الجزیره جزئیات تلاش برای کودتا در سال ۱۹۹۶ در قطر را فاش کرد

الجزیره در فیلم تحقیقی خود به نام

الجزیره جزئیات تلاش برای کودتا در سال ۱۹۹۶ در قطر را فاش کرد

به گزارش خبر فوری ، به نقل از شبکه خبری الجزیره، این فیلم شامل شهادت رهبران کودتاست که نقش محرمانه این کشورها را فاش می‌کند. همچنین شامل اسنادی از سازمان اطلاعات عربستان و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور است که در آن زمان امیر منطقه ریاض بود.

در بخش اول فیلم که الجزیره یکشنبه شب آن را پخش کرد فهد المالکی، افسر سابق سازمان اطلاعات قطر و یکی از مهم‌ترین متهمان در این پرونده اطلاعاتی را از کمیته رهبری عالی اداره کودتا که به صورت محرمانه در چند کشور شورای همکاری خلیج فارس از جمله مصر تشکیل شده بود، فاش می‌کند.

المالکی می‌گوید که اعضای این کمیته عبارتند از: از امارات محمد بن زاید که رئیس ستاد ارتش بود. از بحرین حمد بن عیسی که ولیعهد بود. از قطر حمد بن جاسم بن حمد فرمانده سابق پلیس و از عربستان دستگاه اطلاعات که دستور را از سلطان بن عبدالعزیز می‌گرفت و از مصر نیز سازمان اطلاعات این کشور به رهبری عمر سلیمان بود.

المالکی که سال گذشته بعد از ۲۰ سال حبس آزاد شد، می‌گوید که نقشه کودتا بعد از آن کشیده شد که زاید بن سلطان آل نهیان، حاکم وقت امارات توانست خلیفه بن حمد آل ثانی را به بازپس‌گیری قدرت در قطر از طریق کودتای نظامی قانع کند.

حمد بن خلیفه آل ثانی ژوئن ۱۹۹۵ به جای پدرش خلیفه که خارج از کشور بود، حکومت را در دست گرفت.

پاتریک ثیروس، سفیر سابق آمریکا در قطر فاش کرد که اواخر ۱۹۹۵ دو تلاش برای کودتا انجام شد. یکی از طریق عضوگیری از مزدوران آفریقای جنوبی و دومی از طریق به‌کارگیری مزدوران فرانسوی اما فرانسه طرح را ناکام گذاشت و به طرف آمریکایی این مساله را ابلاغ کرد.

براساس این فیلم کشورهایی که در کودتا دست داشتند در نهایت مجبور شدند از طریق حمد بن جاسم بن حمد که افسران ارشد مثل جابر حمد جلاب المری را عضو گرفته بود، گزینه مزدوران داخلی را انتخاب کنند.

المری درباره جزئیات دست داشتنش در کودتا از آغاز دیدارش با فرمانده پلیس در الغردقه مصر و بعد دیدار با خلیفه بن حمد در رم و دیدار دیگری در وزارت دفاع عربستان صحبت می‌کند.

المری می‌گوید که عملیات هماهنگی از طریق دو اتاق عملیات برای مقدمات کودتا صورت گرفت. یکی در شهر الخبر عربستان و دوم در منامه. وی فاش می‌کند که نظام مصر نیز برای حمایت از کودتا سلاح‌هایی را تقدیم کرد که نوامبر ۱۹۹۵ از طریق منامه و پل ملک فهد وارد شهر الخبر و از آنجا وارد قطر شد.

فیلم "قطر ۹۶" اسناد محرمانه از جمله دستورات سازمان اطلاعات عربستان شاخه الطائف برای تسهیل ورود ۱۰۷ تن از شبه نظامیان قبایل از طریق گذرگاه مرزی با قطر و همچنین حضور افسران مصری که در ارتش قطر کار می‌کردند و در این کودتا نقش داشتند، فاش کرد.

از جمله اسناد سخنرانی محرمانه‌ای است که شامل موافقت امیر منطقه ریاض با انتقال محرمانه شبه‌نظامیان قبایل و دادن پول آن‌ها در طول عملیات است.

در این فیلم درباره وبران الیامی، نظامی سعودی صحبت می‌شود که نقش برجسته‌ای در ورود چهار کامیون حامل سلاح داشته است. وی سرباز مسؤول سازمان اطلاعات در گذرگاه سلوی بین عربستان و قطر بود و بعد از اینکه موفق شد سلاح را وارد قطر کند ۵۰ هزار ریال به دست آورد.

مشارکت بخیت مرزوق العبدالله نقطه عطف مهمی در تلاش برای کودتا بود. او یکی از رهبران نیروهای مسلح قطر بود. المالکی تماسی از محمد بن زاید دریافت می‌کند که او را مطمئن می‌کنند که جنگنده‌های امارات حریم هوایی قطر را در کنترل خواهند داشت.

ساعت صفر برای شروع کودتا پنج صبح روز ۲۷ رمضان مصادف با ۱۶ فوریه ۱۹۹۶ بود.

بدون هشدار قبلی عملیات به ۱۴ فوریه موکول شد و ساعت صفر نیز به سه صبح تغییر یافت. کودتاچیان در نزدیکی مکینس در جنوب غرب دوحه گردهم آمدند و طرح این بود که منزل امیر قطر محاصره شده و کنترل بر تمامی راه‌های ارتباطی صورت گیرد.

اما یک نظامی با درجه پایین اماکن انبار سلاح را فاش کرد در نتیجه وضعیت فوق‌العاده اعلام شد و تمامی نیروهای نظامی مستقر شدند و کودتا ناکام ماند. در نتیجه فصل جدیدی درباره این پرونده باز شد که الجزیره در بخش دوم "قطر ۹۶" آن را دنبال خواهد کرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها