احتمالاً این آخرین سال زندگی یوز در استان یزد است/ تقریباً تمام زیستگاههای این گونه در استان دستکاری شده‌اند

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد نوشت: «گربه‌های بزرگ، شکارچیانی در معرض تهدید» این شعار جهانی روز حیات وحش است و بی‌تردید مهم‌ترین مصداق این شعار، یوزپلنگ ایران است.

احتمالاً این آخرین سال زندگی یوز در استان یزد است/ تقریباً تمام زیستگاههای این گونه در استان دستکاری شده‌اند

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم، اکبری در این رابطه اظهار داشت: ای‌کاش در تمام محاسبات و بررسی‌ها اشتباه کرده باشیم وگرنه احتمالاً امسال آخرین سالی است که روز جهانی حیات وحش (دوازدهم اسفند مصادف با سوم مارس) هنوز در استان یزد یوزپلنگ زندگی می‌کند و این می‌تواند تلخ‌ترین خبر برای دوستداران طبیعت این سرزمین باشد.

وی گفت: بدون شک یوزپلنگ ایران بحرانی‌ترین گربه‌سان دنیا از نظر تعداد و جمعیت است و نزدیک‌ترین گربه‌سان به پرتگاه انقراض است و اگرچه یوزپلنگ به‌عنوان سریعترین موجود زنده روی زمین و یکی از شگفت‌انگیزترین گوشتخواران دنیا بوده و نقش مهمی در چرخه‌های زیستی طبیعت به‌عنوان یک طعمه‌خوار بزرگ بازی می‌کند اما ادامه حیات آن شاخصی از سلامتی محیط زیست است و انقراض آن زنگ خطری برای نابودی سایر گونه‌های جانوری و پیامد آن دشوار شدن شرایط برای زندگی انسان در این پهنه از سرزمین است.

اکبری افزود: هر شهروندی که این زنگ خطر را بشنود و تصمیم بگیرد کمکی به حفظ حیات وحش این سرزمین مخصوصاً یوز بکند حتماً می‌تواند و حتماً کاری از او ساخته است؛ خواه تصمیم‌گیر عرصه سیاست و یا مدیریت کشور باشد خواه کارخانه‌دار و معدن‌کار و خواه کارمند یا مغازه‌دار، چرا که هر شهروندی می‌تواند با صرفه‌جویی در مصرف، تولید زباله کمتر، نریختن زباله در طبیعت و رعایت سرعت مجاز و پیشگیری از تصادف جاده‌ای حیات وحش به حفظ زیستگاه‌های یوزپلنگ کمک نماید.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه چوب خلاصی به جمعیت یوزپلنگ آسیایی در استان را، تخریب طبیعت به‌بهانه‌های مختلف نظیر معدن‌کاری گسترده در زیستگاه‌های بکر و تصادفات جاده‌ای زده است اما دست‌اندازی شکارچیان غیرمجاز به شکارگاهها در دهه‌های گذشته و کاهش جمعیت طعمه‌های یوز در زیستگاه‌های غیر حفاظت‌شده نیز در کاهش جمعیت این گربه‌سان بسیار مؤثر بوده است.

اکبری اضافه کرد: استان یزد میزبان 7 عضو از 8 گربه‌سان وحشی ایران است؛ پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، گربه جنگلی، گربه وحشی، گربه شنی و گربه پالاس.

معاون فنی محیط زیست یزد بهترین زیستگاه پلنگ در استان یزد را منطقه حفاظت‌شده کوه بافق دانست که حداقل جمعیت 12قلاده‌ای پلنگ را در خود جای داده است و گفت: پلنگ زیستگاههای کوهستانی را انتخاب می‌کند و جابه‌جایی‌های گسترده‌ای ندارد و ماهیت صعب العبور بودن زیستگاههای کوهستانی به بقای این گونه کمک کرده است.

وی در بخش دیگری در گفتگوی خود در رابطه با این موضوع اظهار داشت: مشاهدات یوزپلنگ در استان یزد در سال‌های اخیر بسیار کم شده است و سال جاری فقط 2 قلاده یوز نر در پناهگاه حیات وحش دره انجیر مشاهده شده است و تلاش برای تکثیر این گونه در شرایط نیمه‌طبیعی به‌دلیل محدودیت اعتبار مالی مسکوت مانده است و متأسفانه فقط نظاره‌گر نابودی تدریجی آن هستیم.

اکبری علت بحرانی شدن وضعیت یوز را در وسیع بودن قلمروی این جانور دانست و افزود: جابه‌جایی‌های گسترده، آن را با انواع خطرات نظیر تصادف جاده‌ای، کم‌غذایی، شکار شدن و... مواجه ساخته است و تقریباً تمام زیستگاههای این گونه در استان دستکاری شده‌اند.

معاون فنی محیط زیست یزد در پایان اضافه کرد: امیدواریم امسال به‌بهانه روز جهانی حیات وحش و در آستانه نوروز 97، مردم این سرزمین در شیوه رفتار خود با طبیعت و زیستمندان آن، خانه‌تکانی اساسی داشته باشند وگرنه این فقط یوز نیست که پرونده حیات آن بسته می‌شود بلکه بقیه گربه‌سانان و بلکه گونه‌های برجسته حیات وحش و شاید تمام موهبت‌های زیبای الهی را که از گذشتگان به‌ارث برده‌ایم از دست داده و به‌خاطر امانت‌نداری مورد لعن و نفرین فرزندانمان قرار بگیریم.

منبع: تسنیم

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها