مصاحبه اختصاصی خبر فوری با پروفسور نوام چامسکی درباره حمله آمریکا به سوریه

نوام چامسکی: حمله آمریکا و متحدانش کاملا نمادین بود/ بعید است که روسیه واکنش خاصی نشان دهد

نوام چامسکی معتقد است روسیه قبل از حمله آمریکا به سوریه بارها از سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی خواسته است تا با بازرسی محل حادثه عامل حمله را معرفی نماید .

نوام چامسکی: حمله آمریکا و متحدانش کاملا نمادین بود/ بعید است که روسیه واکنش خاصی نشان دهد

روز گذشته و پس از فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، چندین محل در سوریه توسط نیروهای نظامی ایالات متحده، انگلیس و فرانسه مورد حمله قرار گرفت.
رئیس جمهور دونالد ترامپ که به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاحهای شیمیایی مناطق مختلف کشور سوریه را بمباران کرده بود، پس از صدور فرمان حمله، مجددا دولت سکریه را تهدید کرد که در صورت استفاده مجدد مواد شیمیایی توسط دولت سوریه و دولت بشار اسد، مجددا به خاک این کشور حمله کند.
پس از حمله نظامی دیروز ترامپ و متحدانش به سوریه، سوالات زیادی بین صاحب نظران و اساتید دانشگاه در مورد این حملات هوایی مطرح شد. بعضی فکر می کنند که این حمله از سوی آمریکا به اندازه کافی کوبنده و استوار بود و آمریکا توانست قدرت خود را به رخ روسیه بکشاند.
از سوی دیگر، برخی کارشناسان فکر می کنند که حمله آمریکا کاملا نمادین و ساختگی بود و نخواهد توانست با ایجاد ترس در روسیه و سوریه، اهداف دولت این کشور را محقق کند.

در این رابطه گفتگویی را با پروفسور نوام چامسکی داشتیم و نظر ایشان را در این رابطه جویا شدیم.
نوام چامسکی زبان شناس، فیلسوف، مورخ، منتقد اجتماعی و فعال سیاسی شهیر آمریکایی است. چامسکی همچنین به خاطر تحلیلهای خاص جامعه شناختی اش از مسائل داخلی و بین المللی آمریکا معروف است.
از پروفسور چامسکی خواستیم که نظر و تحلیل خود از حمله اخیر آمریکا و متحدانش به سوریه را بیان کند.
همچنین نظر او را در رابطه با بهانه ای که ایالات متحده به واسطه آن به سوریه حمله کرد( یعنی استفاده از سلاحهای شیمیایی توسط ارتش سوریه ) جویا شدیم و از او پرسیدیم که چقدر این استدلال و بهانه درست و واقعی است و آیا آمریکا و متحدان غربی اش واقعا برای مجازات اسد به علت استفاده از سلاح های شیمیایی به سوریه حمله کرده اند یا در حقیقت جهت استحکام قدرت در سوریه و یا مقابله با قدرت روسیه به خاک این کشور یورش برده اند؟
پروفسور چامسکی در پاسخ خود اظهار داشت که روسیه و سوریه قبل از اعلامیه های پیاپی ترامپ و حمله رسمی به سوریه بارها از سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی (OPCW) خواسته اند تا با بازرسی محل حادثه عامل حمله را یافته و معرفی نماید اما آمریکا پیش از اعلام نهایی نظر این سازمان، به سوریه حمله کرد. از نظر نوام چامسکی این بدین معنا است که آمریکا از قبل قصد حمله به سوریه را داشته است و حمله شیمیایی فقط یک بهانه بوده است.

پروفسور چامسکی همچنین معتقد است که تمام این مطالب توسط رسانه ها سرکوب و سانسور شده است. چامسکی همچنین اشاره می کند که با این حال، این مطالب پیش از این به صورت سربسته بیان شده است.
چامسکی چنین ادامه می دهد: " قبل از هرچیز و با توجه به این شرایط، استفاده از زور و جنگ توجیه ناپذیر است. پس در نتیجه و با توجه به این شرایط، مشروعیت حمله آمریکا به سوریه در حال زیر سوال رفتن است".

پروفسور چامسکی سپس با صراحت بیشتری از هدف آمریکا و متحدانش جهت حمله به سوریه پرده برمی دارد و می گوید:
"از شواهد موجود چنین به نظر می رسد که حمله آمریکا و متحدانش اساسا نمادین و سمبلیک بوده است و از ابتدا بدین جهت طراحی شده است تا با ایجاد خسارت کم و البته هزینه اندک از آمریکا تصویر یک ابر قدرت خشن را در بین کشورهای دنیا(و بالاخص روسیه) ایجاد کند"

در پایان نظر پروفسور چامسکی را درباره واکنش احتمالی روسیه به حملات هوایی آمریکا و متحدانش جویا شدیم. چامسکی در پاسخ اشاره کرد که فکر نمی کند که روس ها واکنش خاصی به این حملات نشان دهند چرا که اساسا این حمله یک هجوم نظامی حقیقی و خسارت آمیز به روسیه و متحدانش نبوده است. به همین علت، پروفسور چامسکی با این جمله صحبتهای خود را پایان داد:
"بعید است که روسیه واکنش خاصی به غیر از تامل و نظاره به این حملات داشته باشد".

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها