محمدرضا باطنی در بخش مراقبت های ویژه بستری شد

در پی پایین آمدن فشار خون محمدرضا باطنی زبان‌شناس مطرح کشورمان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

محمدرضا باطنی در بخش مراقبت های ویژه بستری شد

علی دهباشی مدیرمسئول و سردبیر مجله بخارا و از افراد نزدیک به استاد باطنی، در این باره گفت: باطنی حدود ۱۰ روز حال مساعدی نداشت و در منزل تحت درمان بود اما بامداد امروز (جمعه هفتم اردیبهشت) به علت پایین آمدن فشار خون و به تشخیص پزشکان در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت به وجود آمده برای استاد باطنی تا حدودی کنترل شده اما روی هم رفته فعلاً باید تحت مراقبت‌های ویژه باشد.

محمدرضا باطنی، مترجم، استاد دانشگاه و زبان‌شناس نامی در حال حاضر ۸۳ سال دارد. وی که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیلی خود را در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه لیدز گذرانده و دکترای زبانشناسی از دانشگاه تهران دارد، از اواسط دهه شصت از سوی انتشارات فرهنگ معاصر برای راه‌اندازی و مدیریت واحد پژوهش این انتشاراتی مشغول به کار شد که این همکاری تا به امروز ادامه داشته و حاصل آن انتشار عناوین مهمی در فرهنگ‌های دو زبانه بوده که آخرین آن‌ها فرهنگ پویا و فرهنگ افعال گروهی است.

دکتر باطنی علاوه بر تدریس و تحقیق در رشته زبان‌شناسی کار با مطبوعات و نوشتن مقاله‌هایی در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی را هم پی گرفته است.

توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی، انتشارات امیرکبیر، مسائل زبان شناسی نوین، انتشارات آگاه، نگاهی تازه به دستور زبان، انتشارات آگاه، چهار گفتار درباره زبان، انتشارات آگاه، درباره زبان، انتشارات آگاه، زبان و تفکر، فرهنگ معاصر، پیرامون زبان و زبان شناسی، فرهنگ معاصر، تعدادی از آثار تألیفی وی در زمینه زبان شناسی و زبان و زبان شناسی، رابرت‌هال، انتشارات امیرکبیر و زبان‌شناسی جدید، مانفرد بی یرویش، انتشارات آگاه، نیز تعدادی از آثار ترجمه‌ای وی در همین زمینه (زبان شناسی) است.

از جمله آثار ترجمه‌ای غیر زبان شناسی دکتر باطنی هم می‌توان به درآمدی بر فلسفه (بوخینسکی، انتشارات البرز)، انسان به روایت زیست شناسی (آنتونی بارنت، نشر نو)، دانشنامه مصور (انتشارات آگاه)، ساخت و کار ذهن (بلیک مور، فرهنگ معاصر)، خواب (یان اوزوالد، فرهنگ معاصر) و مغز و رفتار (فرانک کمپ بل، فرهنگ معاصر)، اشاره کرد.

فرهنگ انگلیسی-فارسی و فرهنگ معاصر آن، فرهنگ دوجلدی انگلیسی-فارسی پویا، فرهنگ فعل‌های گروهی پویا (phrasal verbs) انگلیسی-فارسی و واژه‌نامه روان شناسی با دکتر محمد نقی براهنی و دیگران که همگی از سوی انتشارات فرهنگ معاصر عرضه شده‌اند، هم از جمله کتاب‌های فرهنگ استاد باطنی است.

منبع: خبرگزاری مهر

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها