کدخدایی خبر داد

ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره هدفمندی یارانه ها/ملاک خانواده های پردرآمد چیست؟

سخنگوی شورای نگهبان از ایراد این نهاد به مصوبه مجلس درباره هدفمندی یارانه ها خبر داد.

ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره هدفمندی یارانه ها/ملاک خانواده های پردرآمد چیست؟

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از خبرگزاری میزان، عباسعلی کدخدایی امروز در نشست خبری گفت: لایحه بودجه ۹۷ را بررسی و گزارش غیر رسمی را به مجلس ارسال کرده ایم.

وی افزود: ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه چند قسم از جمله ابهامات است. مثلا در بخش هدفمندی آمده است «خانواده‌های پُردرآمد»؛ بنابراین ما پرسیدم ملاک خانواده‌های پُردرآمد چیست.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۹۷ یارانه خانوار پردرآمد ایرانی در سال ۹۷ حذف خواهد شد.

علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بودجه ۹۷ در مجلس از حذف یارانه ۳۳ میلیون نفر در سال آینده خبر داده بود.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست امروز صبح خود با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

اهم صحبت های او از این قرار است:

*موضوع رفراندوم فقط در دو اصل قانون اساسی آمده است که یکی مربوط به اصل ۵۹ و اعمال قوه مقننه از طریق رفراندوم در موارد ضروری و دیگری مربوط به اصل ۱۷۷ قانون اساسی و موضوع بازنگری قانون اساسی است. البته در اصل ۱۱۰ نیز فرمان همه پرسی از اختیارات رهبری اعلام شده است. شورای نگهبان در این دایره موافق همه پرسی است و اتفاقاً می گوییم که همه پرسی را سیاسی نکنید، چرا که محدوده آن مشخص به این دو مورد است.

* {در پاسخ به سوالی درباره بازپس‌گیری و اعلام اموال و دارایی‌های مسئولان} اینکه در دولت این اصل اجرا می‌شود یا خیر را باید خودشان پاسخ دهند، تشخیص اینکه نیاز به طرح یا لایحه‌ای نیز باشد، مربوط به دولت و مجلس است. اگر لازم است قانون تصویب شود، دولت و مجلس باید تصمیم بگیرند.

*طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و لایحه اصلاح قانون تسریح در امر تخلیه و بارگیری کشتی های در بنادر مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

* اساسنامه سازمان فوریت های پیش بیمارستانی اورژانس کشور، اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی سرمایه گذاری های خارجی ایران و اصلاح اساسنامه شرکت های تولید نیروی برق شیروان، سهند، کرمان، خلیج فارس و بیستون نیز مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

* طرح دو فوریتی استفساریه چگونگی امحال وام مغایر با اصل 73 قانون اساسی، لایحه حفاظت و بهره برداری از منافع ژنیتیکی کشور به دلیل اصلاح نشدن بند 2 لایحه ارسال شده به مجلس برای اصلاح، طرح استفساریه تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی به دلیل این که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و تفسیر آن به نسبت به این اجزا بر عهده مرجع مرقوم می باشد، خلاف شرع و قانون اساسی شناخته شد.

* طرح اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد و 11 نامه رسیده از سوی دیوان عدالت اداری نیز بررسی و نتایج آن به این دیوان ارسال شد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها