گزارش ویژه درباره خرج‌های کی‌روش و درآمدهایش برای ایران/ میلیاردی گرفت، میلیاردی‌تر پس داد!

قرارداد ترکمنچای کارلوس کی‌روش‌‌‌؛ حتماً شما هم اینفوگرافی‌‌اش را در فضای مجازی دیده‌اید.

گزارش ویژه درباره خرج‌های کی‌روش و درآمدهایش برای ایران/ میلیاردی گرفت، میلیاردی‌تر پس داد!

به گزارش خبر فوری و به نقل از خبرورزشی؛ بحث در اين باره زياد است. موافقان كارلوس اعتقاد دارند او پول خوبي از ايران گرفته ولي در عوض پول زيادي هم به كيسه فدراسيون فوتبال ريخته است. منتقدان اما معمولاً اشاره‌اي به درآمدهاي حاصل از نتايج كارلوس در تيم ملي اشاره‌اي نمي‌كنند. در اين گزارش به بررسي كلي ميزان دستمزد و ميزان درآمدهايي كه كي‌روش براي فوتبال ايران داشته، مي‌پردازيم.

۴ سال او‌‌ل‌؛ ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار
كارلوس كي‌روش فروردين سال ۹۰ با تيم ملي ايران قرارداد بست و قراردادش هم چهارساله بود. در روزهايي كه كي‌روش به ايران آمد، دلار ارزان بود و اين مربي نسبت به مربي قبلي‌‌اش يعني افشين قطبي، ارزان براي تيم ملي آب مي‌خورد. تصور كنيد پيش از كي‌روش قطبي سالانه ۸۰۰ ميليون تومان دريافت مي‌كرد و كي‌روش قراردادي به ارزش يك ميليون و ۴۰۰ هزار يورو بست. دلار در آن زمان هزار و خرده‌اي بود و البته كفاشيان به پاس تبحرش در كارهاي بانكي، دلار دولتي براي قراردادش جور مي‌كرد. رئيس وقت فدراسيون حتي يك بار به خبرنگار ما گفت قرارداد كي‌روش سالانه فقط يك ميليارد براي آنها آب مي‌خورد. در چند سال اول هم اوضاع همين شكلي بود. كفاشيان براي پرداخت دستمزد كي‌روش ارز دولتي استفاده مي‌كرد اما در اين ۴ سال كي‌روش به تيم ملي سود رساند يا ضرر؟ كارلوس به ازاي هر سال يك ميليون و ۴۰۰ هزار دلار دريافت كرد كه اين رقم براي ۴ سال ۵ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار شد. با صعود تيم ملي ايران به جام جهاني‌ برزيل، تيم ملي ايران ۸ ميليون دلار به عنوان پاداش دريافت كرد كه طبق توافق دو طرف، ۸۰۰ هزار دلار آن به كي‌روش رسيد. علاوه بر اين، تيم ملي به ازاي هر بازي در جام جهاني‌ برزيل چيزي حدود ۵/۱ ميليون دلار دريافت كرد كه براي سه بازي مجموعاً ۵/۱ ميليون دلار درآمد داشت. با يك حساب و كتاب مشخص مي‌شود درآمد كي‌روش از ايران بدون احتساب پاداش برد بازي‌ها كه در مقابل درآمد كلي ناچيز بود، مجموعاً به عدد ۶ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار رسيد. البته هزينه رهن خانه و خورد خوراك و اينترنت و همين‌طور بليت‌هاي سفر كي‌روش براي مرخصي‌هايش را هم بايد به اين رقم اضافه كرد.
در مقابل سودي كه او براي فدراسيون داشت به احتساب حق پخش و پاداش بازي‌ها ۵/۱۲ ميليون دلار بود. تازه به اين درآمد بايد پاداش برد در هر مسابقه را اضافه كنيد. به هر حال تيم ملي در مقدماتي جام جهاني‌ هم به خاطر بردهايي كه داشت، به درآمد خوبي رسيد. پس در ۴ سال اول، كي‌روش به اندازه پولي كه دريافت كرده بود، به فدراسيون فوتبال سود رساند. علاوه بر اين تيم ملي در دنيا يك جهش قابل توجه داشت و مقابل آرژانتين آن نمايش دلچسب را ارائه كرد. حضور در جام جهاني‌ تنها با پاداش فيفا همراه نبود بلكه فوتبال در ايران رونق گرفت و فدراسيون فوتبال توانست از طريق تورهاي برزيل، اسپانسرها و... درآمدهاي خوبي داشته باشد. علاوه بر اينها حضور تيم ملي در جام جهاني‌ توانست به باشگاه‌هاي ايران هم كمك زيادي كند. بازيكنان تيم ملي و باشگاه‌هايشان به ازاي هر روز حضور در جام جهاني‌ يك پول تو جيبي قابل توجه دريافت كردند كه در نهايت رقم براي هر بازيكن حدود ۸۰ هزار دلار بود.
۳ سال دوم‌‌‌؛ ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار يورو
قرارداد كارلوس كي‌روش در سال ۲۰۱۵ و بعد از جام ملت‌هاي استراليا تا بعد از جام جهاني‌ روسيه تمديد شد‌‌‌؛ يعني براي سه سال. در قرارداد جديد كارلوس كي‌روش گفت دلار نمي‌خواهد و قرارداد او را به يورو پرداخت كنند. كی‌روش تأكيد داشت رقم قرارداد همان ۴۰۰/۱ باشد اما اين بار به يورو. در اين دوره وضعيت كمي فرق كرد. كفاشيان ديگر نمي‌توانست ارز دولتي بگيرد چون به ناگهان بازار ارز در ايران منفجر شد و رقم دلار و يورو افزايش چشمگيري داشت. بدين ترتيب فدراسيون فوتبال مجبور شد هزينه بيشتري براي قرارداد كارلوس كند.
قرارداد ۳ سال كي‌روش براي اين سه سال ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار يورو آب خورده است. به اين رقم هزينه‌هاي زندگي او در تهران را هم اضافه كنيد. در مقابل اما درآمدي كه كي‌روش براي فدراسيون داشته بسيار چشمگير است. همين ديروز اعلام شد هر باشگاه به ازاي هر بازيكني كه در جام جهاني‌ دارد و تازه فقط براي سه بازي مقدماتي، ۱۵۰ هزار يورو دريافت مي‌كند! دومين سود هم به فدراسيون مي‌رسد‌‌‌؛ بالاي ۱۰ ميليون دلار. اين پاداشي است كه فيفا براي صعود مي‌دهد. تازه حق پخش بازي‌ها را هم به اين درآمدها اضافه كنيد. يك حساب و كتاب ساده نشان مي‌دهد كي‌روش اين بار هم در مقابل پولي كه از فدراسيون گرفته، درآمد هنگفتي براي فوتبال ايران داشته است.
نتيجه
كي‌روش مربي گراني است. او براي فدراسيون فوتبال با توجه به وضع مالي ايران، پرهزينه است ولي در مقابل پول‌هايي براي ايران آورده كه در مخيله نمي‌گنجد. كي‌روش هم سود مادي داشته و هم سود معنوي. علاوه بر درآمدها، او تيم ملي را تبديل به يك قدرت بزرگ در آسيا كرده است و حالا حتي ژاپن و كره و استراليا و... از نام ايران مي‌ترسند. در ابعاد بين‌المللي هم تيم ملي تعريف و تمجيدها را برانگيخته است و حالا همه با احترام به ايران نگاه مي‌كنند و درباره‌‌اش حرف مي‌زنند. كي‌روش گاهاً حتي وارد سياست شده و تحريم‌ها عليه كشورمان را نادرست خوانده و از حقوق ايران دفاع كرده است. ناگفته پيداست سود كي‌روش براي ايران بسيار بيشتر از پولي بوده كه بابت آن خرج كرده است.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها