وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیسواد مطلق در کشور

معاون وزیر آموزش و پرورش از وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیسواد مطلق در کشور خبر داد.

وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیسواد مطلق در کشور

علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست استودیوی الفبا که امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد درباره آخرین وضعیت اعمال محدودیت برای بیسوادان گفت: دولت یازدهم مصوبه‌ای برای اعمال محدودیت بیسوادان داشت و مبنای دولت بر این بود که مدرک دوره ابتدایی باید مانند شناسنامه واجب باشد؛ براساس این مصوبه دریافت گواهینامه رانندگی و پروانه کسب و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن نهادهای خدماتی و حمایتی به شرط باسوادشدن بود که البته مجلس نسبت به این مصوبه ایراد گرفت و تا امروز هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی با اشاره به اینکه اجرا شدن این محدودیت‌ها منوط به موافقت مجلس و تعیین تکلیف شدن آن است افزود: ما آمادگی کاملی داریم تا اگر هر سمن یا تشکلی که اجازه فعالیت آموزشی داشته باشد با او قرارداد ببندیم. در همین راستا سالانه ۵۰۰ موسسه آموزشی با ما قرارداد منعقد می‌کند و از این راه ۶۵ تا ۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره آخرین وضعیت آموزش‌یاران بلاتکلیف نهضت سوادآموزی گفت: همکاری با نیروی آزاد نباید هیچ تعهدی برای استخدام ایجاد کند. ما بار‌ها به صورت مکتوب به مجلس پاسخ داده‌ایم که فعالیت نیروهای آزاد در آموزش و پرورش دلیلی بر استخدام آنها نیست، اما مجلس تاکید کرده اگر آموزش و پرورش در منطقه‌ای کسری نیرو دارد موظف است کمبود خود را از نیروهای شرکتی، آموزش‌یاران نهضت و پیش‌دبستانی‌ها جذب کند.

باقرزاده با اشاره به اینکه باید این نگاه که آموزیاران نهضت که طبق قانون قبلی حق‌التدریس شده‌اند، استخدام شوند، عوض شود، گفت: با این حال ما موظف به اجرای قانون هستیم و در صورتی که این موضوع در صحن علنی تصویب شود آن را باید اجرا کنیم، اما این نکته حائز اهمیت است که باید مسیر قطعی برای جذب نیرو در آموزش و پرورش را پیدا کنیم.

باقرزاده با اعلام اینکه در حال حاضر به میزان سطح سواد ۹۵ درصد از ایرانیان دسترسی داریم، گفت: در حال حاضر طبق آمار رسمی دو میلیون و ۷۰۰ هزار بیسواد مطلق داریم که ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها اتباع خارجی هستند و ۳۰۰ هزار نفر آموزش ناپذیرند. همچنین ۵۰۰ هزار نفر خودشان در سرشماری اعلام کردند که بیسواد مطلق هستند. این در حالی است که سابقه تحصیلی این افراد در پایگاه اطلاعاتی ما ثبت شده است. بنابراین از نظر ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی بیسواد ایرانی هستند و ما این تعداد را به رسمیت می‌شناسیم.

منبع: ایلنا

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها