گزارش تحلیلی گاردین درباره رابطه متزلزل ایران و آمریکا و آینده برجام

آیا برجام آخرین روزهای خود را سپری می‌کند؟ / ظریف نسبت به آینده برجام خوشبین نیست

نویسنده مقاله معتقد است که ایران آماده مواجهه با ترامپ در صورت نقض برجام است. در صورت خروج آمریکا از برجام، خروج ایران نیز قطعی است.

آیا برجام آخرین روزهای خود را سپری می‌کند؟ / ظریف نسبت به آینده برجام خوشبین نیست

گاردین طی مقاله ای درباره آینده برجام و واکنش احتمالی ایران در صورت نقض آن، تحلیل جالبی ارائه داده است. از نظر نویسنده، به نظر می‌رسد که ایران در واقع در حال آماده شدن برای ورود به مرحله جدیدی از آماده سازی جهت مقابله با تصمیم احتمالی ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده از برجام درماه می است.

در همین رابطه، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه اعلام کرد که اگر آمریکا سیاست خود را مبنی بر تهدید ایران و خروج از برجام ادامه دهد، باید آماده باشد تا با عواقب آن هم روبروشود.

روزنامه "گاردین" انگلیس، در گزارش خود گفت که ظریف "تصویری ترسناک" از نقض و لغو برجام ترسیم کرده است.از نظر گاردین، ظریف اعتقاد دارد که در صورت لغو برجام، اتفاقات بسیار بدی اتفاق خواهد افتاد و احتمالا ایران روابط تجاری و اقتصادی خود را با اروپا ادامه ندهد.

وزیر امور خارجه که به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل متحد در مورد صلح شرکت کرد، با خبرنگاران در این مورد صحبت کرد. او در این رابطه گفت: "دولت ترامپ قصد نابودی برجام را دارد اما باید عواقب آن را تحمل کند. ما تصمیم خود را براساس منافع و نیز امنیت ملی خودمان تعیین می‌کنیم. در صورت لزوم و در وقت مناسب، ایالات متحده از اقدامات ما آگاه می‌گردد".

از طرف دیگر، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرده است که حاضر به امضای تمدید توافقنامه هسته ای در شکل فعلی آن نیست و خواستار این است که شرکای اروپایی دوباره به ارزیابی تحریم ها وایجاد محدودیت های جدید برای ایران بپردازند".

این دقیقا وضعیتی است که ظریف به صراحت آن را رد کرد و گفت در صورت رخ دادن، برجام را حفظ نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این روزها تمام تلاش خود را می‌کند که آمریکا را عامل اصلی تحریمها ضد ایران و مشکلات اقتصادی بداند. او همچنین اصرار دارد که اقدامات و گفته های ترامپ نقض صریح توافق هسته ای هستند.

با این شرایط و با شروع شمارش معکوس برای تاریخ نهایی توافق هسته ای، کشورهای اروپایی به دنبال پیدا کردن راه حلی برای ابقای توافق هسته ای هستند.

با این حال به نظر می‌رسد که ظریف در مورد آنچه دول خارجی باید انجام دهند، خوشبین نیست. او اخیرا گفته است که اگر امریکا از توافق دست کشیده و یا آن را نقض کند، ایران در برجام باقی نخواهد ماند. او همچنین توضیح داد که طرفهای توافق باید آمریکا را متقاعد کنند که دست از "مسیر مقابله" بکشد و به توافق هسته ای پایبند بماند. با این حال، جواد ظریف نسبت به این تلاشها خوشبین نیست و فکر می کند که چنین تلاش های بی فایده خواهد بود.

از طرف دیگر، حکومت ایران در این مدت اخیر به علت حمایت از حکومت سوریه به شدت توسط آمریکا و غربی ها مورد انتقاد قرار گرفته است و تحت سخت ترین فشارهای بین المللی است.

با وجود این، ظریف بارها تاکید داشته است که ایران در جنگ داخلی سوریه دخالتی نداشته و صرفا برای کمک به مردم وارد قضیه شده است.

در عین حال، مساله درگیری اسرائیل با ایران در خاک سوریه مجددا داغ شده است. در حالیکه اسرائیل اصرار دارد که مراکز نظامی ایران در سوریه را ( در حمله هوایی اخیر) مورد هدف قرار داده است، ایران اصرار دارد که این پایگاهها متعلق به ارتش سوریه و نه ایران بوده است. با این حال، درگیری و تشنج بین دو کشور هر روز بیشتر و بیشتر می شود و باید دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا این اقدامات و چالش ها می‌تواند به روح برجام آسیب زده و آن را نابود کند یا تلاشها نهایتا ثمر داده و برجام علیرغم تمام مشکلات حفظ خواهد شد؟

منبع: گاردین . رای الیوم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ذوالقرنین
    0

    برجام برای مردم بیکاری وگرانی فقر داشته چرا که بقیه امتیازات ان فقط به نفع لبنان وسوریه وحماس وبقیه اقشار بوده ..تا زمانی که درامد ها همه به حسابی شفاف ریخته نشود .فساد مالی وپول شویی مانع از سروسامان گرفتن این خاک خواهد شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها