بازخواست نمايندگان فيسبوک در اندونزي

نمایندگان شرکت فیسبوک در جلسه‌ای پنج ساعته پاسخگوی سؤالات قانونگذاران مجلس نمایندگان اندونزی درباره احتمال سوء استفاده از اطلاعات کاربران اندونزیایی و همچنین وجود اخبار جعلی و نفرت پراکنی در این شبکه اجتماعی بودند.

بازخواست نمايندگان فيسبوک در اندونزي

روزنامه «جاکارتا پست» نوشت قانون‌گذاران اندونزیایی نگران سوء استفاده از این شبکه اجتماعی در انتخابات آینده این کشور هستند.
«اویتا نورسانتی» نماینده مجلس اندونزی در این جلسه خطاب به «روبن هتاری» روابط عمومی فیسبوک اندونزی گفت: «قانع نشدم که فیسبوک قادر است از اطلاعات شخصی ما حفاظت کند».
پیش از این گزارش شده بود که اطلاعات حداقل ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک که میلیون‌ها نفر از آن‌ها شهروندان کشور‌های جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی بوده اند، بدون اجازه آن‌ها به دست شرکت «کمبریج آنیلیتیکا» افتاده است.
طبق این گزارش، این شرکت با تحلیل اطلاعات به گروه‌های سیاسی در انتخابات کشور‌های مختلف از جمله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و فیلیپین ۲۰۱۶ کمک کرده است.
«اویتا نورسانتی» با اشاره به رسوایی درز اطلاعات کاربران فیسبوک، به نماینده این شرکت در اندونزی گفت: «شما چطور می‌توانید ما را متقاعد کنید که اطلاعات ما به دست دیگران نمی‌افتد؟»
وی همچنین درباره وجود تعداد زیادی از اخبار جعلی در این شبکه اجتماعی، افزود: «در فیسبوک هیچگونه غربالگری برای حذف خبر‌های جعلی و اکاذیب وجود ندارد».
«چارلز هونوریس» دیگر عضو مجلس اندونزی نیز از منفعل بودن فیسبوک دربرابر اخبار جعلی انتقاد کرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی معمولا برای بیداری اجتماعی استفاده می‌شوند، اما فیسبوک دربرابر پیام‌های نفرت‌گرایانه اقدامات لازم را انجام نداده است.
نماینده فیسبوک نیز در پاسخ به این انتقاد‌ها گفت: این شبکه اجتماعی به دلیل سوء استفاده «کمبریج آنالیتیکا» از این شرکت شکایت قانونی کرده و روند قضایی آن در حال اجراست.
وی با ذکر این که هزاران کارمند این شبکه اجتماعی به صورت هفتگی، سه میلیون گزارش خطا دریافت می‌کنند، اعتراف کرد: کاستی‌هایی در فیسبوک وجود دارد و این شرکت برای رفع آن تلاش می‌کند.
وزیر ارتباطات اندونزی پیشتر تهدید کرده بود، در صورت یافتن شواهدی مبنی بر سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران اندونزیایی، شبکه اجتماعی فیسبوک را مسدود می‌کند.
«رودیانتارا» با اشاره به اینکه، در اندونزی شبکه پیام رسان «تلگرام» مسدود شده است، گفت: چنانچه مجبور باشم فیسبوک را هم به طور کامل مسدود سازم، این کار را انجام خواهم داد و پیش از این، انجام داده ام و باز هم قاطعانه این کار را خواهم کرد.
اندونزی به عنوان چهارمین کشور پرجمعیت جهان، علاوه بر شبکه اجتماعی فیسبوک، دیگر شبکه‌ها همچون توئیتر و یوتیوب را نیز تهدید کرده است.
توئیتر و گوگل پیش از این توافق کرده بودند تا همکاری‌های لازم را برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی، با دولت اندونزی انجام دهند.
کشور بیش از ۲۶۰ میلیون نفری اندونزی در جنوب شرق آسیا، دارای حدود ۹۰ میلیون کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها