فوت 176 تن در تهران به دلیل مسمومیت با گاز در سال 96

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از فوت 176 تن از ابتدای فروردین تا پایان بهمن سال گذشته (1396) در این استان به دلیل مسمومیت با گاز منواکسیدکربن (co) خبر داد.

فوت 176 تن در تهران به دلیل مسمومیت با گاز در سال 96

این شمار فوتی به دلیل مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در مقایسه با مدت مشابه سال 1395 با 181 فوتی، سه درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش 133 تن از فوت شدگان به دلیل مسمومیت با منواکسیدکربن در این مدت مرد و 43 تن زن بودند.

گاز منواکسیدکربن، گازی سمی است که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید، رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می نامند.

هشدار و توصیه های پزشکی قانونی
پزشکی قانونی بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و به هم میهنان توصیه می کند در فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.
شهروندان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.
گاز منواکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

علایم مسمومیت
علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد، باید توجه داشت اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته همچون فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

منبع: ایرنا

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها