گزارش خبر فوری از آتش بازی شب سال نو چینی / آیا مردم سرزمین کهن، اشباح خبیثه را فراری می‌دهند

در این گزارش مروری داریم بر آتش بازی چینی ها در شب سال نو. در این گزارش احتمالا شباهتها و تفاوتهای این جشن با چهارشنبه سوری ایرانیان را متوجه می‌شوید.

گزارش خبر فوری از آتش بازی شب سال نو چینی / آیا مردم سرزمین کهن، اشباح خبیثه را فراری می‌دهند

به گزارش خبر فوری و به نقل از چاینا هایلایت، آتش بازی درجشن سال نو چینی همواره یکی از سنتهای مردم این سرزمین کهن بوده است. به اعتقاد بسیاری از چینی ها، جشن سال نو چینی بدون آتش بازی کامل نخواهد شد.

چرا چینی ها در سال نو آتش بازی می‌کنند؟

در فرهنگ سنتی چینی، آتش بازی ها در اصل برای ترساندن اشباح خبیث و دورکردن آنها از خانه و سرزمین استفاده می‌‌شود.

همانطور که افسانه‌های چینی می‌گویند، درشب سال نو، یک شبح خبیث به نام "نین" برای خوردن روستاییان و ویران کردن خانه هایشان به زمین می‌آید. روستاییان برای ترساندن این شبح خبیث، بامبو خشک شده را می‌سوزاندند تا با تولید یک صدای انفجاری بلند هیولاها را از هم پاشیده و از اطراف مردم دور کنند. از آن زمان به بعد، هر ساله در سال جدید چینی، مراسم آتش بازی انجام شده و این مراسم تبدیل به یکی از سنتهای مردم شده است.

تاریخ آتش بازی در چین:

در سلسله تانگ (618-907 میلادی)، باروت به صورت بسیار اتفاقی کشف شد که همین امر منجر به اختراع و رواج اولین آتش بازی ها در چین شد. با این اتفاق، مردم متوجه شدند که ازقرار دادن باروت در داخل چوب بامبو و به داخل آتش انداختن آن، صدایی بلند و انفجاری مهیب به وجود می‌آید. به این ترتیب و از طریق این فرآیند، اولین آتش بازی ها در چین متولد شدند.

در سلسله سونگ (960-1279 میلادی) البته لوله های کاغذی جایگزین ساقه های بامبو شدند و آتش بازی چینی به مرحله جدیدی وارد شد. در این دوران، مواد آتش زا را داخل کاغذهای قرمز(که برای چینی ها بسیار خوش یمن است) می‌ریختند و سپس به داخل آتش می‌انداختند.

زمان آتش بازی در جشن سال نو چینی:

سنت آتش بازی در چین از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. در زیر به برخی از مهم ترین و مرسوم ترین زمانهای برگزاری این جشن اشاره می‌کنیم:

قبل از شام شب سال نو:
وقتی شام شب سال نو آماده می‌شود، بسیاری از خانواده ها با آتش بازی ها و نورافشانی های کوچک، اجداد خود را به مراسم شام دعوت می کنند تا همگی شب سال نو را با هم جشن بگیرند. از این طریق آنها سعی می‌کنند به یمن دعای اجدادشان، سال جدید را با خوشبختی و برکت آغاز کنند.

در نیمه شب روز سال نو:

معمول است که چینی ها پس از خوردن شام قبل از سال نو تا نیمه شب و آغاز سال نو بیدار می‌مانند. چینی ها در اوج نیمه شب شروع به آتش بازی می‌کنند تا از این طریق، ارواح شریر را ترسانده و از خود و خانواده اشان دور کنند.

در صبح روز سال نو:

در بعضی از نقاط، خانواده ها وقتی برای اولین بار در سال جدید درب خانه را باز می‌کنند شروع به آتش بازی می‌کنند. این اتفاق سمبل موفقیت در کل سال است.

جشنواره فانوس:

این جشن همزمان با پایان جشن سال نو چینی است. افرادی که در این شب، فانوس روشن کرده و آتش بازی می‌کنند، برای نابود کردن بدبختی ها و زیاد شدن خوشبختی در سال جدید تلاش می‌کنند.

جشن آتش در سایر اعیاد و مراسم‌های چینی:

در چین، آتش بازی فقط در جشن سال نو برگزار نمی‌شود. موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد که در آنها مردم به جشن و پایکوبی و برافروختن مواد آتش زا می‌پردازند. از قبیل مراسم عروسی، جشن سالمندان، جشنهای تولد و نیز مراسم افتتاح و آغاز یک کسب و کار. آتش بازی در این مراسم ها جهت به دست آوردن نعمات و شادی بیشتر استفاده می‌شود.

ممنوعیت یا محدودیتهای آتش بازی در چین:

مراسم آتش بازی به خاطر حفظ ایمنی شهروندان و حفاظت از محیط زیست، در بسیاری از شهرهای سراسر چین، یا ممنوع شده و یا با محدودیت های مختلفی همرا گشته است.

در چین، افراد مجاز به آتش بازی در اماکن عمومی و حتی خصوصی نیستند. مردم فقط مجازند که در مکان ها و سالنهای مشخص شده توسط دولت آتش بازی کنند در غیر اینصورت با جریمه نقدی و غیر نقدی و حتی حبس مواجه می‌شوند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها