روضه‌های زنانه خوب است اما برای آقایان

مریم محمدپور

روضه‌های زنانه خوب است اما برای آقایان

صدای یک روضه زنانه و دابسمش آن چند روزی است در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. آنچه در این صدا مورد توجه است دعوایی است که خانم جلسه‌ای با یکی از مستمعینِ دارای سوال می‌کند، اما دو چیز بیش از این اتفاق برایم جالب بود؛ یکی محتوای سخن که عباراتی آشنا بودند برای بیشتر زنان ایران و دیگری صدای اعتراض که البته به سختی شنیده می‌شد.

بیشتر زنان ایران حضور در روضه‌های زنانه را تجربه کرده‌اند. زمانی که ما دهه‌شصتی‌ها کودک بودیم، در این روضه‌ها فقط «آقا» می‌آمد و یاالله یالله گویان وارد می‌شد و روضه‌ای از ائمه معصوم می‌خواند و وقتی خوب اشک ها را جاری می کرد، ماجرا به چایی آخر روضه ختم می‌شد اما در دوران نوجوانی ما به تدریج پای خانم‌جلسه‌ای‌ها به این مجالس زنانه باز شد، آنها قبل از اینکه آقا بیاید، مجلس را در دست می‌گرفتند. به تدریج نیز زمان سخنرانی خانم‌جلسه‌ای‌ها بیشتر و بیشتر شد در حدی که به آقا تنها 10 دقیقه روضه خواندن آخر مجلس می‌رسید و حالا نیز در برخی مجالس دیگر اثری از حضور مردان نیست.

پای صحبت خانم جلسه‌ای‌ها که بنشینی از هر دری سخنی می‌شنوی اما بساط سخنان ممنوعه بیشتر در این مجالس رونق دارد. موضوعات ارتباط بین زن و مرد و حریم آن یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که آنجا می‌شنوی اما عجیب است که هر چه محدودیت است بر پای زنان بسته می‌شود. خانم جلسه‌ای‌ها، مردان را حکمران بلامنازع زنان تصویر می‌کنند که در هر زمان و هر موقعیتی، هر خواسته ای دارند باید اجابت شود. اگر هم سخن بچرخد و درباره سبک زندگی یا بهداشت زنان سخن به میان آید، یک معیار همیشه به ملاک عمل است؛ باید طوری باشی که «مردت» بپسندد. گویی خانم جلسه‌ای‌ها نماینده جامعه مردان در بین زنان هستند.

در این روضه‌ها که حالا متوسط سن مستمعین‌شان خیلی کم نیست، کمتر صدای اعتراضی شنیده می‌شد. غرولندهایی به گوش می‌آمد اما نه آنقدر بلند که صدا به گوش خانم جلسه ای هم برسد اما ظاهرا حالا روند تازه ای آغاز شده است.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • محمد مرادی
    0

    احسنت به این خانم جلسه ای ها که از ما تعریف میکنند. تا الان فکر نمیکردم از کارا میکنند

  • حبيب
    0

    اين نظر شماست در حاليكه واقعيت اين نيست . جلسات زنانه هيچ ربطی به آقايان نداره . ساحت آقايان از اين حرفهای بچگانه بدوره .

  • سلام
    0

    یک کلام هم از مادر عروس بشنوید

  • ناشناس
    0

    کدام روضه خوانی خداپسندانه است؟ --- روضه خوانی مردان و زنان باید از عامیانه به عالمانه تبدیل شود و بجای داستان سرایی و رویکرد به ذکر تاریخ اشخاص که آکنده از تناقضات طوایف و مذاهب منسوب به دین و مذهب و بی ربط با فلسفه ی احکام و اعتقادات دینی است ، با دوری حتمی از هرگونه منقوله یا من در آوردی متضاد با قرآن و عقل ، به تبیین فلسفه عقلی و محسوس احکام و اعتقادات شناختهای علمی سرشت نشین فرهنگ اصیل الهی دین داری قرآنی جاذبه دار ، مزین گردد. انبوه منقولات نسنجیده متضاد با اصول فرهنگ دین داری قرآنی و من درآوردیهای بشری غیر قابل اثبات و درک ناپذیر که دین الهی را فربه کرده اند هیچ نقش سازنده و مثبتی در عرضه ی سالم و آموزش علمی دین نمی توانند داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها