اظهارات یک جهانگرد درباره ایران:

ایرانی‌ها تروریست نیستند اما وحشتناک رانندگی می‌کنند!

ایران جای ترسناکی نیست، شاید رانندگی مردم آن وحشتناک باشد، اما آن‌ها به هیچ‌وجه تروریست نیستند.

ایرانی‌ها تروریست نیستند اما وحشتناک رانندگی می‌کنند!

«جان» اهل پورتوریکو است، ‌ مجمع‌الجزایری در شمال شرقی منطقه کارائیب از نواحی غیرضمیمه ایالات متحده آمریکا که تحت حاکمیت سیاسی این کشور قرار دارد و مردمش با گذرنامه آمریکایی سفر می‌کنند.

او تا حالا ۱۵۷ کشور را دیده است و سه سال پیش به ایران آمده و به‌تازگی دومین سفرش را به کشورمان تجربه کرده. جان خودش را «پسر ایران» معرفی می‌کند، درحالی‌که بین دوستانش با عنوان توریست آمریکایی شناخته می‌شود.

او پیش از آن‌که موفق شود ویزای ایران را برای دومین‌بار بگیرد، به قشم و کیش سفر کرده بود؛ جزایری که ورود به آن‌ها بدون ویزا امکان‌پذیر است.

این گردشگر در پایان سفرش کارنامه‌ای را برای ایران تهیه کرده و به آنچه ممکن است گردشگران دیگر لازم داشته باشند، درباره‌ی کیفیت خدمات و زیرساخت سفر در ایران بدانند، امتیازهایی داده است تا شاید ذهنیت‌سازی‌ مثبتی کرده باشد.

او در سفر قبلی‌اش هم کارنامه مشابهی را تهیه کرده بود که این‌بار بر پایه‌ی تجربه‌های جدیدش و واقعیت‌هایی که یافته، امتیازها را با اندک تغییرات در کارنامه ۲۰۱۸ ایران ثبت کرده است.

این گردشگر در اینستاگرامش نوشته است؛ «امیدوارم پس از ۳ هزار کیلومتر که در ۷۵ روز طی کردم قادر باشم به همه نشان دهم ایران جای ترسناکی نیست، مهم‌تر آن‌که مردم این کشور تروریست نیستند، آن‌ها ممکن است در رانندگی وحشتناک باشند، اما به هیچ‌وجه تروریست نیستند. »

او درباره‌ غذا، زندگی شبانه، امنیت، حمل و نقل، رانندگی و هزینه سفر در ایران نقطه نظراتی را نیز مطرح کرده است.

ایرانی‌ها تروریست نیستند اما وحشتناک رانندگی می‌کنند!

جان که شیفته قورمه‌سبزی است، گفته؛ در ایران تنوع غذاهای خوشمزه، گسترده است و در این کشور هیچکس گرسنه نخواهد ماند، مگر این‌که گیاهخوار باشد!

دیدگاه او درباره امنیتِ ایران مشابه سایر گردشگران خارجی است که تجربه سفر به کشورمان را داشته‌اند. او ایران را امن‌ترین کشوری می‌داند که تا کنون به آن سفر کرده است.

جان همچنین مسیرهای دسترسی را خوب توصیف کرده و اعتقاد دارد، جاده‌های ایران شرایط خوبی دارند.

این گردشگر با وجود این اظهارات مثبت، ایرانی‌ها را از بدترین رانندگان توصیف کرده که در تمام عمر خود دیده است.

او طبعیت ایران را زیبا و باورنکردنی وصف کرده و درباره فرهنگ، فقط به نوشتن این جمله که «تمدن ۲۵۰۰ ساله» اکتفا کرده و درحالی‌که قدمت تمدن و تاریخ در ایران به حدود ۷ هزار سال می‌رسد، اما این میزان قدمت که او در نوشته‌هایش اشاره کرده برای برانگیختن حیرت کافی بوده، چرا که از مخاطبانش پرسیده؛ «به این قدمت، توضیح دیگری اضافه کنم؟ »

این گردشگر از آن‌جا که به جنوب، شمال و غرب ایران سفر کرده و شیراز، کرمان و اصفهان را محبوب‌ترین شهرهایش معرفی کرده، درباره‌ی وضعیت زیرساخت‌های بهداشتی و رفاهی اظهار نظرهایی داشته و معتقد است که در سراسر ایران مخصوصا شهرهای بزرگ وضعیت زیرساخت خوب است، اگرچه مناطق فراموش شده‌ای مثل کردستان هم وجود دارد.

جان که امتیازی پایینی به کیفیت اینترنت در ایران داده، معتقد است، اینترنت توسط دولت نظارت می‌شود، شاید به این خاطر کُند است.

او که حدود شش سال است در سفر به سر می‌برد و این مدت ۱۵۷ کشور دنیا را دیده، درباره آزادی در ایران گفته، مردم ایران به اندازه‌ای آزاد هستند که دولت اجازه می‌دهد که متاسفانه خیلی نیست.

مهمان‌نوازی که بالاترین امتیاز را از این گردشگر گرفته نیز بی‌همتا توصیف شده است.

او دانش زبان انگلیسی مردم را خوب و نه عالی معرفی کرده و به گردشگران توصیه کرده، دانستن پایه زبان فارسی کمک می‌کند کارها بهتر پیش برود.

از نظر «جان»، ایران برای گردشگران خارجی خیلی ارزان است. هرچند او زمانی به ایران سفر کرده که دلار حدود ۶ هزار تومان معاوضه می‌شده و از طرفی مهمان‌نوازی ایرانی‌ها باعث شده مجموعا سفر ارزانی را در ایران تجربه کند.

این گردشگر در مجموع احساسش را از سفر به ایران مثبت توصیف کرده و این کشور را در زمره‌ی مقاصد محبوبش قرار داده و به سایر گردشگران هم سفر به آن را توصیه کرده است.

ایرانی‌ها تروریست نیستند اما وحشتناک رانندگی می‌کنند! امتیازهای این گردشگر به ایران در سال ۲۰۱۶

منبع: ایسنا

منبع: ایسنا

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها