کلاه تصویربرداری از مغز ابداع شد

کلاهی برای تصوبرداری از مغز اختراع شد.

کلاه تصویربرداری از مغز ابداع شد

به گزارش خبر فوری به نقل از خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رویترز، نتایج آزمایش این دستگاه نشان می دهد که بیماران قادر به حرکت، تکان دادن سر و حتی نوشیدن چای و یا بازی تنیس روی میز حین تصویربرداری از مغز بوده اند و فعالیت مغز آنها در یک هزارم ثانیه طی انجام این فعالیت ها به روش مغزنگاری مغناطیسی ثبت شده است.

محققانی که این دستگاه را اختراع کرده اند، نتایج دستاورد خود را در نشریه نیچر/ Nature منتشر و ابراز امیدواری کردند که دستگاه جدید تصویربرداری بتواند موجب پیشرفت روند تشخیص و درمان بیمارانی مانند کودکان مبتلا به صرع، نوزادان یا بزرگسالان مبتلا به پارکینسون شود که نمی توان از دستگاه های معمولی تصویربرداری مغز برای آنها کمک گرفت.
گرت بارنز استاد مرکز عصب شناسی در دانشگاه لندن و یکی از محققان این طرح می گوید: این دستگاه می تواند سوالات متداول علمی و بالینی در مورد تصویربرداری مغز انسان را تغییر دهد.

گروه محققان بارنز توضیح می دهند: دستگاه های فعلی مغزنگاری مغناطیسی بسیار بزرگ هستند و به اندازه نیم تن وزن دارند؛ یکی از دلایل بزرگی و سنگینی دستگاه ها این است که حسگرهای موجود در آن برای اندازه گیری میدان مغناطیسی مغز باید همواره خنک نگه داشته و در دمای منفی 269 درجه سلسیوس نگه داشته شوند.

همچنین اگر بیمار نتواند کاملا ثابت زیر این دستگاه ها بنشیند که برای نمونه در بیماران نوزاد یا مبتلایان به پارکینسون این اتفاق می افتد، تصاویر قابل استفاده نخواهد بود.

اما در دستگاه جدیدی که مانند کلاه روی سر قرار می گیرد، محققان توانسته اند با استفاده از حسگرهای کوانتوم که بسیار سبک هستند و در دمای محیط کار می کنند بر مشکلات فایق آیند؛ این حسگرها مستقیم روی جمجمه قرار می گیرند و سیگنالی را که جذب می کنند، افزایش می دهند.
مت بروکس یکی دیگر از محققان این طرح می گوید: دستگاه حاضر علاوه بر فایق آمدن بر مشکلات یادشده، توانایی های بیشتری در اندازه گیری کارکرد مغز انسان ها در زمان انجام کارها و تعاملات های اجتماعی دارد.
وی افزود: این دستگاه تاثیر قابل توجهی بر دریافت پزشکان از عملکرد سلامت مغز، همچنین طیف گسترده ای از بیماری های روانی، عصب شناسی و تحلیل رفتگی عصبی خواهد داشت.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها