مراسم اهدای جایزه "لاک پشت پرنده" عصر دیروز برگزار شد

ششمین دوره لاک‌پشت پرنده با حضور گلی امامی، محمود برآبادی، مهدی فیروزان ،مژگان امجد و اعضای هیئت داوران جایزه لاک‌پشت پرنده عصر گذشته (۶اسفند۱۳۹۶) در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

مراسم اهدای جایزه "لاک پشت پرنده" عصر دیروز برگزار شد

به گزارش خبر فوری ، ‎این آیین در حالی برگزار شد که جمع زیادی از کودکان و خردسالان با لباس‌های رنگی و گوناگون برگرفته از شخصیت‌های مختلف داستانی مانند شنل قرمزی، شازده کوچولو و پری مهربان در سالن حضور داشتند

‎مهدی فیروزان مدیر عامل موسسه شهر کتاب در این آئین کودکان و نوجوانان را یکی از رکن‌های اصلی در رشد لاک‌پشت پرنده اعلام کرد و گفت: اگر فرزندان ما به لاک‌پشت پرنده علاقه‌مند نباشند قطعا لاک‌پشت پرنده پایدار و طولانی مدت نمی‌شود.

‎ فیروزان در این آئین به طرح‌های خوبی اشاره کرد که بعد از مدتی از گردونه فعالیت‌های فرهنگی حذف می‌شوند و گفت: این طرح‌ها یا حذف می‌شوند یا به صورت منظم برگزار نمی‌شوند. این وضعیت در انتشار مجلات هم اتفاق می‌افتد.

‎مدیرعامل شهر موسسه شهر کتاب به حرف هايش اضافه كرد: در این میان آنچه که لاک‌پشت پرنده را موفق، موثر و درمیان خانواده‌های ایرانی، ایران و فعالیت‌های فرهنگی پایدار و مفید کرده، این پایمردی و دوام است.

‎وی با تاکید بر اینکه این دوام به صرف تلاش و خواست گردانندگان لاک‌پشت پرنده یعنی شهر کتاب مرکزی و پژوهشنامه کودک و نوجوان مبنی بر تداوم آن اتفاق نیفتاده است، گفت: عامل دومی که سبب شده لاک‌پشت پرنده پایدار شود حضور خانواده‌ها به عنوان ذینفعان اصلی فعالیت‌ها در حوزه کودک و نوجوان است. خانواده‌هایی که در این بحبوحه فعالیت‌های فضای مجازی و فرصت‌های مختلفی که برای پر کردن اوقات فراغت وجود دارد به لاک‌پشت پرنده توجه کرده‌اند.

‎فیروزان ادامه داد: رکن سوم خالقان آثاری هستند که در این سرزمین و بیرون آن برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند.

‎فیروزان در ادامه کودکان و نوجوانان را یکی دیگر از ارکان اصلی در رشد لاک‌پشت پرنده اعلام کرد و گفت: اگر فرزندان ما به لاک‌پشت پرنده علاقه‌مند نباشند قطعا لاک‌پشت پرنده پایدار و طولانی مدت نمی‌شود.

‎در این آئین از نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک، نادر ابراهیمی یاد شد و بخش‌هایی از کتاب او «آنکه خیال بافت و آنکه عمل کرد» از سوی فرزانه منصوری همسر نادر ابراهيمى برای حاضران خوانده شد.

‎در ادامه مراسم نشان ویژه لاک‌پشت پرنده به گلی امامی و بهروز غریب‌پور برای حضور موثر در گروه فرهنگ و هنر کودک و نوجوان اهدا شد.

‎گلی امامی در این مراسم گفت: هیچ فکر نمی‌کردم که ۵۰ سال بعد از اینکه برای نوجوانان کتاب چاپ کردم در حضور نوه‌های افرادی که کتابم را خواندند، حاضر شوم و به هرحال به بانیان این جایزه تبریک می‌گویم.

‎امامی یادآور شد: به نظرمن از ایرادهایی که به ما وارد است کتاب نخواندن يا كتاب نخوانى است کتابخوانی باید از دوره کودکی به بچه‌ها یاد داده شود تا ملکه ذهنشان شود و اینهمه بچه که اینجا نشسته‌اند این دلخوشی را ایجاد می‌کنند که به تیراژ کتاب کمک مى شود

‎در ادامه مراسم نشان‌طلایی لاک‌پشت پرنده به شبون داد نویسنده‌ رمان کودک باتلاق از انتشارات پیدایش و لوح تقدیر برای مترجم کتاب بیتا ابراهیمی اهدا شد.

‎برگزیده نشان نقره‌ای نیز معصومه پورطاهریان با مجموعه ۳جلدی بازی با ابزارهای ساده نشر شهر قلم بود.

‎بیتا ابراهیمی درباره این کتاب گفت: «کودک باتلاق» آخرین اثر شبون داد، بود. اومبتلا به سرطان بود و به همین دلیل می‌توان این کتاب را بیانیه‌ای برای زندگی دانست.

‎این مترجم افزود: در این رمان‌داستان نوجوانی بیان می‌شود که در آستانه بزرگسالی با چالش‌هایی در زندگی مانند عشق، مرگ،مبارزه برای آزادی و ... مواجه می‌شود و یاد می‌گیرد باید با دید بازتری انتخاب کند. درواقع ما به نوجوانان آگاهی می‌دهیم تا آن‌ها با دید بازتری انتخاب کنند.

‎ابراهیمی در ادامه درباره ترجمه گفت: مترجم باید تلاش کند باورهای فرهنگ بیگانه را به گونه‌ای منتقل کند که مخاطب فارسی‌زبان با متن احساس بیگانگی نکند و من همه تلاشم را انجام دادم تا این کار را در ترجمه انجام دهم.
از ديگر اتفاقات خوب اين مراسم مى توان به راهنمايان كتاب كه كودك و نوجوان بودند اشاره كرد

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها