اردوغان سالانه ۳۵۰ امام جماعت برای تبلیغ به آلمان می‌فرستد

منابع آلمانی می‌گویند، سال گذشته تقریبا هر روز یک امام جماعت از سوی ترکیه به آلمان فرستاده شده تا مبلغ سیاست‌های اردوغان باشد.

اردوغان سالانه ۳۵۰ امام جماعت برای تبلیغ به آلمان می‌فرستد

منتقدان به دولت آلمان خرده می‌گیرند که از خطرات این گونه تبلیغاتی مذهبی-سیاسی در کشور غافل است.

فعالیت مساجد ترکی در آلمان از سوی دولت ترکیه کنترل می‌شود. بنا بر گزارش دولت آلمان در سال گذشته ۳۵۰ امام جماعت برای مساجد ترکی به این کشور فرستاده شده‌اند. گزارش می‌گوید که ادارات آلمان در پاسخ به تقاضای نهاد مذهبی ترکیه (دیانت) به این امام‌ها ویزای کاری داده است.

حزب چپ‌های آلمان از دولت درباره فعالیت این امامان سوال کرده است. روزنامه محلی شهر کلن نوشته که در پاسخ به این سوال روشن شد که طول اقامت در ویزای کاری این عده ۱۸۰ روز در نظر گرفته شده است، اما کسی پیگیر این مسئله نیست که آیا آن‌ها پس از اتمام ویزای خود آلمان را ترک کرده‌اند یا مانده‌اند و تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

سازمان سراسری نظارت بر فعالیت مساجد ترکی در آلمان (DiTiB) یک سازمان مستقل آلمانی است، ولی امام‌های مساجد از سوی سازمان دیانت ترکیه فرستاده می‌شوند. این سازمان در نهایت تحت کنترل اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است. امام‌های مساجد از سوی سازمان دیانت ترکیه فرستاده می‌شوند.

سویم داغدلان، معاون رئیس فراکسیون حزب چپ در پارلمان آلمان به روزنامه محلی کلن گفته که دولت آلمان در این زمینه بسیار "ساده‌لوحانه و غیرمسئولانه" برخورد کرده است. به نظر این حزب هرچه شمار امام‌های سازمان دیانت در آلمان بیشتر باشد بدین معناست که نفوذ و کنترل اردوغان در میان ترک‌های آلمان بیشتر می‌شود.

او این را یک توهم دانسته است که انتظار رود سازمانی که همسو با تهدیدهای اردوغان علیه مخالفان و منتقدین اوست، و به تعقیب آن‌ها از سوی دولت ترکیه کمک می‌کند، به بسط دموکراسی در این کشور کمک کند.

منبع: دویچه‌وله

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها