نخستین خیابان ایران را بشناسید

خیابان سپه در قزوین نخستین گذری بوده که اسم «خیابان» را بر آن گذاشتند.

نخستین خیابان ایران را بشناسید

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، «راضیه رحمانی» اظهار کرد: با تصمیم شاه‌طهماسب صفوی، پایتخت ایران از تبریز به قزوین منتقل شد که باید برای پایتختی قزوین برخی زیرساخت‌ها آماده می‌شد؛ این زیرساخت‌ها شامل دولت‌خانه، کاخ‌های حکومتی و اقامتی شاه و همراهانش بود، هم‌زمان با دولت‌خانه یک خیابان اصلی داخل قزوین به نام «خیابان» کشیده شد که در واقع این خیابان از جلوی مسجد جامع عبور می‌کرد و به سردر عالی‌قاپو ختم می‌شد.

وی ادامه داد: این خیابان، خیابان دولتی و اصلی بود و مراسم رسمی و استقبال‌های مهم از این مسیر انجام می‌شد. برای نمونه اگر زمانی سفیر خارجی می‌آمد و شاه‌طهماسب را ملاقات می‌کرد از این مسیر به سمت عالی‌قاپو هدایت می‌شد، ضمن این‌که در گذشته رژه‌های نظامیان و لشکریان در این خیابان انجام می‌گرفت و شاه در این خیابان از نظامیان سان می‌دید.

این راهنمای گردشگری استان قزوین اضافه کرد: هم‌چنین مراسم و جشن‌های مهم در سال‌های بعد از صفوی در این خیابان انجام می‌شد به‌طوری‌که عکس‌هایی از دوره قاجار وجود دارد که نشان می‌دهد این خیابان برای مراسم تزئین شده است.

وی با بیان این‌که در واقع خیابان سپه نخستین گذری بوده که اسم «خیابان» را بر آن گذاشتند، تصریح کرد: در واقع این گذر قبل از ساخت هم وجود داشته اما ویژگی‌های آن باعث شده به‌عنوان نخستین خیابان ایران طراحی شود و به ثبت ملی برسد.

کارشناس و راهنمای گردشگری استان قزوین گفت: خیابان سپه نخستین گذری بوده که اسم «خیابان» را بر آن گذاشتند، این خیابان بعدها به نام دولتی و پس از آن خیابان «سپه» تغییر نام پیدا کرد و هم‌اکنون به نام خیابان شهدا نام‌گذاری شده است.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها