بیماری استیون هاوکینگ چه بود؟

احتمالا شما هم نام بیماری

بیماری استیون هاوکینگ چه بود؟

به گزارش خبرنگار سلامت خبر فوری ، استیون هاوکینگ دانشمند بریتانیایی که بیشتر به دلیل نظریاتش درباره فضا-زمان و سیاهچاله ها معروف بود، صبح امروز بعد از تحمل چهل سال بیماری درگذشت.

اما بیماری استیون هاوکینگ چه بود؟ به طور میانگین چند نفر به این بیماری مبتلا هستند؟ چرا این بیماری او را از پا درآورد؟

آمیوتروفیک لاترال اسکلروز که بطور مخفف ای ال اس نامیده میشود، یک بیماری پیشرونده و لاعلاج است که موجب اختلال در سیستم عصبی نخاع شده و بتدریج سلول های این اعصاب را از کار می اندازد.

این بیماری باعث انحطاط نورونهای حرکتی می شود که بین مغز و نخاع حرکت می کنند.

از علائم این بیماری می توان به ضعیف شدن ماهیچه ها، خستگی مفرط، مشکل ماهیچه‌های دست و پا و فک و صورت. مثلا بیمار متوجه می شود که مرتب پایش پیچ می خورد؛ غذا و نوشیدنی به گلویش می پرد؛ یا مثلا در بستن دکمه های لباس یا باز و بسته کردن شیر آب مشکل دارد.

علت دقیق ای.ال.اس شناخته شده نیست و هیچ داروئی برای مداوای آن وجود ندارد. عوامل احتمالی در بروز این بیماری تا کنون اینگونه شناخته شده اند: ضربات تکراری به سر (مانند ضربه مغزی)، قرار گرفتن در معرض دود اگزوز به میزان زیاد، قرار گرفتن در معرض سرب.

راه های تشخیص این بیماری به شرح زیر است:

برای تشخیص قطعی این بیماری یک آزمایش خاص و یا حتی یک دوره آزمایشی ویژه تا به امروز وجود ندارد. تنها راه تشخیص یک سری معاینات و تست های نورولوژیکی بدنی وآزمایش های مختلفی است که اغلب آنها در واقع برای رد فرضیه ابتلاء فرد به سایر بیماری های مشابه ای ال اس است، انجام می گیرند.

آیا این بیماری قابل سرایت به دیگران است؟

بیماری ALS قابل سرایت به دیگران نیست و بیمار دردی را نداشته و هوشیاری وی از بین نمی رود.این بیماری در قوای پنج گانه تاثیری تا به حال نداشته و همینطور سیستم گوارشی ، جذب و دفع غذا، روده ها و مثانه از دسترس بیماری به دور می باشد.اما ماهیچه های قلب به تدریج در بدن بیمار آسیب می بیند.

از سه شنبه ها با موری تا چالش سطل آب یخ

چالش سطل آب یخ که دو سال پیش در شبکه های مجازی شکل گرفته بود هم در رابطه با کمک به جامعه سرطان در نیوزلند و مؤسسه خیریه کمک به بیماران اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ای‌ال‌اس) در آمریکا بود. این چالش به صورت ویروسی در رسانه‌های اجتماعی مطرح شد و قوانینی برای آن گذاشته شد تا افراد یا یک سطل آب یخ روی سر خود خالی کنند یا به مؤسسه خیریه موردنظر کمک کنند. این چالش نیازمند نامزد کردن چند فرد دیگر برای انجام این فعالیت است که آنها ۲۴ ساعت فرصت دارند تا در این چالش شرکت کنند یا ۱۰۰ دلار به مؤسسه خیریه کمک کنند.

جالب است بدانید که چند سال پیش هم کتابی با نام "سه شنبه ها با موری" درباره شخص مبتلا به ای ال اس در آمریکا منتشر شد. این کتاب را که میچ البوم نوشته است به فارسی هم ترجمه است.

چند سال زنده می مانند؟

هاوکینگ از بیست و یک سالگی، مبتلا به این بیماری شد. پزشکان به او گفته بودند که دو سال بیشتر زنده نمی ماند، اما هاوکینگ توانست حدود 40سال با این بیماری مبارزه کند و زنده بماند.

سرعت پیشرفت بیماری بسته به اشخاص متفاوت است. اما متوسط طول عمر این بیماران بین سه تا پنج سال پیش بینی می شود. افرادی هم هستند که بیش از ده سال با این بیماری زندگی کرده اند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها