ساخت دندان مصنوعی که از عفونت دهان جلوگیری می کند

محققان با کمک پرینتر سه بعدی دندان مصنوعی ساخته اند که از ایجاد تورم و عفونت در دهان بیمار جلوگیری می کند.

ساخت دندان مصنوعی که از عفونت دهان جلوگیری می کند

حدود دو سوم جمعیت آمریکا اکنون از دندان مصنوعی استفاده می کنند. این افراد به طور مداوم از عفونت های دهانی رنج می برند که علائمی مانند قرمزی و تورم دارد.

در همین راستا محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بوفالون راه حل نوینی ارائه کرده اند که می توان آن را در طیف وسیعی از پروتزها و دستگاه های کلینیکی به کار برد.

آنها با استفاده از پرینت سه بعدی نوعی دندان مصنوعی مخصوص ساخته اند که حاوی کپسول های میکروسکوپی است و می تواند داروی ضدقارچ را به طور کنترل شده با خود حمل کنند.

این داروها دارای لایه ای متخلخل هستند که از آن طریق در بدن مصرف کننده پخش می شوند. در این روش برخلاف درمان های فعلی عفونت زدایی، می توان هنگامیکه دندان مصنوعی در دهان قرار دارد، آن را به کار برد.

پروین آرنای یکی از محققان حاضر در این پروژه می گوید: این پروژه به طور هدفمند از ماده تولید پروتز برای تهیه پرینت سه بعدی استفاده می کند.

به طور معمول از متیل متاکرایلیت برای تولید پروتزهای مختلف از جمله دندان مصنوعی و مفصل ها استفاده می شود. این ماده در آزمایشگاه طی فرایندی پرهزینه فرآوری می شود. اما روش جدید این فرایندها را حذف می کند. علاوه برآن می توان این پروتز را در کلینیک و با سرعت بیشتر و هزینه کمتر ساخت.

محققان معتقدند این روش برای ساخت دندان مصنوعی هوشمند برای سالمندان و افراد معلولی که نمی توانند به راحتی آن را تمیز کنند، بسیار مناسب است.

منبع: مهر

719

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها