سه ویژگی امام حسین(ع) به روایت پیامبر(ص)

 صبح روز سوم شعبان سال چهارم هجری، شهر مدینه میزبان کودک نورسیده‌ای بود که در خانه‌ فاطمه‌(س) و علی (ع) چشم به جهان گشود و بعدها به

سه ویژگی امام حسین(ع) به روایت پیامبر(ص)

هنگامی که امام حسین علیه السلام متولد شد، خدای مهربان به فرشته مالک (خازن آتش) فرمود: آتش را به خاطر کرامت مولودی که برای محمد صلی الله علیه و آله و سلم در دنیا متولد شده، بر دوزخیان خاموش کن!
و به فرشته ی رضوان(بهشت) فرمود: بهشت برین را به خاطر قدوم این مولود، زینت نموده و معطر کن...
و به جبرئیل فرمود: با هزاران هزاران فرشته به سوی محمد صلی الله علیه وآله و سلم روید و قدوم مولودش را تبریک گویید.
ای جبرئیل! به پیامبر بگو من او را حسین نامیدم.
به او تهنیت گفته و او را تسلیت داده و بگو :ای محمّد! اشرار امّت تو که بدترین اسب سواران اند، این فرزندت را می کشند! وای بر قاتل او! وای بر کسانی که راهنمای آنها می شوند! من از قاتل حسین علیه السلام بیزارم، او نیز از من بیزار است چرا که روز قیامت جرم قاتل حسین علیه السلام از همه بزرگ تر است.

آتش دوزخ به قاتل او اشتیاق زیادی دارد...


امام حسین(ع) باب نجات امت


احادیثی که از اهل بیت در مورد دوران آخر الزمان به ما رسیده است نشان می‌دهد که نگه داشتن دین مانند نگه داشتن آتش در کف دست است. امام حسن عسکری(ع) فرمودند در آخر الزمان مردم فکر می‌کنند مومن از دنیا می‌روند در حالی که کافرند. دعای مخصوصی که توصیه شده در دوره ما یعنی آخرالزمان خوانده شود دعای «الهی عظم البلا» است. یعنی در دوران بلا و سختی هستیم. امام زمان فرمودند که یک راه نجات دارید. حضرت در زیارت ناحیه فرمودند «السلام علیک یا بات نجات امه» لذا اگر می‌خواهیم نجات پیدا کنیم و دین ما حفظ شود یک راه در آخر الزمان وجود دارد و آن حضرت اباعبدالله(ع) است.


سه ویژگی امام حسین(ع) به روایت پیامبر(ص)


روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که سه مبارکی و میمنت به حسین بن علی(ع) داده شده است. بر اساس این سه ویژگی، امام حسین(ع) با دیگر اهل بیت و معصومین متمایز شده است.
یکی «شفا فی تربته» است که در تربت مضجع شریف امام حسین(ع) شفا قرار داده شده است. خوردن خاک حرام است ولی تربت سیدالشهدا به میمنت آن حضرت و مبارکی و تبرک ایشان نه تنها حرام نیست بلکه خوردن آن مستحب است. لذا در احکام داریم که وقتی طفل به دنیا می‌آید مستحب است که کام او را با تربت امام حسین(ع) بردارند. همچنین مستحب است قبل از اینکه میت را دفن کنند در دهان و زیر زبان و روی پیشانی و کف دست آن تربت قرار دهند. لذا خوردن تربت قبر سیدالشهدا موجب شفای همه دردهاست. یکی از روایاتی که روی ضریح قبلی امام حسین(ع) طلاکوب شده بود همین حدیث پیامبر است.


دومین خصوصیت امام حسین(ع)؛ «و الاستجابة الدعا تحت قبته» است که دعا زیر قبه امام حسین(ع) مستجاب است. لذا فرمودند وقتی به آنجا مشرف شدید حاجات خود را طلب کنید. طبق این فرمایش نبوی یکی از جاهایی که دعا مستجاب است همین زیر قبه امام حسین(ع) است. در مورد خاک قبر فرموده‌اند که تا یازده متر دور قبر، تربت محسوب می‌شود که به آن حائر حسینی گفته می‌شود.


وقتی متوکل برای محو نام و یاد حسین بن علی(ع) بر روی قبر آن حضرت آب انداخت. در روایت داریم که آب از جایی به بعد جلوتر نرفت و در اصطلاح تحیر پیدا کرد و حیران شد. به آن محدوده حائر گفته‌اند. بعضی فرمودند خاک آن قسمت تربت محسوب می‌شود.


وقتی امام حسین وارد کربلا شدند زمین‌هایی را خریداری کردند و این را پیش بینی کردند که این محل زیارت گاه خواهد شد و می‌خواستند زوار زیر دین کسی نباشند. بخاطر همین بعضی دیگر از بزرگان فرموده‌اند که کل خاک کربلا تربت محسوب‌ می‌شود.


ویژگی سومی که رسول اکرم در خصوص امام حسین(ع) فرموده است، گفت: «و الائمة من ولده» یعنی ائمه بعد از امام حسین همه از اولاد آن حضرت هستند. لذا امام زمان هم که می‌خواهند خود را معرفی کنند می‌فرمایند من نهمین فرزند از نسل حسین(ع) هستم. لذا خدا به خاطر جهاد و مقاومتی که حسین بن علی(ع) برای حفاظت از دین و راه خدا به خرج داد. این ویژگی را به آن حضرت عنایت نموده است.

در روایت داریم قبل از ولادت امام حسین(ع)، زهرای مرضیه گاهی اوقات دچار پریشانی می‌شدند. رسول اکرم وارد می‌شدند و می‌دیدند حضرت زهرا گریان هستند و وقتی سبب را سوال می‌کردند می‌فرمودند این فرزندی که در رحم دارم گاهی با من حرف می‌زند و چیزهای می‌گوید. گاهی اوقات می‌گوید انا الغریب و انا العشان. به هر حال این امر موجب ناراحتی مادر می‌شود. لذا وقتی پیامبر می‌خواهد حضرت زهرا را تسلی بدهند یکی از بشارت‌هایی که به حضرت زهرا دادند همین بود که «و الائمه من ولده» که امامان پس از حسین بن علی(ع) همه از نسل حسین تو هستند و مهدی ما از نسل حسین توست که یک روز خواهد آمد و انتقام همه ظلم‌ها و ستم‌ها را خواهد گرفت.


روایات بسیار مفصلی در باب زیارت امام حسین(ع) وجود دارد. این تاکیدات بخاطر عظمت سیدالشهداست که دائما بشریت و خصوصا محبین و شیعیان راه ایشان را فراموش نکنند. این همه تاکید و تحریک قطعا همین است که هیچ وقت دچار فراموشی و دچار کهنگی نشود.
منبع:
بحارالانوار: ۲۴۸/۴۳ ح۲۴
کمال الدین: ۱/۲۸۲ ح۳۶

منبع: ایسنا

منبع: ایسنا

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • دلسوز
    0

    باب همیشه حاضر نجات امت را درست بشناسیم --- خداوند توانا با وعده ی محفوظ نگه داشتن احکام و اعتقادات سرشت نشین قرآن کریم (آیه 9 سوره حجر) از هرگونه تحریف ، باب نجات امت را برای بشر در پیروی از احکام و اعتقادات جاودان سرشت نشین و قابل درک و اثبات پذیر این کتاب آسمانی زنده و حاضر ، که در همه جا در دست رس همگان است و هیچ باطلی نمی تواند در آن نفوذ کند ، منحصر ساخته (آیه 42 سوره فصلت) و همین اصل جاویدان را در بسیاری از آیات این کتاب تا قیامت با داده هایی رسا و گویای سرشت نشین و انکار ناپذیر تاکید و تثبیت نموده است. ویژگی باب نجات امت را ، با استناد به تعربفی که در این نوشته بیان گردید ، بنا بحکم استدلالی عقل که پایگاه استوار آن در این مسئله عدالت مطلق خداوند است هرگز نمی توان ، با نادیده گرفتن شرایط طبیعی حاکم بر زندگی بشر و حق و نیاز بشر گذشته و حال و آینده ی جهان به داشتن راهنمای صادق همیشگی ، در بنده ی مقرب ، که به زمان و مکان محدود و به ناتوانیها و نیازهای بی شمار خود وابسته است ، منحصر ساخت . با توجه به تاکید خداوند در قرآن کریم بر رسایی و گویایی و قابل درک و سرشت نشین بودن اعتقادات دینی قرآن کریم (آیه 185 سوره بقره و آیه 9 سوره آسراء)، تنها بیان مصادیق جزئی مکمل احکام قرآنی را با وحی غیر قرآنی به پیامبر ابلاغ نموده (آیات 16- 19 سوره قیامت) که به مردم آموزش دهد (آیه 64 سوره نحل). کشف و بیان مصادیق وابسته به مصادیق جزئی را که به مرور زمان امکان پیش آمد دارند ، بر حسب نیاز در شرایط مختلف زمانی و مکانی در طول زمان تا قیام قیامت با شرط همگنی و هم آهنگی با کلیات داده های ذیربط محکم و مفصل آشکار قرآن (آیه 122 سوره توبه ) به فقهای مؤمن پرهیز کار که به ضرورت پاسداری از حرمت و قدسیت و اهمیت قرآن بعنوان سخنان خداوند آگاه اند و خود را به این پاسداری و به آموزش قرآن مقید ساخته اند واگذار نمود. بنا به نظر علمی علمای حدیث در باره ی احادیث و روایات مناقب و فضایل برای احراز صحت نسبت نقل از معصوم دقت علمی لازم به کار گرفته نشده است و با تاکید معصوم در حدیث : « کَثُرَتْ عَلَیَّ الْکَذَّابَةُ» احادیث ناهمگن و ناهماهنگ باشناختهای سرشت نشین فرهنگ اصیل دین داری قرآنی مخدوش به جعل و دروغ اند و نسبت چنین منقولاتی به معصوم ناروا است. باید باید برای پاسداری از حرمت و منزلت دینی والای پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت مطهر آن حضرت (ع) از نقل احادیث و روایاتی که با معارف قرآنی نا همگن و ناهماهنگ اند و نمی توان آنها را با اصول استدلال عقلی به اثبات رساند شدیدا خودداری کرد. اعتبار درستی حدیث تنها به شهرت نقل آن در کتابهای گونا گون گذشتگان نیست بلکه این اعتبار باید نخست در همگنی و هماهنگی با قرآن و اصول عقلی محرز شود و به اثبات برسد. بزرگان دین هر یک مطابق با ایثارها و فدا کاریهای صادقانه ی خود در راه دین خداوند منزلت والای خود را دارد اما هرگز جایز نیست این منزلت را خداگونه در تضاد با داده های محکم و مفصل قرآن بالا برد ، چنانکه سهم تعیین کردن برای این بزرگان در ویژگیهای منحصر به خداوند نیز با هشدارهای شدید قرآنی در تضاد و تعارض آشکار است و اصرار بر وجود چنین سهمی برای این بزرگان بنا بر همین هشدارها نزد خداوند و با تاکید او در قرآن هلاکت بار و نابخشودنی است. می توان پیروی امت اسلامی از درسهای نهضت عظیم عاشورای حسینی سید الشهدا (ع) و پایبندی و تأسی مسلمانان به این درسها را یکی از سببهای مؤکد نجات و رهایی امت شناخت . باید حدیث «باب نجات الامه» را با همین تفسیر به پیروی از درسهای نهضت عاشورایی صحیح دانست و بر همین تفسیر بی اشکال که با قرآن و عقل هیچ تضادی ندارد همیشه تاکید کرد و مردم جهان را با این نهضت الهی آشنا ساخت و مذهب مظلوم تشیع را از انگهای ظالمانه کفر و شرک پاک ساخت.

  • دلسوز
    0

    باب همیشه حاضر نجات امت را درست بشناسیم --- خداوند توانا با وعده ی محفوظ نگه داشتن احکام و اعتقادات سرشت نشین قرآن کریم (آیه 9 سوره حجر) از هرگونه تحریف ، باب نجات امت را برای بشر در پیروی از احکام و اعتقادات جاودان سرشت نشین و قابل درک و اثبات پذیر این کتاب آسمانی زنده و حاضر ، که در همه جا در دست رس همگان است و هیچ باطلی نمی تواند در آن نفوذ کند ، منحصر ساخته (آیه 42 سوره فصلت) و همین اصل جاویدان را در بسیاری از آیات این کتاب تا قیامت با داده هایی رسا و گویای سرشت نشین و انکار ناپذیر تاکید و تثبیت نموده است. ویژگی باب نجات امت را ، با استناد به تعربفی که در این نوشته بیان گردید ، بنا بحکم استدلالی عقل که پایگاه استوار آن در این مسئله عدالت مطلق خداوند است هرگز نمی توان ، با نادیده گرفتن شرایط طبیعی حاکم بر زندگی بشر و حق و نیاز بشر گذشته و حال و آینده ی جهان به داشتن راهنمای صادق همیشگی ، در بنده ی مقرب ، که به زمان و مکان محدود و به ناتوانیها و نیازهای بی شمار خود وابسته است ، منحصر ساخت . با توجه به تاکید خداوند در قرآن کریم بر رسایی و گویایی و قابل درک و سرشت نشین بودن اعتقادات دینی قرآن کریم (آیه 185 سوره بقره و آیه 9 سوره آسراء)، تنها بیان مصادیق جزئی مکمل احکام قرآنی را با وحی غیر قرآنی به پیامبر ابلاغ نموده (آیات 16- 19 سوره قیامت) که به مردم آموزش دهد (آیه 64 سوره نحل). کشف و بیان مصادیق وابسته به مصادیق جزئی را که به مرور زمان امکان پیش آمد دارند ، بر حسب نیاز در شرایط مختلف زمانی و مکانی در طول زمان تا قیام قیامت با شرط همگنی و هم آهنگی با کلیات داده های ذیربط محکم و مفصل آشکار قرآن (آیه 122 سوره توبه ) به فقهای مؤمن پرهیز کار که به ضرورت پاسداری از حرمت و قدسیت و اهمیت قرآن بعنوان سخنان خداوند آگاه اند و خود را به این پاسداری و به آموزش قرآن مقید ساخته اند واگذار نمود. بنا به نظر علمی علمای حدیث در باره ی احادیث و روایات مناقب و فضایل برای احراز صحت نسبت نقل از معصوم دقت علمی لازم به کار گرفته نشده است و با تاکید معصوم در حدیث : « کَثُرَتْ عَلَیَّ الْکَذَّابَةُ» احادیث ناهمگن و ناهماهنگ باشناختهای سرشت نشین فرهنگ اصیل دین داری قرآنی مخدوش به جعل و دروغ اند و نسبت چنین منقولاتی به معصوم ناروا است. باید باید برای پاسداری از حرمت و منزلت دینی والای پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت مطهر آن حضرت (ع) از نقل احادیث و روایاتی که با معارف قرآنی نا همگن و ناهماهنگ اند و نمی توان آنها را با اصول استدلال عقلی به اثبات رساند شدیدا خودداری کرد. اعتبار درستی حدیث تنها به شهرت نقل آن در کتابهای گونا گون گذشتگان نیست بلکه این اعتبار باید نخست در همگنی و هماهنگی با قرآن و اصول عقلی محرز شود و به اثبات برسد. هر یک از بزرگان دین مطابق با ایثارها و فدا کاریهای صادقانه ی خود در راه دفاع از دین خداوند منزلت والای خود را دارد اما هرگز جایز نیست این منزلت را خداگونه در تضاد با داده های محکم و مفصل قرآن بالا برد ، چنانکه سهم تعیین کردن برای این بزرگان در ویژگیهای منحصر به خداوند نیز با هشدارهای شدید قرآنی در تضاد و تعارض آشکار است و اصرار بر وجود چنین سهمی برای این بزرگان بنا بر همین هشدارها نزد خداوند و با تاکید او در قرآن هلاکت بار و نابخشودنی است. شایسته و ضروری است پیروی امت اسلامی از اهداف والای نهضت عظیم عاشورای حسینی سید الشهدا (ع) در دفاع از دین و اسلام ناب که در آن دوران به تحریف دیکتاتورهای فاسد اموی دچار گردیده بود و ضرورت پایبندی و تأسی مسلمانان به این اهداف را یکی از سببهای مؤکد نجات و رهایی امت شناخت . باید حدیث «باب نجات الامه» را با همین تفسیر حقیقی از نهضت حسینی که واقعیت فاسد ستم پیشگی دوران امویهای تحریفگر ریاکار را رسوا می سازد و دشمنی آشکار حاکمان خود کامه ی این دوران را علیه دین الهی و قرآن بر ملا می کند ، با دوری از هرگونه من درآوردی یا منقولات نسنجیده ی خرد گریز بیگانه با قرآن وعقل که اهداف نهضت را لوث می کنند ، به جهانیان معرفی کرد . باید حدیث «باب نجات الامه» را برای تشویق مسلمانان به پیروی از درسهای نهضت عاشورایی در مبارزه تا سطح فدا کردن عزیز ترینها در دفاع از دین الهی علیه من در آوردیهای هر زمان که دین الهی و قرآن را تحریف می کنند ، تفسیر نمود. باید بر همین تفسیر خرد گرای بی اشکال حقیقی از حدیث مذکور ، که با قرآن و عقل هیچ تضادی ندارد و مردم جهان را با حقیقت این نهضت الهی سید الشهدا آشنا می سازد و مذهب مظلوم تشیع را از انگهای ظالمانه خرافه سازی کفر آمیز و شرک آلود پاک می کند همیشه تاکید کرد .

  • بزرگان نیا
    0

    چرا و با چه توجیه حرفه ای قابل قبول بر خلاف خواهش نویسنده ، نظر تکمیل شده ی:« گریز از دین حق را با رجوع به قرآن بشناسیم» را همراه با نسخه ی قبلی ناکامل ارسال شده ی آن باهم منتشر کرده اید؟ لازم به یاد آوری است که پایگاه خبر فوری در زمان دریافت نسخه تکمیلی دوم نظر مذکور هنوز نسخه ی اول ناکامل این نظر را منتشر نکرده بود؟ آیا شما بعنوان مدیر مسئول یک رسانه ی عمومی مجاز که حتما با قانون و اصول اخلاق حرفه ای رسانه های عمومی آشنا است آگاهی به پیامدهای گوناگون و آثار حقوقی و معنوی نشر نسخه های کامل و ناقص نظرات بر نویسنده و ناشر را بعنوان یکی از ضرورتهای حرفه ای دارید ؟ آیا این پایگاه برای حرمت معنوی قانونی و شرعی شخصیت صاحب نظران منطق گرا در جامعه ارزش و اهمیتی قائل است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها