بررسی وضعیت بازار ارز در دستور کار امروز نمایندگان

یکصد‌و نود و چهارمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 21فروردین ) به ریاست علی لاریجانی و با حضور 203 تن از نمایندگان آغاز شد.

بررسی وضعیت بازار ارز در دستور کار امروز نمایندگان

یکصد‌و نود و چهارمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 21فروردین )، دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 203 تن از نمایندگان آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

نرخ ارز برای تمامی فعالیت ها ۴۲۰۰ تومن اعلام شد

احمد امیرآبادی فرهانی عضو هیئت رئیسه مجلس دستور کار امروز مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:

**بررسی وضعیت بازار ارز با حضور ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی و مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و امور دارایی .**گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه تجارت که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است.

اعتراض شدید نمایندگان مجلس به رئیس کل بانک مرکزی
نمایندگان مجلس درآغاز جلسه علنی امروز با حضور در تریبون محل سخنرانی سیف و سردادن شعار استعفاء - استعفاء مانع از سخنرانی وی در خصوص وضعیت نوسان نرخ ارز شدند .
رئیس مجلس شورای اسلامی با دعوت نمایندگان به آرامش از نمایندگان خواست تا با ترک محل سخنرانی شرایط را برای ارائه توضیحات رئیس کل بانک مرکزی در مجلس فراهم کنند .

رای اکثر نمایندگان به ادامه جلسه علنی مجلس در خصوص علل نوسانات نرخ ارز
درپی اعتراض برخی نمایندگان مجلس در هنگام ارائه گزارش رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نوسانات بازار ارز ، با خواست رئیس مجلس و رای گیری استمزاجی 148 نفر از مجموع 245 نمایندگان حاضر در جلسه با برگزاری علنی جلسه مواقت کردند .
در آغاز جلسه علنی امروز برخی نمایندگان هنگام سخنرانی رئیس کل بانک مرکزی با حضور در نزدیکی تریبون محل سخنرانی و سردادن شعار استعفاء - استعفاء ضمن ممانعت از سخنرانی سیف شدند و خواستار برگزاری غیر علنی جلسه شدند .
آقای لاریجانی رئیس مجلس خطاب به نمایندگان معترض گفت با بی نظمی نمی شود کار را جلو برد بهتر است نمایندگان در صندلی های خود بنشینند تا موضوع بررسی شود.
وی خطاب به برخی نمایندگان که خواستار جلسه غیر علنی بودند گفت: این که نمی شود یک بار آقایان بگویند غیر علنی و بار دیگر بگویند علنی برگزار شود بالاخره مردم می شنوند و بهتر از وضعیت آگاهی پیدا می کنند.
رئیس مجلس همچنین به نمایندگان معترض هشدار داد در صورت ادامه بی نظمی مجلس از دستور اول یعنی گزارش وضعیت بازار خارج می شود و وارد موضوع بررسی لایحه تجارت می شود.
رئیس مجلس هم پس از رای نمایندگان به ادامه جلسه علنی گفت: ابتدا رئیس کل بانک مرکزی گزارش از علل نوسان بازار ارز و راهکارها ارائه خواهد داد و سپس آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی نظرات کمیسیون را بیان می کند و بعد از آن نظرات دیگر نمایندگان را خواهیم شنید.

گزارش رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تک نرخی شدن دلار با قیمت 4200 تومان گفت: نامه‌ صرافی‌های غیرمجاز را به نیروی انتظامی داده‌ایم و این صرافی‌ها بسته خواهند شد.

وی در پاسخ به سوال علی لاریجانی رئیس مجلس مبنی بر اینکه تعدد صرافی‌های مجاز نیز خود به خود مشکل‌زا نمی‌شوند؟ گفت: هنوز ارتباطات بانکی نرمال نیست و در جاهایی که مشکل داریم این صرافی‌های به کمک ما می‌آیند.

لاریجانی پس از اظهارات سیف رییس بانک مرکزی درباره نرخ ارز گفت: آقای سیف این ایراد به عملکرد شما وارد است که چرا این تصمیمات قبلا گرفته نشده است؟ چرا باید شرایط اینگونه می شد و تصمیم اینچنینی گرفته می شد؟

سیف گفت: ما باید یورو را جایگزین دلار کنیم؛ این کار را داریم عملیاتی می کنیم که یورو ارز گزارشگری کشور شود. منحنی دلار هم نشان میدهد که در سه ماهه سوم ارز افزایشی می شود ولی در سه ماهه چهارم نزولی می شود. ما برهمین اساس دلار را در بازار افزایش دادیم که سیر نزولی آغاز شود ولی موفق نشدیم به چند دلیل! مهمترین دلایل البته التهابات بین المللی و محدودیت تامین اسکناس بود.

به رهبری پیشنهاد کردیم یورو جایگزین دلار شود

ولی الله سیف در ادامه جریان بررسی وضعیت بازار ارز گفت: من پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.

وی با بیان اینکه «نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار برای مسافران، بیماران و دانشجویان قابل دریافت است» گفت: با این تفسیر دیگر نرخ مبادله‌ای نداریم و توزیع دلار هم از طریق صرافی‌ها انجام خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین بر لزوم تعیین ضوابط سختگیرانه‌تر برای دریافت مجوز صرافی‌ها نیز تاکید کرد و گفت: دیشب در جلسه‌ای طولانی در ستاد اقتصادی دولت که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، تصمیماتی گرفته شد که کلیات آن اعلام شد و جزییات آن امروز بازتر می شود. بر این اساس مبنای ارزش گذاری دلار همان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

وی ثبات بازار، کنترل تورم و روند کاهنده آن را از دستاوردهای مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان و خاطرنشان کرد: دو سال است که نرخ تورم تک رقمی مانده و رشد اقتصادی هم در دوسال اخیر وضع مثبتی داشته است. ما حجم بالای نقدینگی در کشور را داریم که اثر آن تا این لحظه در بازارها کنترل شده بود اما عوامل غیر اقتصادی انتظارات و عدم اطمینان نسبت به آینده به طرق مختلف به مشکلات دامن زد.

سیف ادامه داد: دشمنان ما هم بیکار ننشسته اند و با التهاب آفرینی بین‌المللی تلاش می کنند اقتصاد ما را دچار التهاب و عدم تعادل کنند. در واقع التهابات بین‌المللی و برخی محدودیت‌ها در این شرایط بی تاثیر نیست. وگرنه ما منابع ارزی کافی داریم اما بزرگترین عاملی که اجازه نداد پیش بینی ما در دو ماهه آخر سال گذشته محقق شود، تشدید این التهابات بود.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که مسافران مسئله اسکناس دارند و امکان استفاده از کارتهای بین‌المللی را ندارند. بنابراین اسکناس لازم برای سفرهای آنها باید تامین شود.

درخواست برخی نمایندگان مجلس برای برکناری سیف

در ادامه سروصدای نمایندگان به‌حدی افزایش یافت که صدای سیف شنیده نمی‌شد.

برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس کنار سیف در تریبون قرار گرفته و تلاش می‌کردند نمایندگان را از وی دور کنند؛ لاریجانی هم دائماً از نمایندگان می‌خواست در جایگاه خود حضور یابند و نظم را رعایت کنند.

لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: این کارها یعنی چه؟ چرا اینجا جمع شده‌اید؟

علی‌رغم تذکرات پیاپی لاریجانی بر تعداد نمایندگانی که خطاب به سیف خواستار استعفای وی می‌شدند، افزوده می‌شد.

لاریجانی با عصبانیت به نمایندگان گفت: "چرا اینجا جمع شده‌اید؟" و با نام بردن تک تک نمایندگان خواستار حضورشان بر صندلی‌هایشان می‌شد.

وی گفت: "آقای سیف باید توضیح بدهند و برای ارائه توضیح به اینجا دعوت شده‌اند" و خطاب به نمایندگانی که خواستار برکناری سیف بودند، گفت: شما که نباید در این خصوص تصمیم بگیرید.

رئیس مجلس خطاب به نمایندگان که با صدای بلند خواستار غیرعلنی شدن جلسه شدند گفت: زمانی که جلسه غیرعلنی برگزار می‌شود درخواست جلسه علنی می‌کنید، زمانی که جلسه علنی است می‌گویید جلسه باید غیرعلنی برگزار شود؟

لاریجانی همچنین خطاب به یکی از نمایندگان که به حضور سیف اعتراض داشت، گفت: مگر آقا نفرمودند حرف‌ها را بشنوید بعد تصمیم بگیرید، پس اجازه دهید آقای سیف حرف بزند. حرف‌ها را بشنوید.

وی نمایندگان را تهدید کرد اگر روی صندلی‌هایشان حضور نمی‌یابند جلسه با رئیس کل بانک مرکزی از دستور کار مجلس خارج خواهد شد و بررسی لایحه تجارت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، پس از تهدیدات لاریجانی نمایندگان در جایگاه خود حضور یافتند.

پس از آن رأی‌گیری استمزاجی انجام شد که جلسه به‌صورت علنی و یا غیرعلنی برگزار شود، در نهایت نمایندگان مجلس با 148 رأی موافق، 84رأی مخالف و 10رأی ممتنع از مجموع 254 نماینده حاضر در مجلس خواستار برگزاری علنی جلسه شدند و مقرر شد جلسه به‌صورت علنی برگزار شود.

رئیس مجلس پس از آن گفت: ابتدا آقای سیف در مورد وضعیت بازار ارز و همچنین راه‌حل کاهش التهابات گزارش می‌دهند و پس از آن آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی نظرات کمیسیون را اعلام خواهد کرد و بعد از آن نظرات دیگر نمایندگان را خواهیم شنید.

بیشتر بخوانید:

انتقاد تند نمایندگان به عملکرد بانک مرکزی ؛ رشد ۷۰ درصدی قیمتها در اثر تلاطم نرخ ارز

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها