سفره رنگین غذاهای محلی گیلان پذیرای میهمانان نوروزی + تصاویر

غذاهای گیلانی و شمالی بسیار خوشمزه و پرطرفدار هستند. در بیشتر غذاهای شمالی سیر، سبزیجات، تخم‌مرغ، گردو و رب انار وجود دارند.با تعدادی از این غذاها آشنا شوید.

سفره رنگین غذاهای محلی گیلان پذیرای میهمانان نوروزی + تصاویر

به گزارش خبر فوری ، هر شهر و استانی برای خودش نشانه هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر محسوب می شوند. از صنایع دستی گرفته تا مکان های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می شوند که اتفاقا مردمان آن منطقه تعصب خاصی نسبت به آنها دارند. البته گاهی به دلیل سیر و سفرهایی که همیشه باب بوده، این تحفه ها دست به دست چرخیده و به شهرهای دیگر قرض داده شده اند. برای مثال غذاهای محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست مایه تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد که همیشه با آن باقی می ماند. در اینجا تعدادی از غذاهای محلی گیلان را به همراه دستور پخت برای شما انتخاب کرده ایم.

معروف‌ترین غذاهای محلی:

مرغ فسنجان یا مرغ لاکو، میزرا قاسمی، باقلا قاتق(خورشت باقلی)، ترش تره، سیر قلیه، آلو مسما، ماهی فیبیج، واویشکا، ترش شامی، کال کباب، بورانی بادمجان، بورانی اسفناج، چغندر بورانی، زیتون پرورده، اشپل (خاویار ماهی)، ماهی شور، ماهی دودی، اناربیج، شش‌انداز، سیرابیج، شیرین تره، خالو آبه، چخرتمه، نازخاتون، لونگی، موتن جن از معروفترین غذاهای محلی گیلان است.

فسنجان:

گردوی ساییده شده را در 4 لیوان آب به همراه رب انار ،نمک و زرد چوبه با حرارت ملایم می پزیم ،پس از آنکه جوش آمد، مرغابی یا اردک یا مرغهای محلی را اضافه می‌کنیم تا بپزد و روغن گردو به سطح آن بیاید.پس ازآنکه کمی غلیظ شد فسنجان ما آماده است.

میرزا قاسمی:

ابتدا بادنجانها را کباب می‌کنیم سپس پوست آنرا جدا کرده،.با گوشت‌کوب له می‌کنیم.سیر خرد شده را با نمک و زردچوبه تفت میدهیم تا طلایی شود .بادنجان را به سیر اضافه کرده با کمی زرد چوبه تفت می دهیم تا آبش را از دست دهد.

گوجه فرنگی پوست کنده را له کرده به بادنجانها اضافه می‌کنیم، کمی تفت داده سپس تخم مرغی که جدا سرخ نموده ایم به آن اضافه کرده و نمک و فلفل زده و کمی هم می زنیم.میزا قاسمی ما آماده است.

باقلا قاتق:

ابتدا پوست دوم باقلا را درآورده همراه با سیر له شده، شوید، زرد چوبه، روغن یا کره روی حرارت ملایم سرخ می‌کنیم و مقداری آب روی آن می‌ریزیم تا با حرارت ملایم بپزد.سپس نمک اضافه می‌کنیم و تخم مرغ‌ها در آن می شکنیم و بعد از آنکه تخم مرغ‌ها بست از روی حرارت برمی‌داریم.

ترش تره:

ابتدا سبزی را ساطوری خرد کنید و سپس با برنج در آب می پزیم و سیر را خرد کرده با کمی نمک و زرد چوبه تفت می‌دهیم تا طلایی شود و نیمی از آنرا به سبزی و برنج پخته اضافه کرده و هر بار هم می‌زنیم.

بقیه سیر را با تخم مرغ سرخ کرده و به مواد اضافه می‌کنیم و دوباره هم میزنیم. سپس به مواد مخلوط شده آب نارنج یا آب غوره ، نمک و فلفل اضافه می کنیم.پس از غلیظ شدن خورشت ما آماده است.

سیر قلیه:
برگ سیر را خرد کرده به همراه زرد چوبه خوب تفت می‌دهیم و سپس تخم مرغ‌ها را زده با برگ سیر سرخ می‌کنیم.

مرغ را به همراه نمک ،زردچوبه وفلفل آبپز کرده سپس لپه ی آبپز شده و آبغوره را به آن اضافه کرده، سپس برگ سیر و تخم مرغ سرخ شده را رانیز اضافه کرده و می گذاریم نیم ساعت بجوشد .پس از نیم ساعت غذای ما آماده است.

شامی رشتی :

گوشت تکه تکه شده را به همراه لپه ، پیاز خرد شده ، کمی زرد چوبه در 5 لیوان آب می پزیم. مواد پخته شده را با گوشت کوب له کرده یا 2 بار چرخ میکنیم. تخم مرغها را همراه نمک و فلفل به مواد اضافه می‌کنیم و به اندازه کف دست از مواد را در تابه پهن کرده دو طرف آن را سرخ می‌کنیم.

سیرابیج:

برگ سیر راخرد کرده و تفت میدهیم. تخم مرغ را زده به برگ سیر اضافه می‌کنیم و سپس نمک ،زردچوبه و فلفل اضافه کرده ،پس از چند دقیقه هم زده و سرخ می‌کنیم.

انار بیج:

سبزی را خرد و سپس سرخ کرده و پیاز رنده شده را به همراه نمک و فلفل به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و به هم می‌زنیم و کوفته هایی به اندازه ی گردو از آن درست می‌کنیم.

گردوی ساییده شده را را در 4 لیوان آب به همراه کمی زردچوبه و نمک با حرارت ملایم می پزیم تا به روغن بیفتد، سپس سبزی را نیز اضافه می‌کنیم وسر آخر کوفته ها و رب انار را به خورش اضافه کرده تا پخته و غلیظ شود.

ورقه:

بادنجان‌ها را پوست کنده و به صورت حلقه ای برش میدهیم. روی آنها مقداری نمک می پاشیم تا آب و تلخی آنهااز دست برود. سپس آنها را سرخ می‌کنیم.

تخم مرغ‌ها را زده با مقداری نمک و زرد چوبه به بادنجانهای سرخ شده اضافه و به مدت 7 دقیقه دو طرف آن را سرخ می‌کنیم.

کال کباب:

ابتدا بادنجان‌ها را کباب می‌کنیم سپس پوست آنرا جدا کرده، با گوشت کوب له میکنیم.گردو را آسیاب کرده و به بادنجان اضافه می‌کنیم.انار را با چوچاق و سیر آسیاب کرده و به مخلوط بادنجان و گردو اضافه میکنیم و سپس نمک و فلفل اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط می‌کنیم.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها