فراز و نشیب انتقال آب اصفهان به یزد

چند شب پیش کشاورزان اصفهانی در اعتراض به استفاده یزدی‌ها برای صنعت از آب اصفهان به تجهیزات تونل دوم آسیب رساندند با این حال عملیات انتقال آب به یزد دوباره از سر گرفته شده است.

فراز و نشیب انتقال آب اصفهان به یزد

خبرهای اوضاع تلخ آب در اصفهان یکی پس از دیگری منتشر می‌شود. فعالان حوزه محیط زیست معتقدند جنگ آب از اصفهان آغاز شده است..

به گزارش پول نیوز یک روز کشاورزان روبروی وزارت جهاد کشاورزی اعتصاب می‌کنند و روز دیگر تجهیزات انتقال آب از اصفهان به یزد را از بین می‌برند. چند شب پیش کشاورزان اصفهانی در اعتراض به استفاده یزدی‌ها برای صنعت از آب اصفهان به تجهیزات تونل دوم آسیب رساندند با این حال عملیات انتقال آب به یزد دوباره از سر گرفته شده است.

کشاورزان اصفهانی دل پری دارند. آن‌ها می‌گویند که تعداد کثیری از آن‌ها یک قطره آب برای ادامه ندارند و در گذران معیشت خود مانده‌اند؛ این در حالی است که یزدی‌ها معتقدند اصفهان موظف به تامین آب شرب یزد بوده است. یکی از کشاورزان اصفهانی توضیح می‌دهد: قرار بود که آب شرب یزد را در مواقع بحران، اصفهان تامین کند اما امروز از اصفهان آب می‌گیرند که صنعت نیمه جان یزد را سرپا کنند. او ادامه می‌دهد چرا یزد باید با آبی که حق ماست کاشی بسازد؟ گلخانه بزند؟ فولاد تولید کند؟ مگر اصفهانی‌ها نمی‌توانند با این آب همین روند را پیش بگیرند؟

یکی از مخاطبان خبر فوری نیز در پیام ارسالی نوشته است: "به داد مردم یزد برسید دوباره مردم اصفهان خط انتقال اب شرب مردم را شکسته اند و ادعا میکنند که این اب انتقال به مصرف صنعت میرسد در صورتی که این ادعا کذب صد در صد است."

فعالان حوزه اقتصادی استان اصفهان در اظهارات جسته و گریخته اعلام کرده اند که در حالی که سهم آب برای کشاورزی اصفهان کاهش یافته و مقرر شده ۱۰ درصد هم از آب شرب در استان اصفهان کاهش دهند، اما انتقال آب به استان یزد همچنان باقی است!

آسیب رساندن به خط انتقالی و جریان قانونی خلاف مقررات و قانون شکنی است

به دنبال تخریب مجدد و قطع آب انتقالی استان یزد در شامگاه شنبه ۲۵ فروردین ماه، «محمود زمانی‌قمی» استاندار یزد به قید فوریت و شبانه به تهران عزیمت کرد تا از نزدیک با وزرای کشور، نیرو و اعضای شورای امنیت کشور جلسه برگزار کند و مانع این تحرکات شود.

محمود زمانی قمی در مورد آب انتقالی به یزد،‌ به ایسنا اظهار کرد: آب انتقالی به استان یزد با عنایت به مقررات جاری و قانونی کشور در دهه ۶۰ و بعد از آن انجام و محقق شده و انتقال آب از منابع کوهرنگ به استان کاملا قانونی است.

وی افزود: طبیعی است که آسیب رساندن به این خط انتقالی و جریان قانونی خلاف مقررات و قانون شکنی است و تکلیف ما و همه دست اندرکاران با قانون شکنی روشن است.

آب سد زاینده رود تنها برای مصارف شرب قابل استفاده است

از طرفی مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های زاینده رود و کوهرنگ گفته است: به دلیل وضعیت موجود احتمال دارد میزان آب انتقالی از اصفهان به یزد تا 15 درصد کاهش یابد.

محمود چیتیان گفته است: سد زاینده‌رود جزو سدهای بلند محسوب می‌شود و ارتفاع سد از بستر رودخانه 88 متر است. هم چنین حجم این سد یک میلیارد و 450 میلیون متر مکعب است و نیروگاه سد برق آبی است.

وی با بیان اینکه آورد اصلی سد زاینده‌رود از زردکوه بختیاری است که در محل عبور آن زایش‌هایی نیز صورت می‌گیرد، افزود: با توجه به ورودی سد این میزان تنها برای مصارف شرب قابل استفاده است.

نامه مجمع نمایندگان استان یزد به رئیس جمهور و ملاقات با وزیر نیرو پیرامون مشکلات آب در یزد

سید ابوالفضل موسوی بیوکی رییس مجمع نمایندگان استان یزد گفته است: از آنجا که مساله آب یزد و اصفهان و برخی شهرهای دیگر به هم پیوسته است و از وظایف دولت تامین آب شرب مردم است لذا طی نامه‌ای از رئیس جمهور خواستیم تا نسبت به مشکلات آب شرب یزد توجه بیشتری را معطوف دارند.

موسوی بیوکی خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ سال‌های اخیر و میزان ذخایر آبی نشان‌دهنده روزهای سختی است که بایستی با درایت و تدبیر از آن عبور کنیم و مجموع نمایندگان استان در فعالیت‌های خود پیرامون این مساله به دنبال حفظ آرامش و حل مساله با دولت‌مردان و تاثیرگذاران در این حوزه هستند.

نیاز به اصلاح قوانین در رابطه با حقوق آب

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس برزگر، وکیل دادگستری گفت: قوانین پراکنده و فراوانی که در رابطه با حقوق آب وجود دارد باید اصلاح شده و وزارتخانه‌های خاصی برای رسیدگی به این موضوع در نظر گرفته شود.

این وکیل دادگستری به ارائه سه راهکار اساسی در حوزه حقوق آب پرداخت و گفت: آنچه که در این رابطه اهمیت دارد فرهنگ سازی در جامعه است. مسأله دوم مقوله پیشگیری می‌باشد و سومین راهکار اصلاح قوانین و پیش‌بینی مجازات‌های متناسب روز و مجازات‌هایی که واقعاً بتواند از هدر دادن و تخریب منابع آب جلوگیری کند، می‌باشد. کارشناسان باید بر روی این سه مسأله اصلی کار کنند تا قدری بتوانند از بحران آب جلوگیری کرده، وگرنه در کشور در آینده جنگ آب خواهیم داشت.

نیاز به پیگیری جدی‌تر انتقال آب به یزد از سوی مسئولان

امام جمعه یزد با بیان این‌که مشکل آب شرب یزد به صورت قطعی و همیشگی برطرف شود، گفت: پیگیری مسئولان در بحث انتقال آب یزد نیازمند جدیت بیشتر است.

آیت‌الله «محمدرضا ناصری یزدی» در نشست فوق‌العاده‌ای که به منظور بررسی وضعیت آب استان یزد و با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مدیران شرکت‌های آب و برق یزد در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد برگزار شد، با اشاره به اینکه مسئله آب اصلی‌ترین مسئله استان یزد است، اظهار کرد: امروزه وضعیت آب در استان یزد به ویژه برای شرب وضعیت خوبی نیست و بر اساس گزارش‌ها، استفاده از آب انتقالی اهمیت بسیار زیادی دارد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ali
    0

    باید در تاسیس یا ادامه کار صنایعی که مصرف اب زیاد دارند و در مناطق بحرانی اب فعالیت میکنند تجدید نظر شود.

  • سهیلا بهارلو
    1

    امان از این تنگ نظری های ما مردم ایران . ما فکر میکردیم این خصیصه فقط نسبت به عربها وجود داره بلکه ما حتی حاضر نیستیم مردم خودمون هم از اب شهرمون سیراب بشن . بابا دست مریزاد به سخاوت وکرم بخشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها