ضرورت دانستن احکام حج تمتع و تمایز آن با عمرده مفرده/ بررسی آسیب‌هایی که عدم آموزش بوجود می‌آورد

حجاج گرامی باید بدانند دانستن احکام و مناسک حج و برنامه‌های اجرایی کاروان که در جلسات آموزشی حاصل می‌شود،و شرکت در این جلسات بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

آموزش حجاج یکی از مسائل حیاتی برای آنان و مدیران و روحانیون کاروان به حساب می‌آید و عدم توجه به این امر می‌تواند تبعات بسیار سنگینی را برای حاضرین در حج تمتع بوجود آورد.
در این بین توصیه‌های قبل از عزیمت به حج تمتع وجود دارد که رعایت آنها لازم و موجب آرامش خود و دیگران در این سفر معنوی می‌شود.
حجاج گرامی باید به ضرورت کلاس‌های آموزشی حج تمتع توجه داشته باشند چرا که
سفر حج تمتّع و عملیات اجرایی آن به گونه‌ای است که هیچ کس از آموختن بایدها و نبایدهای آن بی نیاز نیست.
به وضوح پیدا است که عمره مفرده با حج تمتّع تفاوت‌های اساسی در شکل و محتوا دارد، لذا اگر کسی بارها و بارها نیز به عمره مشرف شده باشد، به هیچ وجه بی‌نیاز از فراگیری مسائل حج نیست.
با عنایت بهّ تغییرات بسیار وسیعی که در سال‌های اخیر در فرآیند اجرایی اعمال و مناسک حج به وجود آمده است، حتی اگر فردی به حج تمتّع نیز مشرّف شده باشد، لازم است در تمامی جلسات آموزشی شرکت کند.
زائران عزیز بیت الله الحرام باید به ضرورت کلاس‌های آموزشی حج تمتع توجه داشته باشند و بدانند که دانستن احکام و مناسک حج و برنامه‌های اجرایی کاروان که در جلسات آموزشی حاصل می‌شود، بسیار ضروری و حائز اهمیت است.
تجربه نشان داده است که ندانستن مسائل یا بی توجّهی به آنها، در طول سفر برای زائر و برای همه هم کاروانی‌ها، آسیب‌ها و مشکلات جدّی به وجود می‌آورد که در برخی موارد غیرقابل جبران خواهد بود.
به یقین، زائری که به هر دلیل (موجّه و غیرموّجه) در جلسات آموزشی شرکت نکرده یا با تاخیر حضور یابد یا این که جلسات را پیش از اتمام ترک کند، از آموزش‌های ارائه شده اعم از مسائل اجرایی و هماهنگی‌های انجام شده، احکام، آداب، اعمال و مناسک حج و ده‌ها مطلب دیگر غافل خواهد ماند که هر کدام به تنهایی می‌تواند برخی دغدغه‌ها و معضلات را هم برای زائر و هم برای هم کاروانی‌ها به وجود آورد.
اولین اعزام‌های‌های حج تمتع 25 تیر سالجاری است ضمن اینکه طول سفر حج حداقل 28 روز و حداکثر 41 روز است همچنین کاروان‌های حج امسال به 4 گروه 85، 115، 135 و 165 نفره تقسیم‌بندی شده‌اند.
تمام کاروان‌های ایرانی حدود 6 روز در شهر مدینه اقامت دارند و مابقی برنامه سفر زائران اقامت در شهر مکه است.
امسال قرار است حدود 85 هزار ایرانی عازم سفر معنوی حج شوند و اگر عربستان با درخواست افزایش ظرفیت از سوی ایران موافقت کند این میزان به 90 هزار نفر می‌رسد.

منبع: خبر فوری

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها