استان گیلان سال زراعی بسیار کم آبی را پیش رو دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر استفاده بهینه از آب باران برای انجام مراحل آماده سازی اراضی کشاورزی گفت:‌ استان گیلان با سال زراعی بسیار کم‌ آبی مواجه است.

استان گیلان سال زراعی بسیار کم آبی را پیش رو دارد

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از تسنیم،‌ علیرضا شعبان‌نژاد عصر امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت:‌ تاکنون در سطح 115 هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان گیلان با استفاده بهینه از آب باران، نسبت به انجام عملیات شخم زمستانه اقدام ‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تصریح کرد:‌ با برنامه‌ و آموزش‌های انجام شده برای شالیکاران،‌ تاکنون 49 درصد از اراضی شالیکاری گیلان زیر پوشش انجام شخم زمستانه رفته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه هر 10 سال یک تنش آبی در کشور رخ می‌دهد افزود:‌ بر طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان‌های مربوطه‌، ایران با سال زراعی بسیار کم‌ آبی مواجه است به‌همین خاطر باید جهت استفاده بهینه و مدیریت صحیح منابع آب گام‌های اساسی برداشته شود.

وی از وجود 63 مرکز خدمات و ترویج کشاورزی در گیلان خبر داد و بیان داشت:‌ در این مراکز نزدیک به 550 نفر از کارشناسان مجرب سازمان جهاد کشاورزی مستقر هستند و با توجه به منطقه عملیاتی خود،‌ ارائه آموزش‌های لازم جهت مدیریت منابع آبی را بر عهده دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: ‌در استان گیلان در حدود 430 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی وجود دارد و برای تامین آب مورد نیاز آن‌ها جهت انجام عملیات زراعت و کشت،‌ به حدود 4 و نیم میلیارد متر مکعب آب نیاز است.

شعبان‌نژاد اراضی شالیکاری استان گیلان را 238 هزار هکتار اعلام کرد و ابراز داشت:‌ برای تامین آب مورد نیاز این مقدار از اراضی شالیکاری به‌طور میانگین 2 و نیم میلیارد متر مکعب آب نیاز است که یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آن توسط سد سفیدرود تامین می‌شود.

وی با اشاره به سایر راه‌ها و مسیرهای تامین آب اراضی استان گیلان تصریح کرد:‌ به غیر از ذخیره آب سد سفیدرود مابقی نیاز آبی استان از طریق آب‌بندان‌ها،‌ روان‌آب‌ها،‌ چاه‌های حفر شده و آب باران تامین می‌شود که در مصارف مختلف کشاورزی و زراعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان عنوان کرد: با توجه به اینکه هر محصولی یک نیاز آبی خاص را می‌طلبد، دولت ‌اقدام به تشکیل کارگروه ملی با عنوان سازگاری با کم آبی کرد که در یکی از بندهای آن به‌ برنامه‌ریزی جهت انطباق الگوی کشت مناسب اشاره شده است.

شعبان‌نژاد آب را عامل اصلی و تعیین‌کننده در تولید محصولات کشاورزی خواند و گفت:‌ باید در شرایط متفاوت الگوهای متفاوتی برای نوع کشت مورد اجرا قرار گیرد و با این بحران کم آبی لازمه مدیریت منابع آب با استفاده از این الگوهای متفاوت اجتناب ناپذیر است.

وی عمده نیاز آبی استان گیلان را در حوزه زراعت و باغات اعلام کرد و اظهار داشت:‌ یکی از اقدامات موثر جهاد کشاورزی برای مقابله با بحران آب،‌ تشویق و ترویج برنجکاران نسبت به استفاده و کشت انواع رقم‌هایی است که در طول مراحل کاشت به آب کمتری نیاز دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ تشویق کشاورزان شالیکار نسبت به جلوگیری از کاشت ارقام پرمحصول برنج و ارائه آموزش‌های لازم به باغداران جهت به کار گرفتن روش‌های مخصوص برای کاهش میزان مصرف آب از جمله اقدامات این سازمان است.

شعبان‌نژاد از معرفی رقم‌های جدید برنج در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد:‌ در نظر داریم برای سال آینده از دو رقم جدید برنج رونمایی کنیم که این گونه‌های معرفی شده علاوه بر مقاومت در برابر خشکی و کم آبی در برابر بسیاری از آفات کشاورزی نیز از استحکام بیشتری برخوردار هستند.

وی معضل اصلی دنیا و کشورمان را در حوزه کشاورزی کمبود آب اعلام کرد و افزود:‌ مجموعه تلاش‌های کارشناسان جهاد کشاورزی گیلان بر ارائه الگوی کشت مناسب و حرکت بر مبنای تقویم زمانی مناسب جهت استفاده بهینه از آب باران و مدیریت منابع آبی موجود تکیه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ابراز داشت:‌ برنامه مدیریت صحیح منابع آب با توجه به بحران خشکسالی موجود به‌مدت 15 سال است که در سراسر کشور و استان گیلان در دستور کار قرار گرفته که زیرساخت‌های بسیار خوبی نیز در این راستا ایجاد شده است.

شعبان‌نژاد مهار آب‌هایی که وارد دریا می‌شوند را بسیار مهم خواند و عنوان کرد:‌ در استان گیلان با توجه به لزوم به‌کارگیری روش‌های صحیح و اصولی مهار آب،‌ هم اکنون به میزان 8 میلیارد متر مکعب آب شیرین و قابل استفاده وارد دریا شده و از دسترس خارج می‌شود.

وی احداث سدهای لاستیکی را در راستای مهار آب‌های سطحی ضروری دانست و تصریح کرد:‌ با توجه به برنامه اعلام شده توسط سازمان آب منطقه‌ای گیلان،‌ احداث 11 سد لاستیکی در دستور کار قرار گرفته که هم اکنون تعدادی از این طر‌ح‌ها نیز در مرحله اجرای عملیات ساخت قرار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ در طول 4 سال اخیر جهت پیشبرد برنامه‌های مدیریت صحیح منابع آبی، به‌طور میانگین ‌هر ساله تنها در سطح شالیزارهای استان گیلان حدود 300 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

شعبان‌نژاد به احیای آب‌بندان‌ها در استان گیلان ا‌شاره کرد و اظهار داشت:‌ بر طبق مصوبه مجلس،‌ احیای آب‌بندان‌ها که در گذشته از وظایف و مسئولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده به وزارت نیرو و سازمان تحت امر آن یعنی سازمان آب منطقه‌ای سپرده شده است.

وی با تاکید بر اینکه وسعت آب‌بندان‌های گیلان کاهش پیدا کرده است افزود:‌ با احداث پروژه بزرگ سد سفیدرود،‌ تعداد آب‌بندان‌های گیلان به‌علت عدم نگهداری مناسب و حتی تغییر کاربری‌های انجام شده از 11 هزار هکتار هم اکنون به 8 هزار و 200 هکتار کاهش پیدا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ابراز داشت:‌ ظرفیت آب‌بندان‌های موجود در استان گیلان که به‌نوعی رها ‌شده‌اند در صورت انجام عملیات بازسازی، احیاء و انجام عملیات لایروبی می‌تواند از 130 میلیون متر مکعب آب به بیش از 25 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند.‌

منبع: تسنیم

56

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها