هراس زلزله، دوباره در تهران / زلزله دماوند روی گسل های تهران نبود

زمین لرزه دیشب، نگرانی ها درباره تبعات آن برای شهروندان تهرانی را بار دیگر بیشتر کرد.

هراس زلزله، دوباره در تهران / زلزله دماوند روی گسل های تهران نبود

به گزارش خبر فوری ، زلزله سال پیش تهران باعث شد تا برای مدتی بحث زلزله در پایتخت و پیامدهای فاجعه بار آن داغ شود. با این وجود این بحث ها کمی بعد فروکش کرد و موضوع مقاوم سازی ساختمانهای تهران و افزایش بودجه امدادی این شهر به فراموشی سپرده شد.

حالا زلزله 4.2 ریشتری دماوند که دیشب رخ داد، بار دیگر این سوال را پیش آورده که تهران چقدر با خطر زلزله روبرو است و اگر زمین لرزه ای شدید پایتخت را بلرزاند، پیامدهایش چه خواهد بود؟

در همین رابطه هدایی، متخصص ژئومورفولوژی در گفتگو با میزان گفته است: زلزله ۴.۲ ریشتری کیلان در دماوند ربطی به گسل مشا و تهران ندارد. او اطمینان داده که هیچ خطری شهر تهران را تهدید نمی کند. وی با این وجود یادآوری کرده است: ایران وارد دوره فشارهای زمینی شده و براساس ساختار زمین شناسی، وقوع این گونه زلزله ها با تخلیه انرژی زمین قابل حدس است. این متخصص زلزله توصیه کرده است که مردم تهران نگرانی بابت زلزله نداشته باشند.

در همین حال باشگاه خبرنگاران جوان با مرادی رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور به گفتگو نشسته و از زبان وی توضیح داده که زلزله اخیر تهران روی گسل های شناخته شده تهران نبوده است. وی در این گفتگو وتضیح داده است که در بهمن ماه سال 90 هم در این منطقه زلزله 7.4 داشتیم. منطقه تهران منطقه ای لرزه خیز بوده است و بروز چنین حوادثی دراین منطقه طبیعی است.

با همه این توضیحات، سوال اینجاست که تدبیر مسئولان شهری تهران و نیز دولتمردان برای مهار پیامدهای زلزله احتمالی تهران چیست؟ آیا وقت آن نرسیده که برای مقاوم سازی ساختمانهای تهران، نوسازی بافت فرسوده این شهر، کاهش تراکم جمعیت از طریق توزیع عادلانه تر بودجه میان شهرها و نیز افزایش بودجه و به روز رسانی وسائل امدادی تهران فکری شود؟

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    راه رهایی از آسیب حوادث چیست؟ --- زلزله حادثه ی طبیعی است که با اراده ی خداوند و مطابق باحکمت فراگیر او به وقوع می پیوندد و مکان و زمان وقوع ونوع آسیبهایی که می رساند بی تردید منهای اراده و حکمت خداوند رقم نمی خورند. گرفتاری به آسیبهای زلزله یا هر حادثه ی طبیعی دیگر و رهایی از این آسیبها حتما در قلمرو اراده و حکمت خداوندی اتفاق می افتد و هیج آفریده ای را به آشنایی به حقایق جزئیات این اراده و حکمت دست رسی نیست . در حال تعلق اراده و حکمت الهی به رسیدن هر نوع آسیب هیچ بازدارنده ای خارج از این اراده و حکمت کار ساز نخواهد بود . در حال تعلق این اراده و حکمت به نجات از آسیب ، هیچ خطری قادر به آسیب رسانی نیست. بشر چه بخواهد یا نخواهد برای ادامه ی وجود و بقای خود صد در صد در همه ی حالتها وابسته به اراده و حکمت الهی است و برای رهایی از هر آسیبی باید فقط به خداوند توانای مطلق جهان آفرینش و به اراده و حکمت و توانایی مطلق او ایمان داشته باشد و به او توکل کند و به او پناه ببرد و در این پناه امن ، صادقانه کمک او را بخواهد. اگر دعا و توکل و پناه بردن به خداوند بنا به عللی آشکار و نهان با شرایط دیگر رهایی از آسیب که تحقق آنها به دست بشر می باید انجام گیرد ، بعلت به بی پروایی یا سر کشی بشر ، همراه نباشند ، آسیب ناگزیر مطابق با اراده و حکمت الهی به وقوع می پیوندد. اشتباه نشود این سخن هرگز بمعنای تایید جبر و جزمیت نیست ؛ زیرا اراده ی بشر که عمل او را رقم می زند یاسبب عمل او می گردد یکی از عوامل و شرایط آشکار تعیین نوع اراده و حکمت خداوندی در حق بشر است. موارد فوق برداشتهای شخصی این نویسنده نیستند بلکه همگی در هشدارهای گوناگون قرآن کریم ، که دین شناسان و قرآن شناسان می باید به آنها آگاه باشند ، تایید شده اند.

  • سیف‌الدین
    0

    سلام‌صبح‌بخیر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها