گفت و گو با کارگردان مستند«در جست و جوی فریده»:

چگونه یک آگهی روزنامه دستمایه ساخت فیلم مستند شد؟

کوروش عطایی معتقد است، هرچند که حضور در جشنواره هم اعتبار دارد. برای فیلم مستند او دیده شدن و مخاطب داشتن اهمیت دارد،

چگونه یک آگهی روزنامه دستمایه ساخت فیلم مستند شد؟

سوگل دانائی : "در جستجوی فریده" فیلم مستندی بلند، درباره دختری است در آستانه‌ی چهل سالگی به نام فریده، که در کودکی توسط زوجی هلندی از ایران به فرزندخواندگی گرفته شده است. او مدتی است علی‌رغم مخالفت والدینش جستجویی را برای یافتن پدر و مادر خونی‌اش آغاز کرده و تصمیم دارد برای اولین بار به زادگاهش ایران سفر کند.

این داستانٍ مستندی است که نخستین بار در جشنواره سینما حقیقت اکران شد و توانست تندیس «هنر و تجربه» را برای کارگردان فیلم، کوروش عطایی و آزاده موسوی به ارمغان آورد.

حالا بعد از گذشت چند ماه از جشنواره سینما حقیقت، در جست و جوی فریده در جشنواره جهانی فیلم مجددا اکران شده تا مخاطبان جدیتر سینما هم آن را به تماشا بنشینند.

کوروش عطایی، یکی از کارگردانان جوان این مستند درباره چرایی شرکت در جشنواره جهانی فجر به خبرنگار سینما خبر فوری می گوید: فیلم را اینجا فرستادیم زیرا محلی است برای دیده شدن، جشنواره جهانی است و مهمانان خوبی دارد.

وی درباره بازخوردهایی که از مخاطبان دیده است می‌گوید: در دو اکرانی که داشتیم، بازخوردها مثبت بود و سالن‌ها پر بودند.

عطایی پیشتر مستند در جست و جوی فریده را به جشنواره ملی فجر هم فرستاده بود، اما فیلمش نتوانست نظر داوران بخش انتخاب فیلم را جلب کند، این کارگردان درباره حضور مستند در جشنواره‌های سینمایی اعتقاد دارد: در ابتدا باید بگویم که هیات داوران جشنواره ملی فیلم فجر، فیلم ما را انتخاب نکردند، و دو فیلم مستند، «بانو قدس ایران» و «دختری با گوشواره‌های باروتی» انتخاب شدند، قرار بود فیلم‌های مستند هم در بخش سودای سیمرغ وارد رقابت شوند که گویا این اتفاق نیفتاد، اما خب جشنواره‌ها فرقی ندارد که چه نامی دارند، همین که فیلم در ایران دیده شود، نکته مهمی است، هرچند که حضور یک فیلم در جشنواره اعتبار دارد ولی هدف ما دیده شدن است.

کارگردان این مستند درباره روند ساخت فیلم می‌گوید: همانطور که در خلاصه داستان خواندید، حدود ۴ سال پیش از طریق یک آگهی در روزنامه به صورت خیلی اتفاقی، متوجه قصه دختری شدیم که در هلند زندگی می‌کند و اینجا ۴۰ سال پیش توسط یک خانواده هلندی در شیرخوارگاه تهران به فرزندخواندگی گرفته شده است، حالا اما دختر قصد سفر به ایران را دارد و می خواهد خانواده خودش را پیدا کند، این موضوع به نظر ما جذاب بود، از طریق وبلاگ فریده با او در ارتباط بودیم، ارتباط ما با فریده شروع شد، دو سال پوروسه تولید و تحقیق فیلم طول کشید و بعد فیلمبرداری ماجرا آغاز شد که بخش اول آن در هلند بود و بخش بعدی آن در ایران بود، فریده برای نخستین بار به ایران می‌آید و با خانواده‌هایی ملاقات می‌کند که مدعی هستند خانواده او هستند. پروسه تدوین حدود ۱ سال و نیم طول کشید.

به گفته کارگردان در جست و جوی فریده، مقصد بعدی، فیلم اما جشنواره‌های بین المللی است.

منبع: خبر فوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها