دیدگاه ملاصدرا درباره ظهور امام زمان(عج) و آخرالزمان

ملاصدرا «انسان معصوم » را علت پیدایش خلقت و عامل تداوم آن می داند و می گوید: جهان، به سبب وجود خاتم الاولیاء علیه السلام است که برپا است و روی عدالت جهانی را خواهد دید.

دیدگاه ملاصدرا درباره ظهور امام زمان(عج) و آخرالزمان

بحث درباره ظهور حضرت مهدی(عج) مسأله‌اى است كه از دیر باز مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است و هر كس بسته به ذوق و استعداد خود به گوشه‌هایى از زوایاى مختلف آن توجه كرده است. در این مقاله به بررسى دیدگاه فیلسوف بزرگ و مشهور عالم اسلام یعنی حكیم صدرالدین شیراز ى (ملاصدرا) مى‌پردازیم.

حکیم ملاصدرا، در شرح بر کافی، نکات دقیق و گره گشایی را در ذیل احادیث باب امامت، درباره ی حضرت مهدی (عج) دارند .

در شرح اصول کافی فصلی را به نام «ان الحجة لاتقوم لله علی خلقه الا بامام » گشوده است . منظور ایشان، این است که خدای تعالی دستورها و فرمان های بسیاری را به وسیله ی قرآن کریم فرستاده است ولکن همه ی این دستورها و فرمان ها آن گاه الزام آور است و بر مردم عمل به آن ها حتم و لازم است که در کنار قرآن کریم، عالم آگاه معصوم از طرف خدای متعال نصب شده باشد; زیرا، کسی می تواند حجت بر مردم باشد و قول و فعل او، اسوه ی آنان و اتباع و پیروی از او، ضروری و حتمی باشد، که اولا احتمال پیدایش خطا و اشتباه و غلبه ی هواهای نفسانی بر او محال باشد . و ثانیا، عالم و آگاه به عوالم مختلف هستی، عالم مثال و برزخ و قیامت و ... باشد و نیز دارای کرامت های خارق العاده باشد، و راه های نجات از عذاب قیامت و خلاصی از مکاید شیطان را بداند و بر اسرار قرآن و متشابهات و محکمات قرآن، عالم، و ناسخ و منسوخ آیات را بداند و رابطه ی متصل بین زمین و آسمان را حفظ کند، و با منطق وحی و فرشتگان، آشنا باشد و به رموز باطن و ظاهر عالم، آگاهی مطلق داشته باشد، و طریق بندگی و عبادت صحیح و خداپسند را بشناسد و تناسب عبادت را با روح انسان و با عوالم پس از این جهان بداند و با مقام قرب به حضرت اله عالم، به خوبی، آشنا باشد .

چنین رهبر معصومی، همانند مدعیان بی خبر از راه و رسم هدایت بشری نیست که:

یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا و هم عن الآخرة هم غافلون

پس اگر چنین رهبر معصومی در کنار قرآن نباشد، قرآن، به تنهایی حجت بر بندگان خدا نیست; زیرا جز معصومان، آگاهی به اسرار و رموز قرآنی، نداشتند و ندارند.

پس قرآن، حتما، قرین و عدل خود را که امام معصوم علیه السلام است، باید در کنار داشته باشد . به همین جهت است که شیعه و سنی، از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که آن حضرت فرمود:

انی تارک فیکم الثقلین: کتاب الله و عترتی و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض ...

در روایت چهارم همین فصل، آمده است که:

قال ابو عبدالله علیه السلام: الحجة قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق . . .

یعنی، ائمه علیهم السلام از طرف خدا، قبل از خلق خلایق، حجت بوده اند و همراه با آنان نیز حجت اند و پس از انقراض عالم نیز حجت هستند .

ایشان، در توضیح این روایت پر بار و سنگین می فرماید: خدای منان متعال، نظام هستی را برای پیدایش نفوس کامل و ذوات عالی و انوار شامخ آفرید و اراده ی اولیه از پیدایش جملگی نظام صنع، آن است که در خط استکمال و تمامیت وجودی آن بزرگواران قرار گیرند .

البته، از آثار وجودی آن بزرگواران نیز هدایت بشری و راهنمایی نسل آدمی، بلکه ثقلین است و این، خود، نکته ایست که از دقیق ترین مسایل کلام و فلسفه ی الهی شمرده می شود; زیرا، عقل قطعی، حاکم است که هرگز، پر ارزش ترین و گران بهاترین موجود در عالم، نباید خرج موجودات کم ارزش گردد . به دیگر بیان، عالی ترین، نباید خرج سافل و پست گردد; زیرا، چنین روشی، قطعا غلط است .

اگر آنان، مامور به هدایت خلق و مکلف به تکالیف بسیار مشکل نبوت می گردند، قبل از آن که مردم از رنج و زحمت آنان استفاده کنند و به سوی هدف و صراط مستقیم هدایت شوند، خود آنان، به وسیله ی همان تکالیف، تا عالی ترین درجات قرب الهی صعود می کنند .

آن چه را که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اولاد معصوم او، از تکالیف و دستورهای بسیار مشکل نبوت و امامت استفاده کرده اند، نسبت به آن چه نصیب امت آنان شده، همانند نسبت بی نهایت با متناهی است .

بر این اساس، ذات آن بزرگواران، قبل از خلق و بعد از خلق، همواره، غرض از خلقت عالمیان و حجت و دلیل بر اصل ایجاد بوده اند .

نیز مرحوم صدر المتالهین، در «باب حجت » شرح اصول کافی، فصل دیگری را منعقد فرموده به نام «باب ان الارض لاتخلو من حجة »

در حدیث یکم این باب، ابن ابی عمیر، از حسین بن ابی علاء نقل می کند که از امام صادق علیه السلام سؤال می کند:

تکون الارض لیس فیها امام؟ قال لا

«آیا امکان دارد که زمین، خالی از امام باشد؟ در جواب فرمودند: «ممکن نیست .»

در شرح این حدیث، مرحوم صدر المتالهین فرموده است: اتفاق سلف و خلف، بر آن است که پس از هر پیامبری، جانشینی لازم است و محال است که پس از درگذشت پیامبر، برای او، جانشینی تعیین نگردد .

اگر چه در کیفیت نصب جانشین، اختلاف است که آیا به دست مردم است یا خدای تعالی باید نصب فرماید .

ملاصدرا، به طور مفصل، وارد جریان تاریخ خلفا گردیده و شرح حال نسبتا مفصلی از فساد و تباهی های دستگاه بنی امیه را ارائه داده و می گوید، آیا اینان هستند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة

آیا نشناختن امثال معاویه و ولید خمار و یزید قمار باز و دائم الخمر و مروان حمار، موجب مرگ جاهلی است؟ این فکر، نه تنها غلط است بلکه اعتقاد به آن، شرم آور است .

نیز، در صفحه 462 همان کتاب، روایت دیگری را نقل کرده است که امام صادق علیه السلام فرمود:

لو بقیت الارض بغیر امام لساخت

زمین، بدون امام، قرار نخواهد گرفت .

او، در شرح این حدیث، به نکته ی دقیقی اشاره فرموده که در صفحات پیشین نیز یادآوری شد . می فرماید، غرض از خلقت و ایجاد صنع، برخاستن انسان های کامل است که سلطان راستین دستگاه آفرینش و خلیفة الله فی الارض باشند.

تمامی مقدمات وجود انسان، از حرکات افلاک تا تلاش جمیع ملائکة الله، جملگی، در سمت و سوی پیدایش آن بزرگ شخصیت های هستی حرکت می کنند و آنان، علت غایی عالمیان هستند و معلوم است که با فقد علت، معلول، قطعا، منتفی است.

یعنی، اگر ارواح طیبه ی امامان معصوم علیهم السلام، در عرصه ی وجود، ظاهر نگردند، هرگز در بنای هستی، خشتی بر خشت دیگر استوار نگردد.

پس هم اکنون، وجود امام معصوم، حتمی و قطعی است و خورشید تابان امام دوازدهم علیه السلام، نابودی و عدم را بر جهان و جهانیان، مهار فرموده و یکی از برکات وجودی آن حجت کبرای خدا، بقای نظام جهان است.

نیز باید دانست که روح آن امام معصوم علیه السلام هرگز جدای از بدن او نیست و امام زمان علیه السلام دارای حیات جسمانی، همانند دیگر مردمان است . او غذا می خورد و می خوابد و مانند دیگران، سخن می گوید و دارای حرکت و سکون و جلوس است و می نویسد و می خواند.

کمیل، از امام مؤمنان و امیر البیان علیه السلام نقل کرده که فرمود:

صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقة بالملا الاعلی اولئک خلفاء الله فی ارضه و الدعاة الی دینه

آن، امامان معصوم، به دنیا آمده و در این دنیا، همانند دیگران، دارای حیات جسمانی هستند، ولی روح آنان، به عالم عالی و فوق این جهان مادی، مرتبط است . آنان، خلفای خدای و نگاهدارندگان دین در زمین هستند و مردم را بدان سوی می خوانند . مرحوم صدر المتالهین اضافه فرموده که زندگی حضرت ولی عصر علیه السلام در این سیاره ی زمین، همانند بقای حضرت عیسی در آسمان است که هرگز کسی نتواند در طول عمر آن بزرگوار، به خود شک راه دهد; زیرا، این توهم، از ضعف ایمان و نبود معرفت به چگونگی زندگی آن امام معصوم علیه السلام خواهد بود .

اما معنای روایت که فرمود، «اذا قام قائمنا» به معنای خروج و ظهور آن بزرگوار است، و این امر، قطعی و حتمی است، به طوری که اگر در دنیا، بیش از یک روز باقی نباشد، در آن روز، حتما، ولی عصر، عجل الله فرجه الشریف، ظهور خواهد فرمود . عدد روایات، در این مساله، از حد تواتر گذشته و از ضروریات مذهب حق، شیعه ی اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله است .

در کتب مخالف و موافق، به این حادثه ی عظیم جهانی، تصریح شده است . او، سپس، در دنباله ی این کلام، به نقل گفتار مفصلی از محی الدین عربی، که شیخ بهایی آن را در اربعین خود آورده، پرداخته است .

در بین کلمات محی الدین عربی، این چند بند شعر است که خود محی الدین انشاء فرموده است:

الا ان ختم الاولیاء شهید

و عین امام العالمین فقید

هو السید المهدی من آل احمد

هو الصارم الهندی حین یعید

هو الشمس یجلو کل غیم و ظلمة

هو الوابل الوسمی حین یجود

ای مردم جهان! آگاه باشید خاتم الاولیاء، امام زمان، هم اکنون شاهد بر ما است، اگر چه وجود آن حضرت، میان ما ظاهر نیست .

آن آقای بزرگوار، همان مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله است . او، همان شمشیر بران است آن گاه که ظهور کند . او، خورشیدی است که به هنگام ظهور، هر ابرو ظلمتی را می زداید . او آن گاه که بر عالمین ظاهر شود، همانند باران بسیار پر آب و فراوانی است که برکاتش بر تمامی عالم جاری خواهد بود .

سپس مرحوم صدر المتالهین قدس سره، فصلی را به نام «هدایة حکمیة » باز فرموده واز فتوحات محی الدین عربی، باب 355، نقل می کند که ما، به هنگام زندگی، خود را در این جهان، چنان یافته ایم که به صورت عادی زندگی کرده و از همین زمین که بدن ما از آن نشات یافته، ارتزاق می کنیم و توهم کرده ایم که یگانه راه ادامه ی زندگی، همین است، ولی نمی دانیم که خدایی که میان بدن و این غذاها و روابط دیگر زندگی، نسبت هایی برقرار کرده، می تواند طور دیگری، اولیای خود را نگه دارد که آثار حیات و حرارت بدن و قدرت بازوی او را همچنان نیرومندتر نگه بدارد و نه چنین است که هر چه را ما ندانیم، او نیز نتواند . نعوذ بالله من جهلنا العظیم .

خدای تعالی، در این عالم، یک سلسله علل و اسباب ظاهری را آفرید، ولی علل و اسباب خفی و باطنی نیز بسیار دارد که فقطبه برخی از اولیای خود، نوری عطا فرمود تا بتوانند پرده های ظاهری این علل و اسباب را کنار زنند و در حد همان نور; در ظلمات این علل و اسباب حرکت کنند و تو، هرگز، طمع در آن چه برای تو میسور نیست، نکن که اسرار، بر همه کس جز آن که خدا بخواهد، بسته است .

دقت کن که بدن ما، چگونه از هوا ارتزاق می کند، به طوری که اگر ظاهر بدن را مسدود کنند و رابطه ی هوا را با بشره بدن قطع کنند، انسان، قدرت بقا نخواهد داشت .

پس گمان نباید کرد که روزی خواری، فقط همان خوردن غذا و نوشیدن آب است .

سپس مرحوم صدر المتالهین به شرح باقی حدیث شریف پرداخته و می فرماید، «وضع الله یده علی رؤوس العباد» معنایش آن است که گاهی خدای تعالی، از وسایط فیض خود تعبیر به «ید» فرموده است و او، به واسطه ی همان وسایط، کارهای این عالم را سامان می بخشد . معنای «رؤوس العباد» عقول و فهم آنان است که خدا به وسیله ی تعلیم و تعلم و اشتغال به تحصیل عقول آنان را رشد می دهد و به عقول آنان، حدس های قوی به سبب الهام جناب حق، افاضه می گردد، به طوری که آماده دریافت تعلیم و ربیت حضرت مهدی علیه السلام می گردند .

مسلم است که نفوس انسانی، از زمان حضرت آدم تاکنون، به تدریج، رشد یافته و لطافت و صفای عقلانی بنی آدم، همیشه، رو به رشد است . زیرا، نظام تربیتی حضرت ولی عصر علیه السلام چنان است که نیاز به استعدادهای فراوان دارد .

نیز، مرحوم ملاصدرا، در جلد ششم تفسیر خود، صفحه ی 298، ذیل فصلی که به عنوان «مکاشفه » باز فرموده، می گوید، از آیه ی بیست و هفتم سوره حدید، معلوم است که سنت غیر قابل تخلف الهی، بر آن است که هیچ زمانی، زمین، از حجت خدا بر خلق، خالی نیست و قیام حجت، از زمان آدم (ع) تا زمان خاتم و پس از رسول خاتم صلی الله علیه و آله به وسیله ی اولاد معصوم دوازده گانه اش علیهم السلام، برقرار است . اکنون، زمین و زمان، در حریم امن و امان حضرت ولایت ختمی، مهدی موعود علیه السلام، که ختم این سلسله ی «حجج الله علی خلقه » است، باقی و برقرار است .

نیز در صفحه ی 299 از نهج البلاغه، از امیرمؤمنان نقل می فرماید که امیرمؤمنان علیه السلام به کمیل بن زیاد فرمود:

اللهم بلی لاتخلو الارض من قائم لله بحجة، ظاهرا مشهورا، او مستترا مغمورا، لان لاتبطل حجج الله و بیناته . و این اولئک اولئک و الله! الاقلون عددا الاعظمون خطرا - الی ان قال - اولئک خلفاء الله فی ارضه و الدعاة الی دینه . آه! آه! شوقا الی رؤیتهم

«البته، چنین است که زمین، از حجت قائم خدا، هرگز، خالی نیست، چه ظاهر باشد و یا پنهان، زیرا، باید حجت و دلیل، بر مردم تمام باشد . راستی، کجایند آن اولیای خدا که تعدادشان بسیار کم و مقام و عظمت آنان، بسیار بزرگ است؟

تا آن جا که فرموده:

آنان، خلفا و داعیان دین الهی در زمین هستند . آه! آه! که بسیار در آرزوی شوق دیدار آنان هستم .»

سپس مؤلف کتاب گوید، از این حدیث جلیل، چند نکته به دست آید:

1 . آبادانی زمین و وجود انسان ها و سایر کاینات، به طفیل وجود انسان کامل و ربانی است .

2 . ضرورتی نیست که آن ولی تام و کامل، ظاهر باشد، بلکه چه بسا او مستور و از دیده ها مخفی باشد .

3 . سپس از فتوحات محی الدین عربی، عبارتی بسیار شگفت آور نقل می کند . ایشان، در باب 366 فتوحات گوید:

ان لله خلیفة یخرج من عترة رسول الله من ولد فاطمة، علیها السلام . اسمه اسم رسول الله صلی الله علیه و آله و جده حسین بن علی علیهما السلام یبایع بین الرکن و المقام

خدا، خلیفه ای دارد، که از عترت رسول الله و از اولاد فاطمه است و جد او، حسین بن علی است . مردم، در میان رکن و مقام، با او بیعت می کنند .

محی الدین، اوصافی را از حضرت ولی عصر علیه السلام نقل می کند که درست، همانند عقاید صحیح شیعه است . این مبحث، در فتوحات، بسیار مفصل است و شیخ بهایی در کتاب اربعین خود، ملخص آن را بیان کرده است . اما تاسف آور آن که در چاپ های اخیر فتوحات، این مطلب، حذف شده است که این گونه دست های خائن، در تاریخ، بسیار بوده است .

مرحوم آخوند ملاصدرا، در مفاتیح الغیب، صفحه ی 485، المشهد الثانی فی باطن النبوة و ظاهره » بحث بسیار جالبی را طرح فرموده است که در قسمت آخر آن، ص 487، می فرماید: آن گاه که حضرت مهدی علیه السلام ظهور فرماید، آن چه حاکم بر امت اسلامی خواهد شد، کشف صحیح مطابق با واقع خواهد بود . در اسلام، تمامی مذاهب برداشته می شود و به حکم واحد امام معصوم - که واجب الاتباع جملگی است - در صراط واحد قدم بر می دارند . در آن زمان، اجتهاد هیچ مجتهدی حجت نیست، همانند زمان رسول الله که فقط رای حضرت خاتم النبیین، صلوات الله علیه و آله، حاکم بود; زیرا، امام معصوم، صلوات الله علیه، آن چه را که در علم حضرت حق متعال، جل جلاله است، یافته و همان را بر مردم ابلاغ می فرماید و آن گاه است که احکام جاری در میان مردم، صریح لوح محفوظ بوده و همگان با حقیقت ها و واقعیت ها، زندگی خود را می گذرانند .

نویسنده گوید، آن چه از ارتباطات وسیع جهانی و کثرت نشریات و تاسیس دانشگاه ها و پژوهش کده ها و حوزه های علمیه، اکنون شاهد و ناظر هستیم، جملگی، در جهت رشد سریع انسان هاست، و خدای متعال، برای بازسازی بشر و آمادگی او برای تحمل هدایت ویژه ی الهی، در این قرن، وسائل لازم را از کمون طبیعت بیرون کشیده و جملگی را در معرض استفاده عموم قرار داده است و این واقعه ی عظیم، از مهم ترین علایم و عجیب ترین نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام و پیدایش دولت حق و غلبه ی دین الهی بر تمام توطئه های شوم ابلیس های روزگار خواهد بود . ان شاء الله .

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    دانش ناچیز ذهن هر فردی از بشر بدون استثنا ، که به ناتوانیها و نیازهای بی شمار محدود و در این ناتوانیها و نیازها حبس است ، در سطحی نیست که به خود اجازه و جرئت دهد با نداشت اتصال قابل اثبات به وحی الهی سخن از کشف نهانهای جهان غیب بگوید. تشخیص درستی و نادرستی این گونه سخنها فقط با عرضه به شناختهای فرهنگ الهی اصیل دین داری قرآنی که سخن غیر قابل انکار خداوند اند امکان پذیر است.

  • تیز بین
    0

    چنانچه دلیل قرآنی و عقلی آشکار قابل درک و اثبات پذیر برای برخی از افاضات دانش ناچیز بشر در زمینه جهان غیب ارائه نگردد بشر با محض تبلیغ برای اشخاص و بزرگ نشان دادن فعالیتهای کلامی آنان هرگز نمی تواند چیزی از این افاضات را به اثبات برساند حتی اگر آن شخص ملا صدرا باشد.

  • ناشناس
    0

    خداوند مهربان!!! ما را ازاین بیغوله ی تاریک قرآن گریز شبهات که سکوت بی منطق دین شناسان در آن قرار می دهد رهایی بخش.آمین

  • ناشناس
    0

    چند نکته... ملاصدرا و هیچ کس دیگه آیه ای صریح در قرآن پیدا نکردند دال بر شخصی بنام مهدی. بقیه الله مفهوم دیگه ای داره که ملاصدرا و ابن عربی به معنای انسان کامل گرفتنش و از نظر فلسفه اسلامی در موردش صحبت کردن. وقتی 40 درصد قرآن در مورد قیامت که معلوم نیست چند هزار یا میلیون سال دیگه باشه، چرا یک آیه واضح در مورد امام زمان که احتمال ظهورش هر لحظه میره نیست؟! همینطور که در تورات و انجیل مردم به پیامبر موعود بعدشون نوید میدن انتظار میرفت که قرآن هم سخنی به میان بیاره. ملاصدرا از شرح واقعه ظهور حرفی نزده! به فرض مثال الان اگر امام زمان ظهور کنه در وجود من نوعی چه فرقی حاصل میشه؟! اگر من بخوام تصمیم بگیرم فرد مفیدی بشم نیازی به ظهور نداره. بنظر من مفهوم ظهور یه حرکت جهش تکاملی در بشریت که باعث میشه درک افراد به یک مرتبه بالاتری از شعور و فهم برسه. اگر دقت کنید در طی روند صد سال اخیر بشر، رشد ذهن ها رو میبینید. مثلا میشنویم درک بچه های امروز خیلی بیشتر شده یا بچه روشن تر شدند. معلوم نیست این جهش کی اتفاق بیفته. بنظر من مثل بقیه مسایل دیگه مسئله ظهور رو با آب و تاب برای ما تعریف میکنند تا به راه بیایم و فرد مفیدی بشیم یا حداقل به شوق اون سعی کنیم آدم بهتری بشیم و امید به آینده داشته باشیم. دلم برای خدا میسوزه! از همه حرف میزنن الا از خدا. یادمون نره مهدی ها و هادی ها هم بنده اند و به ما کمک میکنند تا به خدا برسیم.

  • ناشناس
    0

    آقای بازدید کننده سایت که متن چند نکته.... رو خوندی و شاید هم در سایت نذاریش چرا مراجع ما حوزوی ها امثال سایت های شما دست بکار نمیشید یه تغییر و تحولی در نگرش به دین و خدا و رسول ارایه بدید؟! به والله مردم بی دین دارن میشن چون شبهه دارن. چرا به جای مفاتیح اصول کافی نمیدید دست مردم. چرا به جای عزاداریهای پر خرج درس و بحث راه نمینذازید؟ از این حوزه های علمیه بعد از چهل سال کدوم حسن زاده و علامه ای درومده؟! به جای دامن زدن به مسایل اختلاف بین ادیان و سنی ها به خدا بپردازید. همون خدایی که در این کشور از پنج هزار سال پیش تا حالا در این سرزمین هست. بابا لامصب ها پر غرورترین تفاوت اسلام با همه دین ها و آیین ها توحیدش. چرا این توحید به رخ جهانیان نمیکشید؟ تا همه سر تعظیم پیش خدای از رگ گردن به ما نزدیک تر فرود بیارن. چرا اسفار ملاصدرا رو همه فهم نمیکنید؟ از این عربی خوندن قرآن هیچ حاصلی بدست نمیاد. چرا حسن زاده یه سری موسسه نداشته باشه دروس معرفت نفس بده؟ بابا مردم غذا معنوی و روحی میخوان. چقدر عذاداری چقدر روضه چقدر دعا پس چرا وضع مون این؟ حالمون بد؟ نکنه راه اشتباهی فهمیدیم؟ چرا از خدا و اسما و صفاتش کسی حرف نمیزنه؟ چرا مردم از خدا غافل و قهر کردن باهاش؟ این مصیبت های اخیر امتحان نیست! سنت الهی در ناسپاسی والا اگر نابود بشیم حقمون. در پناه حق همه مون باشیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها