محصولات تراریخته؛ سلام یا ناسالم؟

استفاده از محصولات تراریخته موافق و مخالفان بسیاری دارد و در این میان مخالفان این محصولات را مضر برای سلامت و موافقان این محصولات را دارای کیفیت برتر می‌دانند.

محصولات تراریخته؛ سلام یا ناسالم؟
به گزارش خبر فوری به نقل از میزان ، با توجه به صحبت‌های فراوان در خصوص مزیت و معایب محصولات تراریخته گفت‌وگوی مشروح با صدرالدین نیاورانی نائب رئیس انجمن ارگانیک مخالف و بهزاد قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران موافق تولید محصولات تراریخته را در ادامه می‌خوانید.

سوال: چه میزان محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود؟
قره یاضی: متاسفانه به دلیل فناوری هراسی‌ها و مخالفت برخی دست‌های پنهان، متأسفانه در کشورمان هیچ محصول تراریخته‌ای را تولید نکرده ایم و این در حالی است که ما بیش از ۲۰ سال است که به فناوری مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته دست پیدا کرده ایم و متاسفانه ما یکی از وارد کنندگان بزرگ محصولات تراریخته هستیم و سالیانه تا حدود ۵ میلیارد دلار محصول تراریخته وارد کشورمان می‌کنیم دلیلی من نمی‌بینم که چرا نباید خودمان این نوع محصولات را تولید کنیم در حالی که این نوع محصولات در ده‌ها کشور پیشرفته جهان تولید می‌شوند و در صد‌ها کشور جهان یعنی قریب به ۲۰۰ کشور جهان مصرف می‌شوند توجه شما را به این نکته جلب می‌کنم ما مجموعا ۲۰۶ کشور در دنیا داریم بعضی از این کشور‌ها کوچک هستند مثلا ۱۵ هزار نفر جمیعت دارند از یک دهم ایران هم کوچکترند، اما با احتساب آن‌ها ۲۰۶ یا ۷ بیشتر تو دنیا نداریم و تنها ۲۰۰ کشور مجوز مصرف این نوع محصولات را صادر کردند.
سوال: محصولات تراریخته چه ویژگی‌هایی دارند؟
قره یاضی: این محصولات عمدتاً محصولاتی هستند که دارای کیفیت برتر هستند و دارای باقی مانده سموم کمتر هستند. این‌ها عمده این محصولات دو نوع محصول هستند یکی دسته محصولات مقاوم به آفات هستند که در نتیجه، چون مقاوم به آفت هستند درتولید آن‌ها از سموم شیمیایی خطرناک ماند دیازینون که در اروپا وآمریکا ممنوع و منسوخ شده و سرطان زا است استفاده نمی‌شود. پس محصول تراریخته با توجه به اینکه مقاوم هستند در مراحل تولیدشان سموم شیمیایی مصرف نمی‌کنند پس باقیمانده سموم در آن‌ها وجود ندارد پس کیفیت برتر دارند؛ از طرف دیگر برخی از این نوع محصولات مثل سیب زمینی هستش که وقتی سرخ می‌شود دیگر آکریلامید تولید نمی‌کند بنابر این سرطان زا نیست، چون آکریلامید یک ماده فوق العاده سرطان زا است من به مردم عزیزمان هشدار می‌دهم که سیب زمینی را خیلی سرخ نکنند مصرف کنند.
پس سیب زمینی‌هایی که تراریخته هستند این ویژگی را دارند که آکریلامید تولید نمی‌کنند یا فرض کنید برنجی که دارای ویتامین A. هست در صورتی که خانم‌های ما از کمبود آهن رنج می‌برند برنجی تولید شده که دارای آهن بالا است. بنابر این می‌بینید که همه این‌ها برای کیفیت محصول و سلامت مردم و سلامت محیط زیست بسیار مناسب است.
سوال: آیا روغن تراریخته در داخل کشور داریم؟
قره یاضی: بله، درحال حاضر تقریبا همه روغن‌های نباتی که وارد می‌کنیم و ازکلزا و از ذرت و سویا تهیه شده باشند تراریخته هستند همه خوراک دام ما که از کنجاله سویا، کنجاله ذرت، دان سویا، دان ذرت، کنجاله سویا، کنجاله پنبه باشد این‌ها هم تراریخته هستند و البته به جای اینکه زباله‌های ته انبار روسیه و هندوستان را جمع آوری کنند بهتر است، بهترین و مرغوبترین نوع سویا و کلزا را از آرژانتین و برزیل وارد کنند، اما توصیه می‌کنیم این محصولات داخل کشور تولید شود.
سوال: در محصولات تراریخته چه میزان دستکاری ژنتیکی صورت می‌گیرد؟
قره یاضی: خیر دستکاری مفهوم ندارد، ما هیچ وقت ژنتیک را دستکاری نمی‌کنیم ما مهندسی می‌کنیم یعنی در واقع آگاهانه اصلاحاتی رو انجام می‌دهیم که به نفع بشر باشد
سوال: آیا در حال حاضر محصول تراریخته‌ای در داخل کشور تولید می‌شود؟
قره یاضی: هیچ محصول تراریخته‌ای در کشور تولید نمی‌شود و تنها محصولات تراریخته وارداتی، چون روغن، سویا و کلزا و ذرت که ذرت هم نوع دامی و نوع روغنی اش در واقع تراریخته هستند ذرت‌های شیرین به اصطلاح که ما مصرف می‌کنیم به عنوان بلال هم تراریخته نیستند البته تراریخته بودن ایرادی ندارد.
سوال: آیا وجود سم مهلک در محصولات تراریخته صحت دارد؟
قره یاضی: قطعا صحت ندارد و به محصولات تراریخته اصولا سم تزریق نمی‌شود در همه محصولات تراریخته سموم خطرناک حذف شده و سموم صد درصد خطرناک از بین رفته است.
سوال: در حال حاضر مجوزی از سوی وزارت بهداشت برای ورود محصولات تراریخته صادر شده است؟
قره یاضی: بله، وزارت بهداشت مجوزش واردات انواع روغن را داده است، آنچه که خوراک دام می‌شود وزارت جهاد کشاورزی با حضور نماینده‌ای از وزارت بهداشت مجوز صادر می‌کند و همینطور نماینده‌ای از محیط زیست و دامداران این امر صورت می‌گیرد.
سوال: بودجه و مبلغی برای واردات این محصولات تراریخته اختصاص داده شده است؟
قره یاضی: بر اساس بند الحاقی چهار به ذیل تبصره ۱۱، ۴۰ درصد عوارض گمرکی به محصولات تراریخته اختصاص دارد این بدین معناست که سال آینده صد درصد ارزاق عمومی گران خواهدش همانطور که اشاره شد ما ذرت و کلزا و سویا را وارد می‌کنیم، اکثر قریب به اتفاق این محصولات، خوراک دام هستند پس برای اینکه بتوانیم مرغ و تخم مرغ داشته باشیم و بتوانیم گوشت گاو و گوسفند تولید کنیم باید ذرت و کلزا و سویا داشته باشیم و وقتی که این محصولات ۴۰ درصد گران شود تقاضا افزایش و در نتیجه قیمت‌ها چندین برابر گران می‌شود.
سوال:آیا میوه و سبزیجات تراریخته در کشور داریم؟
قره یاضی: خیر، سبزیجات تراریخته در جهان تولید نمی‌شود و میوه جات هم فقط سیب و خربره درختی تراریخته که فقط آمریکا وجود دارد یعنی در این کشور از فواید این محصولات استفاده می‌شود، ولی در ایران فناوری هراس‌ها اجازه تولید این محصولات را نمی‌دهند.
سوال: چه میزان ارز برای واردات کالای تراریخته صرف می‌شود؟
قره یاضی: ۵ میلیارد دلار سالانه برای واردات محصولات تراریخته از کشور خارج می‌شود.
در ادامه با مخالف تولید محصولات تراریخته صدرالدین نیاورانی نائب رئیس انجمن ارگانیک گفت و گویی انجام دادیم:
سوال: به نظر شما این محصولات تراریخته ارزش غذایی دارند و آیا واردات بذر این محصولات توجیه اقتصادی دارد؟
نیاورانی: محصولات تراریخته محصولاتی هستند که به هر صورت دستکاری ژنتیکی شده اند و محصولاتی که دستکاری ژنتیکی می‌شوند ممکن است که تمام خواصی که داخل آن‌ها هست تغییر کند. حالا این تغییر می‌تواند به سمت بیشتر شدن ویا کمتر شدن باشد و این ژن‌ها و کسانی که در این علم تبحر دارند و در این علم کار می‌کنند این تغییرات را می‌دانند که یک تغییرات یک درصدی مثلا بین ژن‌های انسان و شامپانزه هست. حالا شما ببینید این یک درصد چقدر انسان را متفاوت کرده از شامپانزه، تغییرات ژنتیکی وقتی روی محصولات کشاورزی انجام می‌شود دربیشتر کشور‌های دنیا مصرف این را ممنوع می‌کنند.
سوال: پس چطور این محصولات وارد ایران می‌شود؟
نیاورانی: به هر صورت برای اروپایی‌ها خوردن محصولات تراریخته بد است، ولی برای ایرانی‌ها مطلوب خواهد بود.
سوال: آیا افزایش مواد مغذی و آهن در محصولات تراریخته صحت دارد؟
نیاورانی: با تغییرات ممکن است ویژگی غذایی محصولات تغییر کند و خاصیتشان عوض می‌شود و صد درصد آن محصول غذایی قبلی نیست و در مورد این کاردو اتفاق باید بیفتد. اولاً کسانی که محصولات را تولید می‌کنند و یا وارد می‌کنند وقتی می‌خواهند در اختیار مردم بگذارند دردرجه اول باید روی این کالا‌ها یادداشت بشود که کسی که می‌خواهد مصرف بکند بداند که این تراریخته است این دردرجه اول همینطوری بیاورند و در غذای مردم وارد بکنند به صرف اینکه خودشان تأیید می‌کنند این کار اشتباهی است؛ در درجه دوم چیزی که قدر مسلم است اگر گندمی به صورت تراریخته بیاید مطمئناً آن دیگر اسمش گندم نیست آن یک چیزی دیگری است یک ماده غذایی دیگری هست که صددرصد باید روی انسان آزمایش شود و بعد از ۵ سال تا ۱۰ سال اثرات خودش را نشان بدهد که در بدن انسان بتواند بیماری، سرطان و یا مشکلات دیگری را بوجود بیاورد یا نه و این آزمایشات انجام نشده است.
سوال: با وجود مضر بودن این محصولات چطور وزارت بهداشت مجوز واردات می‌دهد؟
نیاورانی: این سوالی است که باید از مسئولین محترم وزارت بهداشت بکنید. آن‌ها باید بگویند چرا اجازه ورود یک چنین محصولاتی که اگر شما یک شکلات بخواهید وارد ایران کنید این‌ها می‌خواهند بیایند کارخانه اش را ببیند در سوئد یا دانمارک یا در آمریکای لاتین بروند در آنجا مسئولینشان کارخانه را ببینند تأیید کنند واین محصولات تراریخته را بدون اینکه علم وآگاهی به دستکاری ژنتیکی داخل آن داشته باشند بدون اینکه حتی بدانند تا چه حد دستکاری شده، تا چه حد تغییرات پیدا کرده، به چه میزان و در مقابل چه آفت کش‌هایی مقاوم شده بدون اینکه هیچ کدام از این‌ها را بدانند اجازه واردات می‌دهند.
سوال: کلام آخر
نیاورانی: من از شما شما و همکارانتان در رسانه‌ها خواهش می‌کنم تلاش خودتان را برای جلوگیری از ورود این محصولات انجام دهید تا با سلامت و جان مردم به علت منفعت جویی بعضی از دستگاه‌ها خصوصا دولتی بازی نشود.
حال باید دید با توجه به نظرات ضد و نقیض درباره مضر و یا مفید بودن محصولات تراریخته این موضوع چه زمانی از سوی مسئولین مربوطه در وزارت جهاد و بهداشت تایید و یا رد خواهد شد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها