در گفت و گو با خبرفوری مطرح شد:

چگونه می توان وسواس تمیزی را درمان کرد؟

یک روانشناس درباره علت بیماری وسواس گفت: ریشه وسواس از یک احساس گناه نشات می گیرد و فرد برای تسکین خود و دستیابی به آرامش موقتی دست به انجام رفتارهای وسواسی می زند.

چگونه می توان وسواس تمیزی را درمان کرد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، احتمالا شما هم در ایام خانه تکانی با افرادی که دچار وسواس هستند روبه رو شده اید، افرادی که برای تمیز کردن خانه و اطراف خود ساعت های زیادی وقت می گذارند و اغلب اطرافیان خود را با این رفتارها آزار می دهند. طبق گفته روانشناسان اما وسواس راه درمان دارد.

سارا گلستانی روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با خبرفوری می گوید: وسواس جبری با اختلال شخصیتی وسواس متفاوت است. در وسواس جبری، فرد مجبور است که یک رفتار یا یک فکر را دایما دنبال کند، یعنی تکانه هایی در ذهنش وجود دارد دال بر انجام یک رفتار.

وسواس اما انواع مختلفی دارد که یکی از مرسوم ترین آنها وسواس تمیزی است، این روانشناس درباره ریشه های اتواع وسواس می گوید: ریشه این وسواس معمولا از احساس گناه نشات می گیرد، به عبارت دیگر فرد احساس ناخوشایند و گناه از انجام یک سری رفتارهای روزمره زندگی خودش دارد و برای رفع این احساس گناه ذهنش متوسل می شود به انجام رفتارهای دفاعی،، اینکه چرا فردی وسواس تمیزی می گیرد، یا وسواس شمارش، بسته به سبک زندگی و تربیت او از کودکی است.

گلستانی ادامه می دهد: به طور کلی فردی که وسواس دارد از انجام رفتارهای خود احساس آرامش می کند و این رفتارها برای ذهن او مانند یک مسکن مقطعی عمل می کند و او را به تعادل روانی می رساند.

این مشاور خانواده درباره نشانه های وسواس تمیزی می گوید: وسواسی ها افرادی هستند بسیار سختگیر که وقت زیادی از خودشان برای تمیز کردن می گیرند و اغلب هم نمی توانند با دیگران تعاملی در تقسیم وظایف خود داشته باشند.

گلستانی در پایان درباره درمان این بیماری می گوید: وسواس بیماری است که برای درمان احتیاج به یک تیم درمانی دارد، فردی که وسواس دارد هم باید دارودرمانی شود و هم روان درمانی. طول درمان این بیماران معمولا طولانی است و بسته به فرد و نوع انگیزه او طول درمان او متفاوت خواهد بود. اما باید گفت معمولا فرد وقتی از رفتارهای وسواسی خود خسته شده باشد، به فکر درمان خود می افتد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها