خرید توافقی برنج شالیکاران گیلان دوباره آغاز شد

سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان از آغاز دوباره طرح خرید توافقی برنج شالیکاران استان از امروز (سه شنبه ) به مدت 10 روز خبر داد.

خرید توافقی برنج شالیکاران گیلان دوباره آغاز شد

به گزارش سایت خبر فوری ، یعقوب خضرایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: کشاورزان گیلانی که برنج مازاد فروخته نشده هاشمیدارند و مایل هستند آن را به قیمت های توافقی اعلام شده دولتی بفروشند، می توانند به مراکز خرید که فعلا در رشت و رودسر دایر شده، مراجعه کنند.
وی ادامه داد: این طرح با هدف رونق بخشی به بازار برنج بومی و حمایت از شالیکاران اجرایی شده است.
به گفته خضرایی، کشاورزان بایستی قبل از عرضه برنج خود، به اداره کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کرده و معرفی نامه مربوط به سطح زیر کشت ، نوع برنج و میزان تولید را دریافت دارند.
سرپرست شرکت بازرگانی دولتی ایران شعبه گیلان افزود: این طرح خرید حمایتی اعلام شده فقط شامل کشاورزان شالیکار می شود و دولت برنامه ای برای خرید از کارخانه داران و دلالان ندارد.
وی گفت: نرخ خرید توافقی برنج بر اساس هشت درصد شکستگی به ازای هر کیلوگرم رقم هاشمی، 9 هزار و 100 تومان تعیین شده، به ازای هر درصد بیشتر از هشت درصد شکستگی ، از نرخ برنج کسر و به ازای شکستگی کمتر از هشت درصد، به نرخ برنج اضافه می شود.
خضرایی ادامه داد: حداکثر شکستگی قابل قبول برای خرید توافقی برنج 15 درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای افزایش نرخ خرید توافقی، هفت و نیم درصد تعیین شده است.
وی با بیان اینکه برنج های قابل خرید توافقی باید تولید داخل و محصول فصل زراعی امسال باشند، تصریح کرد: برنج ها باید آفت زدگی نداشته و کاملا سالم باشند.
مرحله اول خرید توافقی برنج بومی استان گیلان، بهمن ماه گذشته انجام شد.
بیش از 317 هزار بهره بردار در 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان فعالیت دارند و سالانه حدود یک میلیون و 160 تن شلتوک به دست می آورند که از این میزان، حدود 750 تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشوری را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج بعد از استان مازندران را دارد.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.

منبع: ایرنا

56

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها