تشخیص زودهنگام آلزایمر با حسگر نانویی

محققان موفق به ساخت نانوبیوحسگری شده‌اند که در زمینه‌ تشخیص بیماری آلزایمر با دقت و سرعت بالا، هزینه‌ کم و عدم نیاز به دستگاه‌های پیشرفته کاربرد دارد.

تشخیص زودهنگام آلزایمر با حسگر نانویی

آلزایمر رایج ترین نوع زوال عقل است که با شدت گرفتن آن علایم متنوعی از اختلال حافظه و اختلال در کارهای روزانه تا مشکلات شخصیتی برای آن ثبت شده‌است. میزان ابتلا به این بیماری در سراسر جهان در حال افزایش بوده و راهکارهای تشخیص و درمان مؤثر محدودی برای آن وجود دارد. این امر باعث شده تا اکثر تلاش‌ها به روش‌های پیشگیری از توسعه بیماری معطوف شود.

دکتر مصطفی عظیم زاده عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدیکی از رایج‌ترین روش‌های تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، استفاده از نانوبیوحسگرهای الکتروشیمیایی است. از این رو این تحقیق با هدف ساخت نانوبیوحسگر تشخیص آلزایمر با دقت و صحت بالا و هزینه‌ی کم انجام شده و نتایج موفقیت آمیزی در پی داشته است.

وی افزود: از دیگر نکات مثبت این تحقیق این است که در این کار بجای روش‌های پرهزینه‌ی تصویربرداری یا بیوپسی‌های آزار دهنده، از microRNAهای نمونه‌ خون بیمار به‌عنوان بیومارکر استفاده شده‌است. تعداد نسخه‌های miRNA-۱۳۷ (بیومارکر تخصصی بیماری آلزایمر)، در هنگام بروز این بیماری در مراحل اولیه نسبت به فرد سالم افزایش می‌یابد که می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از شروع بیماری باشد.

به گفته‌ این محقق در این کار از دو نوع نانومواد مختلف به صورت ترکیبی استفاده شد تا دقت و حساسیت بیوحسگر افزایش یافته و حد تشخیص بهتری داشته باشد. این نانوذرات شامل گرافن اکسید و نانو سیم طلا بوده که منجر به افزایش هدایت الکتریکی و گسترش سطح مؤثر الکترود شده‌است که خود افزایش حساسیت و دقت بیوحسگر را به دنبال داشته است.

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها