موشک‌های ساخت کره شمالی می‌خواهید؟ به سفارت قاهره زنگ بزنید!

روابط مصر و کره شمالی برای خرید تسلیحات غیرقانونی، روابط آمریکا و مصر را متشنج کرده و کاهش کمک‌های نظامی واشنگتن و بررسی موشکافانه این مساله را از جانب بازرسان آمریکایی به دنبال داشته است.

موشک‌های ساخت کره شمالی می‌خواهید؟ به سفارت قاهره زنگ بزنید!

به گزارش خبر فوری ، به نقل از نیویورک‌ تایمز، مقامات آمریکا و سازمان ملل می‌گویند، مصر از کره شمالی تسلیحات خریداری کرده و به دیپلمات‌های این کشور اجازه داده تا از سفارت خود در قاهره، به عنوان پایگاهی برای فروش تسلیحات نظامی در سراسر منطقه خاورمیانه استفاده کنند.

چنین اقداماتی برای کره شمالی، پول نقد زیادی را به همراه داشته اما آنان تحریم‌های بین‌المللی را نقض کرده‌اند که حامی نظامی اصلی مصر را خشمگین کرده و موجب شده که آمریکا در ماه اوت کمک نظامی ۲۹۱ میلیون دلاری خود به مصر را متوقف کند.

گزارش سازمان ملل که که در ماه جاری منتشر خواهد شد، اطلاعات تازه‌ای را درباره محموله کره شمالی که در سال ۲۰۱۶ به قاهره آمد، ارائه می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که تنش‌ها میان آمریکا و مصر را تشدید کند. این محموله شامل ۳۰ هزار آرپی‌جی بود و ارزش آن به ۲۶ میلیون دلار می‌رسید.

این گزارش مشتریان تسلیحات کره شمالی را شاخه‌ای از "سازمان عربی برای صنعتی‌سازی" معرفی می‌کند که اصلی‌ترین مجموعه تسلیحاتی دولتی مصر است و عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر ریاست کمیته نظارت بر این گروه را بر عهده دارد.

مصر پیش از این خرید تسلیحات از کره شمالی و نقض تحریم‌ها علیه این کشور را تکذیب کرده است. سرویس اطلاعاتی دولتی مصر در پاسح به سوالات سازمان ملل درباره این یافته‌ها اظهار کرد: مسئولان مصری در شفافیت کامل همه اقدامات لازم را درباره کشتی حامل محموله کره شمالی انجام دادند.

پس از آن که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در تابستان گذشته کمک نظام خود را به مصر قطع کرد، مقامات این کشور اظهار کردند که روابط نظامی خود را با کره شمالی متوقف کرده و مساحت سفارت کره شمالی در قاهره را کاهش می‌دهند و نیز فعالیت‌های دیپلمات‌های کره شمالی را رصد می‌کنند. سامح شکری‌، وزیر امور خارجه مصر، ماه گذشته در نشستی خبری به همراه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: روابط با کره شمالی به سطح نمایندگان محدود شده و تقریبا هیچ همکاری‌ای در زمینه اقتصادی یا سایر زمینه‌ها میان دو کشور وجود ندارد.

اما مقامات آمریکایی گفته‌اند، مشکل نمایندگی دیپلماتیک در سفارتخانه‌ای است که به عنوان نمایندگی تسلیحاتی در منطقه عمل می‌کند. آندریا برگر، کارشناس مسائل کره شمالی در موسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری اظهار کرد، واشنگتن نگران آن است که کره شمالی که سال‌ها تکنولوژی موشک‌های بالستیک مصر را تامین کرده، همچنان قطعات موشکی این کشور را تامین کند. وی افزود: مشتریان موشک‌های بالستیک، ‌نگران‌کننده‌ترین شرکای کره شمالی هستند و بیشترین توجه را می‌طلبند که مصر نیز یکی از آنان است.

کره شمالی در اکثر کشورها سفارتخانه‌ای ندارد، با این حال بزرگترین سفارتخانه این کشور در خاورمیانه، سفارخانه قاهره است.

بازرسان سازمان ملل و افرادی که از کره شمالی گریخته‌اند، می‌گویند، سفارتخانه قاهره به بازاری برای فروش موشک‌های کره شمالی و تجهیزات نظامی دوران شوروی در شمال آفریقا و خاورمیانه تبدیل شده است.

آمریکا و سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ پاک چون-ایل، سفیر کره شمالی در مصر را تحریم کردند و او را نماینده شرکت تجاری توسعه معادن، بزرگترین شرکت تسلیحاتی کره شمالی معرفی کردند.

دست کم پنج تن دیگر از مقامات کره شمالی در مصر نیز تحریم شده‌اند.

اطلاعات آمریکا در تابستان ۲۰۱۶، هفته‌ها به طور مخفیانه کشتی "جی شون" که حامل آرپی‌جی‌های کره شمالی بود را رهگیری کرد و هنگامی که این کشتی به کانال سوئز نزدیک شد، آمریکایی‌ها به مصر هشدار دادند که این کشتی ممکن است حامل کالاهای قاچاق باشد و آنان را وادار به مداخله کند.

تصرف محموله کره شمالی موفقیت بزرگی برای آمریکا در اقدامات بین‌المللی برای تحریم‌های تسلیحاتی و محدودیت‌های صادراتی کره شمالی بود. کشتی این کشور نیز به مدت سه ماه در بندر "العین السخنه" نگهداری شد. آمریکا قصد داشت مقاماتی را برای بازرسی محموله این کشتی بفرستد و کره شمالی هم دیپلماتی را برای مذاکره درخصوص آزادی این کشتی فرستاد اما مصر درخواست هر دو طرف را رد کرد اما در نوامبر ۲۰۱۶ با بازرسی کشتی از جانب ماموران سازمان ملل موافقت کرد. خدمه کره‌ای کشتی هم به کشورشان بازگردانده شدند تا بازرسان نتوانند با آنان مصاحبه کنند اما با یافتن مدرکی که نام "کارخانه توسعه صنایع السکر"، شرکت توسعه و تحقیقات موشکی اصلی مصر روی آن نوشته شده بود، مشتری محموله فاش شد.

به گفته آژانس اطلاعات نظامی، از دهه ۱۹۷۰ میلادی، کره شمالی و مصر برای بالا بردن برد دقت موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد اسکاد اتحاد شوروی همکاری کرده‌اند. در اواخر دهه ۱۹۹۰، مقامات آمریکایی درخصوص تلاش مصر برای خرید سامانه موشکی "نودونگ" با برد ۸۰۰ مایل ابراز نگرانی کردند.

درسال ۲۰۱۳ ارسال لوازم یدکی موشک‌های اسکاد- B به قاهره متوقف شد و مصر سفارش این قطعات را تکذیب کرد. چنین موشک‌هایی می‌توانند اسرائیل را از داخل خاک مصر مورد حمله قرار دهند و همچنین به اتیوپی هم برسند.

دولت دونالد ترامپ در مقابله با تهدید کره شمالی، موفق به همسو کردن متحدان این کشور از جمله فیلیپین و سنگاپور با خود شده است اما مصر که سالانه ۱.۳ میلیارد دلار از آمریکا کمک دریافت می‌کند، در برابر درخواست‌های ترامپ برای مقابله با کره شمالی مقاومت می‌کند.

روابط مصر و کره شمالی عمیق‌تر می‌شود. اندرو میلر، از پروژه دموکراسی خاورمیانه که تا سال گذشته در وزارت امور خارجه آمریکا بر مساله مصر کار می‌کرد، گفت: آنان فکر می‌کنند که می‌توانند از رویارویی با پیامدهای اقدامات خود سر باز زنند. به همین دلیل است که به عدم پذیرش این درخواست‌ها ادامه می‌دهند و این نشان‌دهنده آن است که فکر می‌کنند می‌توانند از این اقدامات قسر در بروند. این کار برای آن‌ها بهایی دار که قابل تحمل نخواهد بود.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها