در گفت و گو با خبرفوري مطرح شد:

چرا شادي چهارشنبه سوري با ترس همراه شده؟

يك متخصص رفتار شناس درباره تبديل شدن چهارشنبه سوري به يك مراسم ترسناك مي گويد.

چرا شادي چهارشنبه سوري با ترس همراه شده؟

خبرفوري-همه ساله چهارشنبه سوري با ترس و شوك توامان است، همه ساله قربانيان زيادي داشته است. اما به راستي چگونه اين رسم كهن و ديرين به چهارشنبه سوزي تبديل شد؟

مجيد ابهري،متخصص رفتار شناس درباره ميزان زياد هيجان و گاه خشونت در مراسم هاي جمعي مانند چهارشنبه سوري مي گويد: هيجان طلبي و خطر گريزي دو ويژگي دوران جواني و نوجواني هستند كه متاسفانه به آن توجه كافي نمي شود و شادي و نشاط اجتماعي را به همراه ندارد.

وي در ادامه مي گويد: همين بي توجهي بعضي خانواده ها و عزم همكاري سازمان ها و نهاد ها باعث ايجاد نگراني و تشويش هم شده است.

ابهري معتقد است: ما پيش از انقلاب هم سنت و رسم چهارشنبه سوري را داشتيم اما اين همه تلفات و آسيب نداشت.

بسياري از جوانان اما معتقدند بدليل كمبود تفريح و نشاط در جامعه تفريحاتشان خشن شده است،ابهري در اين باره مي گويد: دقيقا همين طور است،جوانان امروز ما نشاط كافي ندارند و بر اساس نياز به داشتن هيجان به دنبال چنين خطراتي مي روند كه آسيب هاي آن نيز بر همگان عيان است.

وي در پايان درخصوص راهكاري كه دولت در اينباره مي تواند داشته باشد توضيح مي دهد: اين كمبود تفريح و نشاط نبايد بهانه اي براي خطر آفريني باشد. ضرورت شادي براي جوانان مورد تاييد است، وسايل آن نيز بايد به دور از خطر باشد، به طور مثال مراكزي تعبيه شود و در آن اقلام و وسايل استاندارد براي جوانان عرضه شود. اين راهكار احتمالا مي تواند از آسيب هايي كه همه ساله به جوانان وارد مي شود جلوگيري كند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها