دلار گران است؛ از سفر داخلی لذت ببرید!

شرایط برای سفرهای نوروزی با خودرو، قطار و هواپیما مهیاست. اگر پولتان را هم دوست دارید شهرهای داخلی را جایگزین سفرهای خارجی کنید؛ چون دلار طی دو سه ماه اخیر ۱۰۰۰ تومان گران شده است.

دلار گران است؛ از سفر داخلی لذت ببرید!

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، ‌ نوروز امسال برای مسافران خارج از کشور با افزایش هزینه ناشی از جهش ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار از محدوده ۳۸۰۰ تومان به ۴۸۰۰ تومان و مقداری دردسر در خرید آن همراه شده است. گزارش میدانی امروز ایسنا نشان می‌دهد صرافی‌ها تقریبا فروش دلار را متوقف کرده‌اند و دلالان دست به کار شده‌اند. تا ساعت ۱۴ امروز بر اساس آنچه بر روی تابلو اعلان قیمت صرافی‌ها دیده می‌شود دلار آمریکا ۴۷۹۴ تومان خریده و ۴۸۰۴ تومان فروخته می‌شود. همچنین یورو ۵۸۵۵ تومان خریده و ۵۸۷۰ تومان به فروش می‌رسد؛ اما دلالان در پیاده‌روها دلار را حدود ۱۰۰ تومان بالاتر از نرخ رسمی می‌فروشند و بعضی مسافران که برای مسافرت نوروزی به خارج می‌روند مجبورند دلار را گران‌تر بخرند یا از ارزهای محلی کشورهای مقصد استفاده کنند. با این گرانی شاید بهتر است هموطنان قید سفر خارجی را بزنند و گزینه‌ی داخلی را جایگزین کنند! شرایط هم در جاده‌ها از امروز تقریبا مهیا شده است. مثلا شرکت‌های خودروسازی، خدمات خود را امروز آغاز کرده‌اند . البته توصیه شده به خاطر پیک ترافیک، حتی المقدور قبل از ۲۸ اسفند سفر کنید تا از جاده‌های خلوت‌تر لذت ببرید. البته قسمت‌هایی از جاده هراز و بعضی جاده‌های شمال و شمال غرب کشور برفی گزارش شده است. برای اطلاع از آخرین وضعیت جاده‌ها این‌جا کلیک کنید .

سفر با قطار هم بد نیست

برای کسانی که می‌خواهند سفر آرام‌تری نسبت به جاده داشته باشند مسافرت با قطار توصیه می‌شود. اما سفر ریلی با وجود اطمینان و خطرپذیری کمتر نسبت به جاده هنوز جایگاه ایده‌آلی پیدا نکرده است؛ هرچند آمارهای جدید راه آهن می‌گوید که مسافران قطار در سال جاری ۶.۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش یافته‌اند. راه‌آهن همچنین اعلام کرده که در سال گذشته ۲۸۴ واگن مسافری با سن بالای ۳۰ سال را از رده خارج کرده و ۴۷۲ واگن جرم‌گیری و ۱۰۰ واگن نیز بهسازی شده‌اند. هم‌چنین در نوروز ۱۳۹۷ با فراهم شدن بیش از یک میلیون و ۸۷۲ هزار صندلی رشدی ۱۵ درصدی را از نظر ظرفیت و رشدی ۱۳.۸ درصدی از نظر افزایش تعداد صندلی ایجاد شده است.

آخرین مهلت برای خرید اسکنانس نو از بانک‌ها

این روزها همه چیز حال و هوای عید گرفته است. اسکناس نو هم در بانک‌ها بود البته تا آخر وقت امروز. متقاضیان می‌توانستند تا پایان وقت اداری امروز(شنبه) با مراجعه به شعب منتخب بانک‌ها در سراسر کشور نسبت به دریافت اسکناس نو اقدام کنند. هر نفر در هر بانک می‌توانست از هر نوع اسکناس ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومانی یک دسته ۱۰۰ برگی دریافت کند. با این حال اگر متقاضیان از بانک‌ها جا بمانند باز هم می‌توانند در بازار آزاد هر تعداد اسکناس نو که می‌خواهند تهیه کنند، هر چند که باید اختلاف قیمت و سود آن را به اسکناس فروش‌ها بپردازند. گزارش میدانی ایسنا از قیمت اسکنانس نو در بازار فردوسی را این‌جا مشاهده کنید.

یارانه امشب می‌رسد

اگر قصد مسافرت نوروزی دارید امشب می‌توانید روی یارانه ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان یارانه هم حساب کنید. امروز همزمان با ۲۶ اسفندماه دولت به روال معمول ماه‌های قبل یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند. مبلغ این یارانه نیز مانند هفت سال گذشته همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر است که تغییری نداشته و قرار هم نیست که در سال آینده تغییر کند؛ چرا که روال پرداخت یارانه با وجود اما و اگرهای بسیار، ثابت مانده و فعلا برنامه دقیقی برای حذف یارانه‌بگیران پردرآمد و کسانی که ما در لیست دریافت مازاد هستند، وجود ندارد.

وضعیت مسکن در سال ۹۶ چگونه بود؟

اقتصاد مسکن در سال ۱۳۹۶ دو نیمه نسبتا متفاوت را پشت سر گذاشت. در شش ماهه اول شرایط رکودی ۴.۵ سال گذشته همچنان بر بازار مسکن شهر تهران حاکم بود؛ به طوری که رشد معاملات تنها ۲.۸ درصد و افزایش قیمت نیز ۶.۲ درصد ثبت شد. به بیان دیگر قیمت واقعی مسکن به روند کاهشی خود ادامه داد و حدود چهار درصد افت کرد. اما در نیمه دوم که با اثرپذیری مسکن از اقدامات اصلاحی همچون کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به ۱۵ درصد و ورود متقاضیان مجهز به تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی به بازار همراه شد، معاملات و قیمت به تدریج بالا رفت و سرعت رشد معاملات به طور متوسط ۵۰ درصد و سرعت رشد قیمت حدود ۴۰ درصد نسبت به نیمه اول افزایش یافت؛ به طوری که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ معاملات ۱۲.۸ درصد و قیمت ۱۰.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان داد. شرایط حاکی از آن است که برای اولین بار افت قیمت واقعی مسکن متوقف شده و ۰.۷ درصد بالاتر از نرخ تورم عمومی قرار گرفته است.

پژو ۳۰۱ می‌آید

سال ۱۳۹۷ ایران خودرو تولید انبوه پژو ۳۰۱ با ۵۰ درصد قطعات داخلی را آغاز می‌کند. هاشم یکه‌زارع ـ مدیرعامل ایران‌خودرو ـ امروز با بیان این که ۹۵ درصد قالب‌ها و ساخت بدنه پژو ۳۰۱ در داخل صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: سال آینده این خودرو به عنوان دومین میوه پسابرجامی در صنعت خودرو عرضه خواهد شد.

نفت افت کرد

سال ۱۳۹۵ صادرات نفت ایران بیش از ۲ میلیون بشکه در روز بود و در مقاطعی به بیش از ۲.۵ میلیون بشکه هم رسید. سال ۱۳۹۶ اما ظاهرا فشارهای ترامپ و بالا رفتن هزینه‌های استخراج ناشی از فرسودگی تجهیزات داخلی باعث کاهش صادرات به ۱.۷ میلیون بشکه در روز شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که هیچ شرکت بین‌المللی هم به دلیل ترس از آمریکا حاضر نیست قرارداد مشارکتی با ما امضا کند. البته تولید همان حدود ۴ میلیون بشکه باقی مانده است. امروز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته امسال روزانه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت تولید کردیم که سال آینده نیز همین میزان ثابت خواهد ماند. علی کاردر این را هم بیان کرده که متوسط صادرات ایران هم‌اکنون ۱.۷ تا ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز است.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها