چرا خدمه کشتی سانچی پس از درک خطر از قایق نجات استفاده نکردند؟

تغییر مسیر کشتی کریستال عامل وقوع این سانحه است و دو ذی نفع سانچی و کریستال هم بر این باور هستند که اگر کشتی سانچی به کشتی کریستال راه عبور می‌داد شاهد وقوع این تصادم نبودیم.

چرا خدمه کشتی سانچی پس از درک خطر از قایق نجات استفاده نکردند؟

معاون سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق‌شناس درباره دلایل اعلام شده در وقوع سانحه تصادف دو کشتی سانچی و کریستال گفت: کمیته بررسی سوانح حکم صادر نمی‌کند بلکه علل وقوع سانحه را بررسی می‌کند اما به طور قطع در وقوع این سانحه فقط یک عامل مطرح نبوده بنابراین تمام دلایل باید بررسی شود تا اینکه منتج به تولید یک قانون جدید در صنعت دریانوردی شود.

وی ادامه داد: معتقدم در این سانحه هم کشتی سانچی و هم کشتی کریستال مرتکب اشتباه شده‌اند، اشتباه کشتی کریستال این بوده تغییر مسیر داده و اشتباه کشتی سانچی هم راه ندادن به کشتی کریستال بوده است البته هر یک از ذی نفعان معتقدند که تصمیم کشتی مربوط به کشور خود درست بوده است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: نگاه کار‌شناسی ما می‌گوید تغییر مسیر کشتی کریستال عامل وقوع این سانحه است و دو ذی نفع سانچی و کریستال هم بر این باور هستند که اگر کشتی سانچی به کشتی کریستال راه عبور می‌داد شاهد وقوع این تصادم نبودیم.

حق‌شناس تاکید کرد: شاید اگر کشتی سانچی به هشدار کشتی ماهگیران توجه می‌کرد و پیام را جدی می‌گرفت این سانحه رخ نمی‌داد اما سوال این است که چرا کریستال تغییر مسیر داده است و ما معتقدیم که این تصمیم کشتی کریستال عامل اصلی وقوع سانحه سانچی است.

وی در پاسخ به این سوال آیا کشتی کریستال مجاز به تغییر مسیر بوده است، گفت: در شرایطی که کشتی در فاصله کمتر از ۱۰ مایلی کشتی دیگری است این تغییر مسیر عقلایی نبوده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: شرکت نفت می‌تواند درباره این اقدام غیر عقلایی کشتی کریستال پیگیری حقوقی انجام دهد.

حق‌شناس درباره اینکه چرا خدمه کشتی سانچی پس از درک خطر از قایق نجات استفاده نکردند، تاکید کرد: یکی از خطاهای افسر سوم این بوده که زود‌تر موضوع را به کاپیتان اطلاع نداده است و کاپیتان کشتی دو دقیقه مانده به وقوع سانحه از شرایط مطلع شده است.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که افسران کشتی سانچی تصور نمی‌کردند این سانحه رخ دهد و یکی از نتایج کمیته بررسی سوانح هم این بود که هر دو کشتی ارزیابی دقیق از ریسک احتمالی را نداشتند وگرنه قطعا هر دو تغییر مسیر می‌دادند.

حق‌شناس با بیان اینکه هر دو کشتی حتی اقدام به کاهش سرعت خود هم نکردند، گفت: کمترین کار در فرصت باقی مانده این بود که به خدمه اطلاع داده شود که کشتی را ترک کنند اما ازآنجایی که احتمال این سانحه به این شدت را نمی‌کردند این اقدام هم انجام نشد. بنابراین متاسفانه همه خدمه در‌‌ همان لحظه وقوع انفجارهای پی در پی جان خود را از دست دادند.

منبع: ایلنا

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها