیشرفت پایدار؛ رهیافت تاریخ، تمدن و فرهنگ دارالولایه سیستان که با بازدید از محوطه‌های باستانی قلعه رستم و شهر سوخته در منطقه سیستان آغاز شد، اظهار داشت: منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن 1662 محوطه باستانی بهشت باستان‌شناسان لقب گرفته است این در حالی است که استان‌های گردشگر پذیری مانند اصفهان 46 محوطه و شیراز 47 محوطه باستانی دارد.

دبیر همایش ملی پیشرفت پایدار سیستان افزود: آثار ارزشمندی مانند شهر سوخته، قلعه رستم، آسبادهای سیستان، دهانه غلامان و کوه خواجه که در نوع خود تخت جمشیدی از خشت و گل است از آثار تاریخی و باستانی شاخص منطقه سیستان است که متأسفانه خیلی از این محوطه‌های باستانی مورد سوءاستفاده سودجویان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: لازم است مدیریتی واحد و در حد اداره کل برای حفظ این حجم از آثار در سیستان تشکیل شود تا زیرساخت‌های لازم برای گردشگران را ایجاد کند و بتواند به صنایع‌دستی و میراث فرهنگی این منطقه جان تازه‌ای بخشد.

سرهنگ مرادقلی تصریح کرد: با این مدیریت پراکنده و تعداد معدودی نیرو در ادارات میراث فرهنگی در شهرستان‌های شمال استان کاری از پیش نخواهیم برد و زیرساخت‌های لازم فراهم نخواهد شد.

به گزارش تسنیم سیستان و بلوچستان دارای دو اثر ثبت‌شده جهانی در فهرست آثار یونسکو است که یکی از آن‌ها اثر باستانی شهر سوخته و دیگری اثر طبیعی کویر لوت است. شهر سوخته واقع در منطقه سیستان است که در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ 1 تیر 1393 به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

این محوطهٔ باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران و اولین اثر تاریخی سیستان و بلوچستان در فهرست آثار یونسکو است که با قدمت 5000 ساله به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می‌شود.

منبع:تسنیم

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی رضا
    0

    از ۱۶۶۲ اثر تاریخی ۶۲ تای اونو نام ببرید تا حد اقل مردم هم بدونن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها