خنثی‌سازی ۱۱ مورد هواپیماربایی؛ ماموریت‌ حساس انصارالمهدی (عج) / نیرو‌های حفاظت سپاه چه آموزش‌هایی را طی می‌کنند؟

از سال ۱۳۶۳ که ماموریت حفاظت از هواپیما‌ها به سپاه واگذار شد، ۱۵ مورد اقدام به هواپیماربایی صورت گرفت که ۱۱ مورد آن با اقدامات عملیاتی و ۴ مورد هم بدون اقدامات فیزیکی خنثی شد.

خنثی‌سازی ۱۱ مورد هواپیماربایی؛ ماموریت‌ حساس انصارالمهدی (عج) / نیرو‌های حفاظت سپاه چه آموزش‌هایی را طی می‌کنند؟

پس از ترور برخی چهره‌ها و شخصیت‌های نظام در سال ۵۸ نظیر ترور شهیدان مطهری و مفتح و برخی چهره های دیگر که از سوی دشمنان و ضدانقلاب صورت می‌گرفت، امام خمینی (ره) طی دستوری به مجموعه سپاه ابلاغ کردند که مسئولیت حفاظت از شخصیت‌های نظام را بر عهده بگیرند.

از زمان واگذاری مسئولیت حفاظت از شخصیت‌ها و مراکز نظام به سپاه انصارالمهدی (عج) در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب، حفاظت از اماکن حیاتی مانند نهاد ریاست جمهوری، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی و شورای نگهبان بر عهده این مجموعه قرار گرفت؛ این مسئولیت‌ها سبب شد تا سپاه حفاظت انصارالمهدی (عج) اقدام به کسب توانایی‌های لازم و جذب نیرو‌های متخصص کند.

اولین نیرو‌ها
در ابتدای تشکیل سپاه انصارالمهدی (عج) با توجه به آغاز جنگ تحمیلی، نیرو‌ها از بین رزمندگان انتخاب می‌شدند. رزمندگانی که در صحنه‌های نبرد جبهه از خود رشادت نشان می‌دادند و از لحاظ آمادگی جسمانی در خور توجه بودند به عضویت این مجموعه درمی‌آمدند.

آموزش‌ها
نیرو‌ها برای استخدام و پذیرفتن مسئولیت حفاظت از مسئولان نیاز به آموزش‌های ویژه‌ای دارند. از جمله آموزش‌های تخصصی که در طول دوره‌های مختلف آموزش داده می‌شود می‌توان به «اسلحه شناسی و تیراندازی»، «تاکتیک ترور و ضد ترور»، «خنثی‌سازی بمب و مقابله با عملیات انتحاری و بمب‌های کوچک جاسازی شده در خودرو و کیف دستی»، «آموزش تخصصی رانندگی»، «حفاظت فیزیکی»، «حفاظت شخصیت»، «روانشناسی» و ... اشاره کرد.

یگان‌ها
نیرو‌های آموزش دیده سپاه انصارالمهدی (عج) در یگان‌های مختلف بکارگیری می‌شوند؛ این یگان‌ها عبارتند از:

۱_ یگان مجلس شورای اسلامی: حفاظت از رئیس و نواب مجلس و همچنین محیط داخلی و پیرامونی مجلس شورای اسلامی.
۲_ یگان ریاست‌جمهوری: حفاظت از رئیس جمهور و خانواده رئیس جمهور؛ حفاظت از رئیس دفتر رئیس جمهور و هیئت دولت در مجموعه شهید مطهری و همچنین حفاظت از دفتر دوم رئیس جمهور در سعدآباد و منزل وی.
۳_ یگان مجمع تشخیص مصلحت نظام: حفاظت از رئیس و دبیر مجمع و همچنین محیط داخل مجمع تشخیص مصلحت نظام.
۴_ یگان قوه قضاییه: حفاظت از رئیس قوه قضاییه و محیط قوه قضاییه.
۵_ یگان حفاظت ویژه: حفاظت از امنیت معاونان و وزرای رئیس جمهور و برخی از نخبگان.
۶_ یگان شهید مطهری: حفاظت فیزیکی از محیط پیرامونی شهید مطهری و اماکن حیاتی و حساس.
۷_ یگان چک و خنثی: شناسایی و چک کردن اماکن حیاتی و حساس به ویژه مکان‌هایی که شخصیت‌های تحت حفاظت سپاه انصار قصد سفر یا سخنرانی در آنجا را دارند و خنثی‌سازی خطرات.
۸_ یگان حَرم مطهر امام خمینی (ره) و جماران: حفاظت از امنیت محیط داخلی و پیرامونی حرم مطهر امام خمینی (ره) و جماران و همچنین شخصیت‌های منسوب به امام خمینی (ره).
۹_ یگان عملیات ویژه: پشتیبانی تخصصی و ویژه در بخش حفاظت فیزیکی و حفاظت شخصیت‌ها.

از تامین امنیت مراسم‌های رژه تا همراهی شخصیت‌های نظام در سفرهای خارجی
تامین حفاظت از مراسم‎های رژه ۲۹ فروردین و ۳۱ شهریور، مراسم رحلت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد هر سال، مراسم ۲۲ بهمن و محل سخنرانی رئیس جمهور، اجلاس‌های مختلف بین‌المللی در کشور و حتی نظارت بر ساخت‌وساز‌های محل اجلاس‌ها، از دیگر ماموریت‌های محول شده به سپاه انصارالمهدی (عج) است. نیرو‌های زبده سپاه انصارالمهدی (عج) علاوه بر حفاظت از شخصیت‌های عالی‌رتبه خارجی که به کشورمان سفر می‌کنند، با همراهی شخصیت‌ها و نخبگان نظام در سفر به کشور‌های خارجی، امنیت آن‌ها را تامین می‌کند.

دانشمندان هسته‌ای
پس از شهادت شهیدان علی‌محمدی، شهریاری، رضایی‌نژاد و احمدی روشن در حدفاصل سال‌های ۸۸ تا ۹۰، شورای عالی امنیت ملی مسئولیت حفاظت از دانشمندان هسته‌ای را بر عهده سپاه انصارالمهدی (عج) گذاشت و از آن زمان تا کنون، هیچکدام از اقدامات تروریستی دشمنان علیه دانشمندان هسته‌ای کشورمان با موفقیت مواجه نبوده است.

حفاظت هواپیما
از سال ۱۳۶۳ که ماموریت حفاظت از هواپیما‌ها به سپاه واگذار شد، ۱۵ مورد اقدام به هواپیماربایی صورت گرفت که ۱۱ مورد آن با اقدامات عملیاتی و ۴ مورد هم بدون اقدامات فیزیکی خنثی شد.

کاملا به روز هستیم
سردار «علی نصیری» فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی (عج) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه سیر تکاملی طرح‌های حفاظتی سپاه انصارالمهدی (عج) به روز است، اظهار کرد: از نظر جسمی و تجهیزات کاملا به روز هستیم.

سردار نصیری ادامه داد: اعتقاد به ارزش‌های دینی و انقلابی و همچنین آمادگی بالای جسمی و بدنی، فاکتور‌های مورد نیاز افرادی هستند که در سپاه انصارالمهدی (عج) حضور دارند.

فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی (عج) تاکید کرد: از سال ۵۸ که سپاه مسئولیت حفاظت از شخصیت‌های نظام را بر عهده گرفت تا کنون ترور موفق شخصیتی نداشتیم و شهدای هسته‌ای و شهید صیاد شیراز ی، محافظی نداشتند که ترور شدند.

وی با بیان اینکه ما باید در مقابل تهدیدات آینده آماده باشیم، گفت: سپاه وظیفه پاسداری از انقلاب و ارزش‌های آن را برعهده دارد و کسانی که در سپاه حفاظت مشغول به فعالیت هستند، نگاه تکلیف‌محوری نسبت به ماموریت‌هایشان دارند.

منبع:خبرگزاری میزان

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها