دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر:

200نفر از مهمانان ما بلیت هواپیمایشان را خودشان خریدند/ دوست نداریم خبرنگاران را از مهمانان جشنواره جدا کنیم/ نوید محمدزاده بدلیل مشغله نتوانست جزو داوران باشد

رضا میرکریمی گفت: هدف بعدی ما مرجع کردن جشنواره جهانی بود، اینکه بتوانیم جشنواره‌ای ایجاد کنیم که مرجع باشد، پیرو نباشد، خودش را معرفی کند و مهمانان خارجی که اینجا می‌آیند، فقط فیلم ایرانی نبینند.

200نفر از مهمانان ما بلیت هواپیمایشان را خودشان خریدند/ دوست نداریم خبرنگاران را از مهمانان جشنواره جدا کنیم/ نوید محمدزاده بدلیل مشغله نتوانست جزو داوران باشد

سوگل دانائی- جشنواره جهانی فجر، امسال بیشتر از دوره‌های قبل بین تماشاچیان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای سینما مطرح شده است. جشنواره‌ای که به زعم بسیاری به استاندارهای جهانی نزدیک شده است و شاید بتوان آن را با جشنواره‌های آسیایی قیاس کرد. البته جشنواره جهانی فجر تا رسیدن به ایده‌آل خود فاصله زیادی دارد، این را دبیر جشنواره جهانی فجر، رضا میرکریمی هم به آن اشاره می‌کند. رضا میرکریمی، از آغاز تفکیک جشنواره جهانی از ملی با این جشنواره سینمایی همراه بوده است و احتمالا بیش از هرکسی بتواند واقعیت‌های جشنواره را منعکس کند. در ادامه مصاحبه خبر فوری را با او بخوانید و ببینید.

* به عنوان سوال اول می‌خواهم بدانم که جشنواره جهانی از دوره‌های قبل تا اکنون که سی و ششمین دوره آن است تا چه اندازه به ایده‌آل‌های ذهنی شما رسیده است؟چه عواملی در پیشرفت آن موثر بوده است؟

باید بگوییم روزی که ما شروع کردیم، ما یعنی من و یک گروه از بهترین‌های بین الملل تصمیم گرفتیم که یک کار ماندگار و جدی انجام دهیم، چند افق برای خود تعریف کردیم، اینکه یک منطقه داشته باشیم که بتوانیم در مدت کوتاهی در آن منطقه حداقل مهم‌ترین باشیم، منطقه منظور خاورمیانه، آناتولی، قفقاز و منطقه خودمان است، یکی از اهداف ما این بود که در میان مدت بتوانیم یکی از بهترین‌های آسیا باشیم، این مطلقا دور نیست. هدف بعدی ما مرجع کردن جشنواره جهانی بود، اینکه بتوانیم جشنواره‌ای ایجاد کنیم که مرجع باشد. پیرو نباشد، خودش را معرفی کند و مهمانان خارجی که اینجا می‌آیند، فقط فیلم ایرانی نبینند و اصولا هر استعداد و فیلمی که در منطقه نیاز است به آن توجه شود، جشنواره ما به آن توجه کند و این فرصت را به آنها بدهد که خودشان را به دنیا معرفی کنند. واقعیت این است که ظرف سه سال ما بیشتر از انکه فکر فکر می‌کردیم دستاورد داشتیم، بخش زیادی از آن برای آن است که ما چشم انداز داشتیم، دبیرخانه ثابت داشتیم، در تمام طول سال روی آن کار کردیم، امسال هم به محض تمام شدن جشنواره، دبیرخانه سال بعد باز می‌شود، تیم جشنواره در هیچ سطحی تغییر نکرده است، نه دبیر، نه مدیران و نه حتی نیروهای داوطلب و این یعنی تجربه انباشته شده، این باعث می‌شود که هزینه‌های جشنواره کاهش پیدا کند و راندمان بالا برود، نکته مهم دیگر آن است که آیین نامه جشنواره ما در این سالها دچار کمترین تغییرات شد و این باعث شد که شناسنامه دار شود.

*مسئولیت انتخاب فیلم‌ها به عهده شماست، آیا در این سالها کدورتی میان شما و کارگردانی ایجاد شده است که مثلا چرا فیلم او در بخش مسابقه انتخاب نشده است؟

کدروت حتما پیش می‌آید، به هرحال هر کارگردانی می‌خواهد که فیلم او در بهترین بخش مسابقه پذیرفته شود، خب این خیلی به حقانیت فیلمساز و یا جشنواره بستگی ندارد، بخشی از آن سلیقه‌ای است و بخش دیگری به نگاه کسی بستگی دارد که فستیوال را اداره می‌کند، کسی که جشنواره را اداره می‌کند، یک نگاهی دارد، یک چشم اندازی دارد که باید همه انها یکجا متمرکز شود و جشنواره به سمت و سویی نغلتد که یک سویه شود و مخاطبان خود را از دست دهد. من بیشتر سعی کردم که ژانرها و موضوعاتی انتخاب شود که جای آن در سینمای ایران خالیست همان فیلم‌هایی که عدم توجه به آنها سینمای ایران را دچار تکرار کرده است، به همین دلیل در بخش‌های مختلف یک گرایش و یک سلیقه را نداشتیم در قالب‌ها سعی کردیم تنوع را رعایت کنیم.

*چرا نام نوید محمدزاده، در ابتدا به عنوان داور جشنواره شنیده شد و بعدتر تکذیب شد؟

من با نوید محمدزاده صحبت کرده بودم، او گفت که وقت خالی ندارد و خیلی ابراز تاسف کرد که نمی‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد، ما هم مجبور شدیم، تیم داوری را به نحو دیگری بچینیم. در کنفرانس مطبوعاتی آن روز هم اسمی از نوید محمدزاده برده نشد، من نمی‌دانم اسم نوید محمدزاده از کجا رسانه‌ای شد؟

برای دیدن ادامه سوالات ویدئو را ببینید.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • فاطمه محمدیان
    0

    بسیار زیبا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها