طرز تهیه نان برنجی مخصوص نوروز در کرمانشاه

شیرینی برنجی یا نان برنجی همانطور که از نام آن مشخص است با آرد برنج تهیه می‌شود. با طرز تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی مخصوص نوروز آشنا شوید.

طرز تهیه نان برنجی مخصوص نوروز در کرمانشاه

به گزارش خبر فوری به نقل از مجله اینترنتی ستاره، "شیرینی برنجی" یا "نان برنجی" نوعی شیرینی محلی و سنتی مخصوص شهرهای قزوین و کرمانشاه است. برای تهیه این شیرینی سنتی خوشمزه که شهرت فراوانی دارد از آرد برنج، آرد گندم، پودر شکر یا پودر قند، روغن جامد، تخم مرغ، گلاب و هل استفاده می‌شود. نان برنجی انواع گوناگونی نیز دارد که از آن میان می‌توان به نان برنجی ساده و نان برنجی زعفرانی اشاره کرد.

این شیرنی که معمولا آن را در ایام نوروز روی میز پذیرایی بسیاری از خانه‌ها می‌بینیم در هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی کشور که در شهر شاهرود برگزار شد، به ثبت ملی رسید.

در ادامه طرز تهیه شیرینی برنجی سنتی یا نان برنجی کرمانشاهی مخصوص نوروز را خواهید خواند. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی

آرد برنج 250 گرم

روغن جامد ذوب شده 125 گرم

پودر قند 70 گرم

زعفران دم‌کرده به میزان لازم

گلاب 1 ق سوپ خوری

تخم مرغ 1 عدد

زرده و نصف سفیده

تخم خرفه برای تزیین
طرز تهیه شیرینی برنجی مخصوص نوروز، نان برنجی کرمانشاه، نان برنجی، شیرینی عید

طرز تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی

برای تهیه شیرینی برنجی، ابتدا روغن جامد ذوب شده را همراه با پودر قند مخلوط کنید تا پودر قند کاملا حل شود. پودر هل، گلاب و زرده و سفیده تخم مرغ را اضافه کرده و به خوبی مواد را باهم مخلوط کنید. حالا آرد برنج را خوب الک کنید و آن را کم‌کم به مخلوط اضافه کنید. مواد را در حد مخلوط‌شدن ورز دهید و مواظب باشید که زیاد این کار را انجام ندهید زیرا خمیر شیرینی به روغن میفتد. خمیر را نصف کرده و نیمی از آن را با زعفران مخلوط کنید و نیمه دیگر را ساده نگه دارید. خمیرها را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید و بیرون از یخچال به مدت یک روز استراحت دهید. روز بعد و موقع پخت شیرینی‌ها، به اندازه یک فندق از خمیر برداشته و گرد کنید و روی آن را با مهر یا کاتر شیرینی طرح بیندازید. کمی تخم خرفه روی شیرینی‌ها بپاشید. شیرینی‌ها را کف سینی بچینید و سینی را در طبقه وسط فر با حرارت 150 درجه به مدت 7 تا 10 دقیقه قرار دهید. وقتی شیرینی‌ها پخته شدند، فر را خاموش کرده و سینی را بیرون بیاورید اما صبر کنید تا شیرینی برنجی‌ها خنک شوند و بعد آن‌ها را از سینی به ظرف سرو منتقل کنید.

در صورتی که بخواهید این شیرینی را برای نوروز تهیه کنید باید مقادیر با نسبت به نیازتان با همین تناسب افزایش دهید.

نکته:

گلاب را کم‌کم به مواد اضافه کنید تا خشکی خمیر از بین برود. ممکن است بعد از ریختن آرد برنج، خمیر کمی خشک باشد و در دست حالت نگیرد در این صورت گلاب را کم‌کم به مواد اضافه کنید و ورز دهید تاخمیر یکنواخت شده و در دست حالت بگیرد و بعد از حالت گرفتن متلاشی نشود. فقط مواظب باشید میزان گلاب را زیاد نریزید و خمیر را شل نکنید.

امیدواریم این شیرینی خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از طعم یک شیرینی سنتی خانگی لذت ببرید. نوش جان.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    میترا ازشما ممنون هستم نظرمن مثبت است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها