روسیه:

سازمان منع تسلیحات شیمیایی اثری از مواد شیمیایی در تأسیسات بمباران شده سوریه کشف نکرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اگر در مناطقی که هدف حمله آمریکا و متحدانش در سوریه قرار گرفت تسلیحات شیمیایی وجود داشت، ممکن بود هزاران نفر جان خود را از دست بدهند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی اثری از مواد شیمیایی در تأسیسات بمباران شده سوریه کشف نکرد

اسپوتنیک نوشت: ژنرال سرگئی رودسکی، رئیس بخش اصلی عملیات ستاد مشترک ارتش روسیه، اعلام کرد سازمان منع تسلیحات شیمیایی تایید کرده است در تحقیقات خود در مرکز برزه در سوریه، اثری از تسلیحات شیمیایی کشف نکرده است.

روز 14 آوریل، آمریکا به همراه فرانسه و انگلیس به بهانه گزارش‌های ادعایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در غوطه شرقی، علیه اهدافی در سوریه حمله هوایی انجام دادند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اگر در مناطقی که هدف حمله آمریکا قرار گرفت تسلیحات شیمیایی وجود داشت، ممکن بود هزاران نفر جان خود را از دست بدهند.

رودسکوی گفت: «اندکی پس از حملات هوایی، بسیاری از مردم بدون داشتن تجهیزات مناسب وارد این مناطق شدند. اما هیچکدام از آن‌ها نشانی از مسمومیت شیمیایی پیدا نکردند.»

این مقام روس همچنین افزود کارشناسان روسی در حال بررسی موشک‌های ائتلاف آمریکایی از جمله موشک‌های تاماهاوک هستند که در سوریه کشف شده اند. بر اساس گفته‌های وی، از این موشک‌ها برای توسعه و بهبود تسلیحات روسی استفاده خواهد شد.

وی گفت: «دو موشک تاماهاوک آمریکایی و یک موشک نقطه‌زن هوایی به مسکو ارسال شده اند. اکنون کارشناسان ما در حال بررسی آن‌ها هستند. از نتایج این بررسی‌ها برای بهبود تسلیحات روسی استفاده خواهد شد.»

رودسکوی در ادامه خاطر نشان کرد تنها 7 موشک به تاسیسات شنشار واقع در استان حمص برخورد کرده است و به این صورت، ادعای واشنگتن مبنی بر این که این تاسیسات 22 مرتبه هدف قرار گرفت رد می‌شود.

وی گفت: «بر اساس بیانیه نمایندگان پنتاگون، 22 موشک به تاسیسات بالای سطح زمین در حمص برخورد کرده است. اما ما بیش از 7 مورد برخورد موشک را که در تصاویر ماهواره‌ای نیز دیده می‌شود، ثبت نکرده ایم.»

در روز‌های گذشته، ادعاهایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما واقع در غوطه شرقی دمشق منتشر شد. آمریکا و اتحادیه اروپا در پاسخ به این گزارش‌های ادعایی، دولت دمشق را مسئول آن دانستند.

این در حالی است که مسکو این گزارش‌ها را «حقه» خواند و نسبت به حمله نظامی به مناطقی که نیروهای روس در آن حضور دارند، هشدار داد. نمایندگان مرکز روسی صلح سوریه منطقه‌ای را که ادعای وقوع حمله شیمیایی در آن مطرح شده بود، بازرسی کردند و از پزشکان محلی بازجویی کردند. پزشکان اعلام کرده اند هیچ فردی با علائم مسمومیت شیمیایی به آن‌ها مراجعه نکرده است.

با این حال، آمریکا به همراه فرانسه و انگلیس، علی‌رغم فقدان شواهد کافی، روز 14 آوریل علیه خاک سوریه حمله‌ای هوایی انجام دادند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها