دلار 4200 تومانی کدام خودروها را ارزان می‌کند؟ +قیمت‌ها

از شهریور سال گذشته دلار از 3700 تومان روند صعودی قیمت را طی کرد و تا هفته گذشته به 6000 تومان رسید.

دلار 4200 تومانی کدام خودروها را ارزان می‌کند؟ +قیمت‌ها

اما از هفته گذشته با اجرای یکسان ‌ سازی نرخ ارز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس ‌ جمهور درباره کالاهایی که با ارز آزاد وارد می ‌ شدند، گفت: ‌ کالاهایی که واردات آنها با ارز آزاد انجام می ‌ گرفت، به دلیل این ‌ که از این به بعد با ارز 4200 تومانی وارد خواهد شد، به طور حتم کاهش قیمت خواهد داشت.

یکی از بازارهایی که انتظار می ‌ رود با کاهش قیمت دلار به 4200 تومان، شاهد ارزانی در آن باشیم، خودروهای وارداتی است. از ابتدای سال جاری با گران شدن دلار، خودروهای وارداتی بین ده تا 50 میلیون تومان افزایش قیمت داشت و حال که دلار در سطح 4200 تومان تثبیت شده، انتظار ارزانی این خودروها می ‌ رود.

افزایش قیمت ناگهانی و سرسام ‌ آور خودروهای وارداتی باعث شد برخی نهادهای نظارتی و حاکمیتی مانند سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کنند. قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این باره اعلام کرد : سازمان بازرسی به موضوع گرانی خودروها ورود کرده و گرانی خودروهای داخلی و خارجی را بشدت پیگیری می ‌ کنیم. همچنین اقداماتی برای جلوگیری از گرانی خودرو در دست انجام است که در هفته جاری با مسئولان عالی جلسه ‌ ای برگزار می ‌ شود تا بتوانیم جلوی گرانی خودروها را بگیریم.

دلالان پولدارتر شدند

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه ‌ داران و فروشندگان خودرو از جمله افرادی است که نسبت به گرانی خودرو انتقاد دارد و می ‌ گوید: همه خودروهایی که وارد کشور شده با دلار 3700 تومانی بود و این افزایش قیمت، تنها دلالان را منتفع کرد و از رشد قیمت دلار پول زیادی به جیب زدند.

این مقام صنفی بصراحت گفت: سال گذشته هیات دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات خودرو را از 55 به 95 درصد برساند، اما هیچ خودرویی با این تعرفه و دلار 6000 تومانی حتی ثبت سفارش هم نشد و ترخیصی با این ارقام صورت نگرفت.

وی با بیان این ‌ که اکنون واردکنندگان خودرو باید با دولت همکاری کنند، افزود:همه خودروهای خارجی با دلار 6000 تومانی محاسبه می ‌ شوند و به فروش می ‌ رسند در حالی که دولت اعلام کرده دلار با نرخ 4200 تومان عرضه می ‌ شود، اما قیمت این خودروها هنوز کاهش نیافته است.

موتمنی با تاکید بر این ‌ که برخی واردکنندگان بعد از گرانی دلار از عرضه خودرو خودداری کردند و سایت خود را بستند، تصریح کرد: اکنون ثبت سفارش خودرو با نرخ 4200 تومان قابل انجام است و بقیه هزینه ‌ ها نیز مشخص است، اما خریداران بلاتکلیف هستند و هیچ خرید و فروشی در خودروهای خارجی انجام نمی ‌ شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تاکید کرد: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف ‌ کنندگان باید نسبت به قیمت خودروهای وارداتی ورود کند و نگذارد بیش از این مصرف ‌ کنندگان متضرر شوند.

ملاک، دلار 4200 تومان است

کوروش مرشد سلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو هم گفت: ملاک ما برای تعیین قیمت خودروهای وارداتی ارز 4200 تومان است.

وی با بیان این ‌ که همه نوسانات نرخ ارز از 15 اسفند تا 15 فروردین بود، تاکید کرد: در این مدت هیچ ‌ کدام از برندها بخشنامه جدیدی از خود ارائه نکردند و سایت خود را بسته نگه داشتند تا نرخ ارز تعیین تکلیف شود. با توجه به تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار، همه ثبت سفارش ‌ ها با این قیمت انجام خواهد شد.

مرشد سلوک درباره کاهش قیمت خودروهای وارداتی می ‌ گوید: اگر ثبت سفارش با نرخ بالاتر از 4200 تومان انجام و حواله صادر شده باشد، امکان تعدیل قیمت وجود ندارد، اما اگر فقط ثبت سفارش صورت گرفته می ‌ توان قیمت آن را به دلار 4200 کاهش داد.

این مقام صنفی به نظارت سازمان حمایت از مصرف ‌ کنندگان و تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: همه نمایندگی ‌ های رسمی، خودرو را با دلار 4200 تومانی وارد می ‌ کنند و این رقم برای ما ملاک خواهد بود اما اگر سفارش بر اساس دلار گران انجام شده باشد دیگر امکان کاهش قیمت وجود ندارد.

80 هزار خودروی وارداتی منتظر حضور در ایران

علی علی ‌ آبادی، مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت از ثبت سفارش برای واردات 80 هزار خودروی خارجی از دی ‌ ماه سال قبل خبر داد.

علی ‌ آبادی در پاسخ به این سوال مبنی بر این ‌ که نمایندگان مجلس تعرفه ‌ های واردات خودرو را بسیار بالا اعلام کرده و حداکثر تعرفه اعمال ‌ شده در دنیا را 20 ‌ درصد می ‌ دانند، توضیح داد: میانگین تعرفه ‌ های ما نیز کمتر از 20 درصد می ‌ شود و عددی بین 19 تا 20 درصد را در برمی ‌ گیرد. نرخ موثر تعرفه نیز سال گذشته 3/12 درصد بوده است.

مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: سال 1397 در تعرفه خودروهای هیبریدی حدود 20 درصد کاهش تعرفه صورت گرفته و خودروهایی که 1500 سی ‌ سی و کمتر ظرفیت دارند، تعرفه ‌ شان به حالت قبل بازگشته است. اما در مورد خودروهای بنزینی و هیبریدی از دی سال گذشته که مصوبه هیات وزیران ابلاغ شده،ورودی ‌ های مصوب طبق طبقه ‌ بندی و بر اساس حجم موتور دریافت و همان ‌ طور که اشاره شد تا زمان صدور دستورالعمل جدید تعرفه ‌ های قبلی لازم ‌ الاجرا هستند. طبق دستورالعمل جدید، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور هزار تا 1500 سی ‌ سی از 40 درصد به 55 درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی ‌ سی از 55 درصد به 75 درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی ‌ سی نیز از 55 درصد به 95 درصد افزایش یافته است. طبق این دستورالعمل، واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از 40 هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها