‍ آخرین تحولات سوریه:

اعلام آمادگی آمریکا برای حمله مجدد به سوریه/اخبار ضد و نقیض از حمله یک جنگنده ناشناس به حلب/حمایت شورای همکاری خلیج فارس از حمله به سوریه/پاکسازی کامل غوطه شرقی

روز گذشته پس از چند روز التهاب در سوریه و تهدیدات مکرر ترامپ، آمریکا به همراه فرانسه و انگلیس به این کشور حمله ور شدند و اهدافی را در سوریه بمباران کرد.

اعلام آمادگی آمریکا برای حمله مجدد به سوریه/اخبار ضد و نقیض از حمله یک جنگنده ناشناس به حلب/حمایت شورای همکاری خلیج فارس از حمله به سوریه/پاکسازی کامل غوطه شرقی

روز گذشته پس از چند روز التهاب در سوریه و تهدیدات مکرر ترامپ، آمریکا به همراه فرانسه و انگلیس به این کشور حمله ور شدند و اهدافی را در سوریه بمباران کرد. حملاتی که تداوم زیادی نداشت و به گفته منابع خبری پس از یک ساعت این حملات متوقف شد.

با این حال، معاون رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نخست وزیر کانادا گفت که آمریکا آماده است تا در صورت لزوم به حملات هوایی خود علیه سوریه ادامه دهد.

مجله تایم، «مایک پنس» روز شنبه در حاشیه برگزاری یک نشست در کشور پرو خطاب به «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا ادعا کرد که حملات هوایی به سوریه قدرت تسلیحات شیمیایی دمشق را «ضعیف و فلج کرد».

وی همچنین مدعی شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با این حمله «برای جهانیان روشن ساخت» که آمریکا «[تملک و کاربرد] تسلیحات شیمیایی را برنمی تابد».

وی همچنین گفت که آمریکا «آماده است تا در صورت لزوم به این تلاش [حملات هوایی به سوریه] ادامه دهد».

گفتنی است که مایک پنس به نمایندگی ترامپ در نشست کشورهای آمریکایی در شهر «لیما» پایتخت پرو حضور یافته است.

معاون رئیس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای بی اساس مقامات واشنگتن ابراز امیدواری کرد که روسیه و ایران «یکبار برای همیشه [کاربرد] تسلیحات شیمیایی (!) علیه غیرنظامیان بی گناه را متوقف کنند».

گفتنی است که نخست وزیر کانادا با حمایت از حملات هوایی بامداد روز شنبه تروئیکای جنگ طلب آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، آن را اقدامی «ناگوار اما ضروری» خواند!

شایان ذکر است که بامداد روز شنبه (چهاردهم آوریل) متجاوزان آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی اهدافی در سوریه را بمباران کردند. این اقدام به بهانه حمله شیمیایی ادعایی به شهر «دوما» در سوریه انجام شد؛ حمله ای که این سه کشور غربی به ویژه آمریکا مدعی در اختیار داشتن شواهدی موثق دال بر وقوع آن هستند اما همچنان از ارائه این شواهد به جامعه بین المللی خودداری می کنند.

اخبار ضد و نقیض از حمله یک جنگنده ناشناس به حلب

برخی منابع خبری شنبه شب مدعی حمله یک جنگنده ناشناس به یک انبار مهمات در جنوب استان حلب سوریه شدند که این خبر از سوی منابع میدانی تکذیب شد.

به گزارش اسکای نیوز، منابع محلی شنبه شب مدعی حمله جنگنده ای ناشناس به یک انبار مهمات در بلندی‌های «عزان» واقع در جنوب استان حلب سوریه شدند.

در همین حال، شبکه خبری المیادین به نقل از منابع سوری اعلام کرد که خبر بمباران جنوب حلب توسط اسرائیل صحت ندارد.

بر اساس این گزارش، منابع موثق به المیادین گفته‌اند که ادعای رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر حمله جنگنده‌ اسرائیلی به حومه جنوبی حلب بی‌اساس است و صحت ندارد.

این منابع تاکید کردند که این شایعه‌ها برای بالا بردن روحیه معارضان و تروریست‌ها بعد از متحمل شدن شکست‌های سخت طی هفته‌های اخیر از جمله از دست دادن شهر دوما و غوطه شرقی، منتشر می‌شوند.

همچنین حزب الله لبنان نیز اعلام کرد که خبرها درباره حمله جنگنده های اسرائیلی به حومه جنوبی حلب صحت ندارد.

حمایت شورای همکاری خلیج فارس از حمله به سوریه

دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس شنبه شب به نقل از «عبداللطیف بن راشد الزیانی» دبیرکل این شورا اعلام کرد که این حمله موشکی پیام مستقیمی برای نظام سوریه دربر داشت.

الزیانی گفت: این پیام تاکید می کند که کشورهای جهان، در برابر ادامه بکارگیری سلاح شیمیایی علیه شهروندان و نقض مداوم قوانین بین المللی کوتاه نمی آید و ساکت نمی نشیند.

وی با بیان اینکه رنج های ملت سوریه پس از سال ها جنگ ویرانگر باید پایان یابد بر ضرورت توقف جنایت های جنگی در این کشور تاکید کرد.

الزیانی از سازمان ملل متحد خواست که برای پیشبرد روند سیاسی به منظور پایان دادن به بحران سوریه تلاش کند.

پاکسازی کامل غوطه شرقی در سوریه

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه شامگاه شنبه در بیانیه ای از پاکسازی کامل غوطه شرقی واقع در استان ریف دمشق خبر داد.

در بیانیه فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه آمده است: همزمان با مقابله پدافند هوایی ارتش سوریه به حمله کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهدافی در خاک کشور و پس از هفته ها انجام عملیات نظامی متمرکز، نیروهای مسلح و همپیمانان ما شهرها و روستاهای غوطه شرقی را به طور کامل از اشغال تروریست های مسلح پاکسازی کردند.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: پس از آزادسازی غوطه شرقی تیم های کشف و خنثی سازی اقدام به پاکسازی میدان ها، خیابان ها و گذرگاه ها از مین ها و بسته های انفجاری کردند تا زمینه برای بازگشت مردم به مناطق آزاد شده فراهم آید.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه افزوده است: نیروهای ما در غوطه شرقی تاکنون تعدادی از کارگاه های ساخت سلاح و انبارهای مهمات تروریست ها را شناسایی کردند.

نیروهای سوری همچنین انبارهایی را که تروریست ها مواد غذایی و دارویی را در آن نگهداری می کردند کشف کردند. تروریست ها با احتکار مواد غذایی و دارویی اهالی غوطه شرقی را از غذا و دارو محروم می کردند.

حضور تیم حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی در دمشق

کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی بالاخره بعد از چند روز تعلل، وارد پایتخت سوریه شدند تا مأموریت خود را در راستای تحقیق در مورد حمله شیمیایی ادعائی شروع کنند.

شبکه راشا تودی روسیه روز شنبه گزارش داد، این تیم که متشکل از چند کارشناس است، وارد فرودگاه بین المللی شهر دمشق شده است.

رد قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره سوریه در شورای امنیت

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه بار دیگر با کارشکنی آمریکا و متحدانش رای نیاورد.

شورای امنیت سازمان ملل در پی حمله سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه شب گذشته تشکیل جلسه داده بود.

این جلسه به درخواست روسیه برگزار شد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها