پاسخ وزیر آموزش و پرورش به انتقاد اخیر آیت‌الله جنتی/ اجبار به نماز تاثیر عکس دارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر الزام و اجباری در انجام مناسک نماز وجود داشته باشد در بسیاری از اوقات تاثیرات عکس دارد.

پاسخ وزیر آموزش و پرورش به انتقاد اخیر آیت‌الله جنتی/ اجبار به نماز تاثیر عکس دارد

به گزارش خبر فوری ، سید محمد بطحایی، با بیان اینکه این وزارتخانه برای توسعه و تشویق دانش‌آموزان به اقامه نماز برنامه‌هایی در سال جاری دارد، گفت: اگر الزام و اجباری در انجام این مناسک وجود داشته باشد در بسیاری از اوقات تاثیرات عکس دارد.

وزیر آموزش و پروش درباره انتقاد اخیر رئیس مجلس خبرگان رهبری مبنی بر این که دانش آموزان در مدارس نماز نمی‌خوانند و این نشان دهنده کم‌کاری آموزش‌و‌پرورش گفت: حتما و حتما مدارس در این موضوع تاثیرگذار هستند،‌ اما این بی‌انصافی است که بگوییم اگر دانش‌آموزی نماز نمی‌خواند دلیل آن در مدرسه وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: خانواده، جامعه و مدرسه مجموعه‌ای از ارکان تربیت دینی هستند که باید این اتفاق را رقم بزنند.

وی با بیان این که آموزش و پروش در سال ۹۷ برای برپایی نماز در مدارس برنامه‌هایی دارد، گفت: ما درسال ۹۷ مجموعه‌ای از برنامه‌ها را خواهیم داشت که علاوه بر این‌که دانش آموزان را به برپایی نماز تشویق می‌کند، در عین حال اجباری و الزامی نباشد.

بطحایی یاد آور شد: اطلاع دارید و می‌دانید که اگر الزام و اجباری در انجام این مناسک وجود داشته باشد در بسیاری از اوقات تاثیرات عکس دارد. اگر به اجبار دانش‌آموزان را وادار به اقامه نماز کنیم و یا خدای نکرده شرایطی را ایجاد کنیم که آنها از روی تظاهر به نماز بایستند، درست نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر برنامه تاثیرات عکس داشته باشد دانش آموزان نه تنها رغبتی برای اقامه نماز پیدا نمی کنند بلکه از آن فراری می‌شوند.

وزیر آموزش و پروش اظهار کرد: روش‌های تربیتی بسیار موثری وجود دارد که بخشی از آنها به کار گرفته شده است و بخش دیگر را در سال ۹۷ توسعه خواهیم داد تا دانش‌آموزان با میل و رغبت بیشتری در نماز شرکت کنند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    نماز چگونه جاذبه دار می شود؟ --- برای جاذبه دار ساختن نماز خوانی نزد قشر دانش آموز و کلا نز اقشار نوجوان و جوان باید فلسفه قرآنی ساده ی نماز را با ترجمه ی گویای معانی گواهیها و تعهدهای انسان سازی که نماز خوان در خواندیهای نماز هر روزه چند بار در محضر خداوند تکرار می کند و با بیان جذاب همیشگی آثار و تاثیرهای مثبت و سازنده ی اجتماعی و اخلاقی و انسانی که این گواهیها و تعهدها با خود دارند و بحق می توانند به گسترش نیکیها و زدودن فحشا و منکر نزد فرد و جامعه بیانجامند ، این خواندنیها را در خود آگاه و ناخود آگاه اذهان این اقشار با جذابیت واقع گرای قابل اثبات سرشت نشین آشنا و تثبیت و ترسیخ نمود و پذیرفته ساخت. باز کردن راه گریز از نماز با بهانه های مختلف به روی قشرهای نو جوان و جوان مسلمان هرگز منطقی و پسندیده نیست و به دل پذیر شدن و جا افتادن این فریضه ی سازنده ی الهی پر معنا نزد بشر هرگز کمک نمی کند و مانع از ایجاد ملکه ی منکر ستیزی آگاهانه نزد اقشار نو جوان و جوان و دانش آموزان می شود. یک مثال ساده: اگر بچه ها در مدرسه و در جامعه با سخن و تعریف بزرگان دلسوز پیوسته آگاه شوند پدر و مادر با زحمات فراوان و با مهر و محبت سالهای طولانی برای پرورش و آینده ی نیک و موفقیت فرزندان خود چه کارهای مفیدی را انجام می دهند ، آیا اکثریت این بچه ها از جبران این مهر و محبت نسبت به پدر و مادر خود دریغ خواهند کرد ؛ چه رسد اگر سخن و تعریف به جا و واقع گرا نسبت به خداوند باشد که الطاف و نعمتهای بی کران او در همه ی زمینه ها بطور لحظه به لحظه در طول عمر شامل حال و کل وجود انسان می شوند؟؟؟!!!

  • دلسوز
    0

    سکوت بهت آور و بی توجیه دین شناسان --- سکوت بهت آور سطوح مختلف دین شناسان بر نظرات انتقادی که در باره ی دین داری و مذهب داری جامعه در سایتهای رسانه های عمومی با شبهات بی شمار بطور روز مره مطرح می شوند و عدم اقدام دین شناسان به پلسخ و روشن گری در این زمینه ها ، برداشتهای بسی ناخوشایند از طرز برخورد متولیان تبلیغ دین و مذهب با چنین نظرات خطیر شبهه آلود و بی تفاوتی آنان نسبت به دین داری مردم را تداعی می کند. دین شناسان نیک می دانند با انقلاب عظیم جهانی که در زمینه اطلاع رسانی جوامع مسلمان را در می نوردد روزانه ده ها هزار شبهه ی درست و نا درست علیه دین و مذهب مطرح می گردند و برای حفظ تدین مردم پیوسته به پاسخهای مستدل و مستند بی شبهه و انکار ناپذیر نیاز مبرم دارند. اگر دین شناسان بعلت عدم آمادگی به پاسخ گویی یا هر علت دیگر خود را با سکوت بر این شبهات روز افزون از جوامع خویش جدا و منزوی سازند دانسته یا ندانسته این جوامع را بی تردید به سوی بی دینی و لا مذهبی سوق خواهند داد و مسئولیت پاسخ این گناه کبیره را با خود به قیامت یعنی به جایی که هیچ فرصت جبران نیست خواهند برد. همه ی ما نیک می دانیم در دوران انقلاب و فوران جهانی اطلاعات ، زمان پذیرفتن بی چون و چرای ایده ها و اندیشه های حیاتی زندگی برای مردم بنام احکام و اعتقادات دین و مذهب ، بعلت نهادینه شدن عادت پرسش گری در جوامع بشری ، سپری شده است و این وضعیت وجود همیشگی دین شناسان را در صحنه برای پاسخگویی بعنوان وظیفه و تکلیف الهی تخلف ناپذیر اقتضا می کند و غفلت و تخلف نسبت به این وظیفه ی خطیر در محضر خداوند توجیه منطقی نخواهد داشت. مردم با رواج پرسشگری که فرایند طبیعی آگاهیهای رسانه ای جهانگیر است دیگر با مراسم سوگ و خوشحالی و روضه خوانی که قرآن و عقل و منطق در آنها حاکم نباشد جذب دین و مذهب نمی شوند و اگر در زمینه ی دین آموزی ، انقلابی متناسب با این آگاهی رسانی تحقق نیابد ریزش دین گرایان از دین روز به روز فراگیر تر می شود. دین الهی را اگر آنچنان که خداوند در شناختهای فرهنگ اصیل دین داری قرآنی به بشر معرفی کرده با کمک اصول استدلال عقلی و با استدلالهای رسا و گویا و سرشت نشین پیوسته آموزش ندهیم و اگر با برنامه ریزیهای علمی ناسره های من در آوردی را از دین و مذهب جدا نکنیم ریزش انبوه دین گرایان ناگزیر فراگیر تر خواهد شد و هیچ دین شناسی در مقابل این ریزش بی مسئولیت نخواهد ماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها