غرضی در گفت و گو با خبرفوری:

همه افراد انقلابی هستند جز کسانی که امتیاز گرفتند/کسانی که از نظام خذف شدند از مردم فاصله گرفتند

محمدغرضی گفت: کسانی که امروز از نظام حذف شدند از مردم فاصله گرفتند.

همه افراد انقلابی هستند جز کسانی که امتیاز گرفتند/کسانی که از نظام خذف شدند از مردم فاصله گرفتند

محمدغرضی وزیر اسبق پست در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره حذف برخی از چهره های انقلاب از عرصه سیاسی کشور و مطالبات برخی از جریانات از نظام و گرفتن امتیاز توضیحاتی را ارائه کرد.

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

خبرفوری: جنابعالی و هم طیفان شما فعالیت‌های چشمگیری را در همراهی امام در وقوع انقلاب اسلامی داشتید اما در شرایط موجود انتقادات بسیاری از سوی برخی افراد که همراه امام بودند و ارکان انقلاب محسوب می‎شدند مبنی بر حذف‎شان از نظام وجود دارد آیا با این اظهارنظرها موافق هستید؟

غرضی: بنده با این تعابیر مقداری مشکل دارم و معتقدم کسی که خود را از نظام حذف شده می‎داند ازعموم جامعه فاصله گرفته است چراکه فعالیت انقلابی از اول عمر شروع و تاپایان عمر ادامه دارد.

اگر در مقطعی مردم امتیازی به اشخاص دادند و مثلا یک عنوانی را برای برخی درست کردند به دلیل رفتارهای گذشته آنها بود اما اگر این امتیاز گرفته شود نباید حالت انقلابی از بین برود از این رو باید مردانگی و مقاومت کرد.

تفاوت انقلاب ایران با انقلاب‎های دیگر در این است که سربازهای فراوان دارد از این رو اگر شهیدی را در طول عمر نظام جمهوری اسلامی ایران فراموش کردیم و به جای اینکه امتیاز را به قاعده جامعه بدهیم به ستادی خاص ارائه دهیم درواقع بازی را باختیم.

چه کسی در نظام جمهوری اسلامی ایران حذف شده است این موضوع درست نیست.

در ستادهای خاصی که در کشورمان به مانند احزاب و گروه‎ها وجود دارند مسابقه‎دهندگان قدرت یکدیگر را حذف می‎کنند و این تعبیر بیشتر اروپایی است اما در قاعده عموم جامعه حذف معنایی ندارد و ما در این جامعه تکالیفی برعهده داریم مثل اینکه عدالت‎طلب باشیم از این رو درقالب سرباز انقلاب باید آنها را عملیاتی کنیم از این رو اگر امتیازطلب شویم از انقلاب خارج خواهیم شد و بعد گرفتار می‎‏شویم.

میلیون‎ها شخص پای انقلاب و عدالت ایستاده است از این رو قرار نیست اگر کسی در ستادی خاص ماند امتیاز بیشتری داشته باشد چرا که همین تعابیر شکننده و خردکننده عوامل انقلاب است.

یک فرد در انقلاب امتیازات مالی و پست‎های بسیاری می‎گیرد روندی که سبب ضربه زدن به انقلاب می‎شود اما توان ملت ایران این است که از قدرت شناسایی بسیاری برخوردار هستند و اگر کوچکترین حرکتی صورت گیرد متوجه آن می‎شوند و این روند سبب می‎شود تا این فرد از انقلاب خارج شود.

آنچه ملت ایران پذیرفته است و دست از آن برنمی‌دارد این است که وجدان خود را مرجع همه قضاوت‎ها قرار می‎دهد و تعریف و تمجید بیخود را قبول نمی‎کند از این رو ما باید همه افراد را انقلابی در نظربگیریم جز کسانی که امتیاز گرفتند.

بنده زمانی که استاندار خوزستان بودم و عراق هم حمله کرده بود نه سپاهی بود نه ارتشی اما مردم سوسنگرد، خرمشهر و دزفول ایستادگی کردند و امتیازی هم نگرفتند اما اگر یک عزیزی خواهان یک امتیاز باشند.

خبرفوری: جنابعالی در نجف و بعد از آن پاریس همراه امام بود از فعالیت‌های آن دوران کمی توضیح‎ می‎دهید؟

غرضی: بنده در دهه 20 همراه امام و انقلاب بودیم و وقایع آن دوران را دنبال کردیم و به یک سرباز انقلاب تبدیل شدیم که امیدوارم در شرایط فعلی نیز همچنین باشد.

در خصوص آشنایی با امام باید بگویم که ما در دهه 30 به این موضوع رسیدیم و در آن مقطع باتوجه به اینکه اواخرعمر آیت‎الله بروجردی بود با مرحوم پدرم به قم رفتیم تا از تعیین مرجع بعدی مطلع شویم و در آن زمان با پردم به نماز جماعت همه مراجع شرکت کردیم وخدمت حضرت امام نیز رسیدیم و بنده در آن مقطع حالتی را که از امام در قامت طلبگی دیدم با یک اقتدار بزرگی روبه رو شدم که بنده تحت تاثیر آن قرار گرفتم.

بنده بعد از حضور در دانشکده برق دانشگاه تهران در جریانات سیاسی مثل رفتن اقبال، آمدن امینی و جبهه ملی حضور پیدا کردم ولی در انی مقطع هیچ عکس‎العمل سیاسی به جز جریان انقلاب بنده را جذب نکرد از این رو بنده در سبزه میدان جز تظاهرات کنندگان بودم و به شخصه شاهد مقاومت مردم بودم از این رو جذب این جریان شدم و از آن تاریخ به بعد بنده سربازی امام خمینی(ره) را قبول کردم و گزارشات لازم را به امام و شخصیت‎ها ارائه می‎دادم تا اینکه در سال 47 به صورت پنهانی و بعضا ظاهری کار خود را ادامه دادم و در سال 50 به زندان افتادم و بعد از آن فراری شدم.

در سال 54 به نجف رفتم و از سال 54 تا سال 57 به عنوان عضو دفتر امام مشغول به فعالیت شدم و هنوزهم هستم.

خبرفوری: باتوجه به اینکه امام خمینی(ره) انقلاب را از خارج کشور هدایت کردند شیوه رهبری وی به چه شکلی بود؟

غرضی: در 15 خرداد سال 42 امام خمینی(ره) مردم را دعوت به مبارزه کرد و در 22 بهمن 57 مردم امام را دعوت کردند و امام با ذوق و شوق دعوت ملت را پذیرفت و هردو فاعل این اقدام مردم بودند.

خدا رحمت کند علی شریعتی را همیشه می‎گفت امامت و امت یک کلمه است از این رو مردم ایران امام‎پرور هستند ولی سلطان‎پرور نیستند.
امت مادر جریان‌هاست و بقیه جریانات در این راستا شکل می‎گیرد از این رو از منظر بنده امام خمینی(ره) محصول ملت ایران هستند.

کسانی که خدای ناکرده برای خودشان شان و منزلتی از انقلاب قائل هستند در شرایط امروز طلبکار هستند از این رو در بین مردم محبوب نیستند و این درحالی است که امام حتی حاضر نبود کوچکترین امتیازی دریافت کند.

خیلی از مدعیان در شرایط امروز درحال جمع ثروت آن هم از راه حرام هستند تا به اسلام خدمت کند ولی اسلام به این خدمت هیچ احتیاجی ندارد چرا که اسلام به ما خدمت کرده است از این رو قلب‎هایی که برای خدمت به مردم می‎جوشد قابل احترام است.

خبرفوری: از منظر جنابعالی چه دلایلی سبب شد تا روابط میان مهندس بازرگان و امام خمینی(ه) بعد از انقلاب تغییر کند؟

غرضی: یه تعریفی بین حزب و انقلاب به روشنی وجود دارد ازاین رو هم جبهه ملی و هم نهضت آزادی تصورشان از اداره کشور به شکل حزبی بود وبنده به یاد دارم در 15 خرداد 42 با توجه به اینکه عضو تمام جریانات بودم و در جلسات آنها شرکت می‎کردم عزیزان نهضت آزادی عکس‌العمشان نسبت به تظاهرات 15 خرداد این بود که آنها در بنرهای که تهیه کرده بودند نوشته بودند با اصلاحات ارضی بلی ولی با دیکتاتوری شاه نه، این شعار به خوبی تفاوت این جریانات با گروه‎های انقلابی را مشخص می‎کند.

جبهه ملی حرکات خود را در چارچوب قوانین می‎دانستند چنانچه مهندس بازرگان در جلسه دادگاه خود گفت این آخرین دادگاهی که براساس قوانین مشروطه تشکیل می‎شود و بعد از این دیگر این اتفاق نمی‎افتد ولی این موضوع تکرار شد.

کسی که از سوی مردم انتخاب می‎شود با کسی که مردم را پای کار آورده است متفاوت است.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ali
    0

    کسانیکه نسبت به مشکلات و اینده جامعه کم توجه باشند و همواره جامعه را در شرایط بحرانی قرار دهند مانند دولت دهم، مردم انها را از قطار انقلاب پیاده خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها