عجیب‌ترین و دور افتاده‌ترین قبیله‌های باقی مانده در دنیا+تصاویر

در این مطلب شما را با 10 قبیله غیر متمدن و دورافتاده که از گرایش به جهان مدرن دوری می‌کنند آشنا می‌کنیم.

عجیب‌ترین و دور افتاده‌ترین قبیله‌های باقی مانده در دنیا+تصاویر
به گزارش خبر فوری به نقل از برترینها، مردمانی که با دنیای بیرون تماسی ندارند یا قبایل بدوی، جوامعی هستند که به هر دلیلی، خواسته یا ناخواسته، بدون تماس قابل توجهی با دنیای مدرن بیرونی زندگی می کنند یا در گذشته زندگی کرده اند. امروزه جوامع و انسان های بسیار معدودی وجود دارند که به هیچ عنوان با دنیای مدرن هیچگونه تعاملی ندارند. این اجتماعات معمولاً در نقاطی دورافتاده در جهان زندگی می کنند.

اکثر این اجتماعات در جنگل های انبوه آمریکای جنوبی و گینه نو حضور دارند. اطلاعات بدست آمده در مورد وجود این اجتماعات اغلب از طریق برخوردهای نادر و گاهی نیز تقابل های خشونت آمیز با قبایل همسایه یا فیلم های هوایی حاصل شده است. این قبایل دور افتاده ممکن است در مقابل بیماری های معمولی و رایج هیچ گونه دفاعی نداشته و بدین ترتیب در صورت شیوع بیماری تعداد زیادی از آن ها جان خود را از دست خواهند داد. در ادامه این مطلب شما را با 10 قبیله غیرمتمدن و دور افتاده ای آشنا خواهیم کرد که از پیوستن به تمدن مدرن اجتناب ورزیده اند.


10- قبیله سورما
سورما اجتماعی در جنوب سودان و جنوب غرب اتیوپی است که شامل قبایل سوری، مورسی و مین است که به زبان نیلی-صحرایی صحبت می کنند. بر اساس سنت های شفاهی سوری، این گروه در حدود 200 سال پیش از سواحل رودخانه نیل به مناطق مونت نایتا نقل مکان کردند. آن ها ابتدا به قسمت شرقی رودخانه نیل و منطقه آکوبو آمدند. سپس برخی از آن ها به سمت جنوب رفته و در بوما مستقر شدند در حالیکه باقیمانده قبیله سوری به سمت مرز رفته و در منطقه کوما ساکن شدند. سوری ها تنها قبیله بدوی در جنوب اتیوپی نیستند. در این منطقه در حدود 12 قبیله دیگر نیز وجود دارد که هر کدام سلاح های خاص خود را داشته و نبردهای سختی بین آن ها در می گیرد.


این قبایل با توجه به اشیاء بشقاب شکلی که در لب های خود قرار داده اند شناخته شده و از هر گونه ارتباط با حکومت مرکزی اجتناب می ورزند. قبایل سورما به صورت جوامع چند صد نفره زندگی کرده و در طول سال ها تنها از طریق پرورش گاو زندگی خود را تامین کرده اند، در حالی که به استعمار، جنگ های جهانی و تلاش های کشورهای آفریقایی اطراف خود برای استقلال بی تفاوت بوده اند.

9- جکسون وایت ها

در طی قرن هجدهم میلادی، مهاجران اروپایی در مناطق ساحلی شرقی آمریکای شمالی مستقر شدند. در آن دوران تمامی قبایل حاضر در اقیانوس اطلس و اطراف رودخانه می سی سی پی با این جوامع غربی جدید رابطه نسبتاً صلح طلبانه ای داشتند اما در این میان یک استثنا وجود داشت و آن هم مربوط به جکسون وایت ها می شد. این قبیله در حدود 5.000 نفر جمعیت داشته که در اطراف کوهستان های راماپو در شمال نیوجرسی و راکلند کانتی در جنوب نیویورک زندگی می کردند. گفته می شد که این گروه از دورگه های از دین برگشته و بومیان منطقه، برده های فراری، فراری های مزدوران هسی مناطق غربی تشکیل شده و به آن ها جکسون وایت ها گفته می شد.

تا دهه 1970 همچنان به آن ها جکسون وایت ها گفته می شد که به تنوع نژادی و دو رگه بودن آن ها اشاره داشت. افراد این قبیله خود این نام را قبول نداشته و آن را توهین آمیز می دانستند. در 30 جولای 1880 اولین بار از این اسم برای آن ها استفاده شد اما آن ها خود را «مردمان کوهستان» می نامیدند.

8- برزیلی تنها

10 قبیله بدوی که از پیوستن به مدرنیزم اجتناب می کنند

بسیاری این برزیلی تنها را منزوی ترین مرد روی زمین نامیده اند. بله درست شنیده اید او یک مرد تنهاست که در جایی در جنگل های آمازون زندگی کرده و هر وقت یک بار رویت می شود. هر گاه که محققان له این نتیجه می رسند که بالاخره به او دست یافته اند او ناگهان گم می شود. اما دلیل این که یک مرد تا این اندازه برای محققان اهمیت دارد چیست؟ محققان بر این باورند که وی تنها بازمانده ی تمام قبیله ی دور افتاده ای در آمازون است. او تنها کسی است که سنت ها و زبان مردمش را می داند و دیدار با او مانند پیدا کردن یک گنج بسیار پر ارزش است و گذشته از آن می توان فهمید که این همه سال وی چگونه تنها توانسته زنده بماند.

7- مرد حفره

10 قبیله بدوی که از پیوستن به مدرنیزم اجتناب می کنند



امروزه مردی تنها در جنگل های بارانی برزیل به تنهایی زندگی می کند. او نزدیک به 15 سال است که در این جنگل ها زندگی می کند. او از درختان خرما برای خود کلبه می سازد و حفره های مستطیلی به عمق دو متر در وسط هر یک از آن ها حفر می کند. هنوز مشخص نشده که وی از این حفره ها به چه منظور استفاده می کند زیرا به محض این که کسی به این کلبه ها نزدیک می شود او آن ها را برای همیشه ترک می کند. هیچ گروه یا مردمی در آن اطراف چنین کلبه هایی نمی سازند به همین دلیل محققان بر این باورند که او تنها عضو بازمانده از قبیله خود است. هیچ کس نمی داند او به چه زبانی صحبت می کند و یا اسم قبیله اش چه بوده است.

6- ایشی آخرین بومی آمریکایی

10 قبیله بدوی که از پیوستن به مدرنیزم اجتناب می کنند



ایشی آخرین عضو قبیله یاهی، آخرین بازماندگان مردم یانا در ایالت کالیفرنیا است. او که آخرین سرخ پوست وحشی در ایالات متحده نامیده می شد تقریباً تمام دوران زندگی خود را بدور از فرهنگ اروپایی آمریکایی گذراند. در حدود 49 سالگی در سال 1911 او از دنیای وحشی بیرون آمده و در اورووایل کالیفرنیا دیده شد و محل زندگی اجداد خود را رها کرد. در زبان یانا، واژه «ایشی» به معنای «مرد» است. یک مردم شناس معروف به نام آلفرد کروبر این نام را برای وی انتخاب کرد زیرا در فرهنگ یانا پرسیدن نام یک مرد بی احترامی محسوب می شد. وقتی که از او در مورد اسمش پرسیده شد چنین گفت:" من اسمی ندارم، زیرا کسی نبود که برایم اسم بگذارد".

این سخنان وی بدین معنی است که هیچ فردی در قبیله یاهی اسم او را صدا نزده بود. وی توسط یک محقق به دانشگاه برکلی برده شده و وی در آن جا در مورد رمز و راز مردمان قبیله اش و شیوه زندگی آن ها سخن گفت. همچنین وی تکنیک های خارق العاده زیادی برای زنده ماندن در حیات وحش به آن ها آموزش داد که مدت ها بود فراموش شده و یا برای محققان شناخته شده نبودند.

5- قبایل برزیلی


اکثر قبایل منزوی و دورافتاده جهان که تعداد آن ها به 50 قبیله نیز می رسد در برزیل زندگی می کنند. امروزه در حدود 896.000 بومی در قالب 238 قبیله در برزیل زندگی می کنند که در مناطق مختلف این کشور پراکنده شده اند. این مردمان در جنگل های بارانی، چمنزارها، جنگل های بوته ای و مناطق نیمه بیابانی و به شیوه های متفاوتی زندگی می کنند. در هنگامی که اولین اروپایی ها با این قبایل ملاقات داشتند اکثر آن ها نیمه کوچ نشین بودند که با شکار، ماهیگیری، جمع کردن میوه، کشاورزی و باغداری زندگی خود را می گذراندند. بیش از 2.000 قبیله در اثر حملات اروپاییان مهاجر از بین رفتند. در واقع اکثر آن ها به دلیل جنگ با این مهاجران یا بیماری هایی که آنان با خود آورده بودند جانشان را از دست دادند.

4- قبیله کورووای


قبیله کورووای در پاپوآ در اندونزی برای اولین بار در دهه 1970 توسط یک گروه از باستان شناسان و ماجراجویان کشف شدند و مشاهده گردید که آن ها هنوز هم از ابزارهای سنگی استفاده کرده و در خانه های درختی چوبی زندگی می کنند. کورووای ها که کولوفو نیز نامیده می شوند در حدود 3.000 نفر جمعیت دارند. تا سال 1970، آن ها از وجود هیچ انسان دیگری در اطراف خود مطلع نبودند و از تمدن مدرن خود را دور نگه داشته بودند.

آن ها بر این باور بودند که در صورت دست برداشتن از سنت های قدیمی خود دنیا با یک زلزله بزرگ ویران خواهد شد. اکثریت مردم این قبیله در خانه های درختی زندگی می کنند. از سال 1980 برخی از این مردمان به روستاهای تازه ساخته شده یانیروما در سواحل رودخانه بکینگ نقل مکان کرده اند.

3- قبیله ماشکو پیرو


قبیله ماشکو- پیرو که به مردمان کوجارینو نیز معروف هستند یک قبیله بومی از مردمان کوچ نشین شکارچی هستند که در جنگل های بارانی آمازون زندگی می کنند. این قبیله به طور ویژه در منطقه مانو پارک در کشور پرو ساکن هستند. آن ها در گذشته کاملاً از تماس برقرار کردن با مردمان غیربومی اجتناب می ورزیدند. در سال 1998 تعداد مردمان این قبیله بین 100 تا 250 نفر برآورد شد. تعداد این افراد در سال 1976 تنها 20 تا 100 نفر اعلام شده بود. آن ها به زبان پیرو صحبت می کنند.

2- قبیله پینتوپی ناین

10 قبیله بدوی که از پیوستن به مدرنیزم اجتناب می کنند



قبیله پینتوپی ناین در واقع از نه قبیله شکارچی صحرا نشین در بیابان گیبسون در استرالیا تشکیل می شود که تا سال 1984 در این منطقه زندگی می کردند تا این که اجتماعی از خویشاوندان دور خود مواجه شدند. در استرالیا برخی اوقات به آن ها «قبیله گمشده» اطلاق می شود و آخرین بومی های استرالیایی شناخته می شوند که با این شیوه زندگی در استرالیا حضور دارند. رژیم غذایی آن ها به طور کلی از نوعی مارمولک بومی استرالیا به نام گوانا و خرگوش تشکیل شده است و از گیاهان بومی منطقه نیز استفاده می کنند. در واقع بازماندگان این قبیله دو زن به نام های نانیانو و پاپالانیانو و هفت کودک هستند.

این کودکان چهار برادر به نام های وارلیمپیرنگا، والالا، تاملیک و یاری یاری و سه خواهر به نام های یاردی،ییکولتجی و تیاکارایا هستند. این بچه ها همه در سن نوجوانی بوده اما سنین آن ها مشخص نیست. مادران آن ها نیز نزدیک به چهل سال سن دارند. این گروه در واقع به قبیله پینتوپی تعلق دارند. گروهی از مردمانی که به زبان آن ها آشنایی داشتند به این گروه نزدیک شده و به آن ها گفتند که جایی وجود دارد که آب از لوله ها بیرون آمده و غذای زیادی وجود دارد. اگر چه اعضای این خانواده بعدها ترجیح دادند در این دنیای مدرن باقی بمانند اما یاری یاری بار دیگر به صحرای گیبسون بازگشته و اکنون همانجا زندگی می کند.

1-قبیله سنتینیلیسی


سنتینیلیسی ها قبیله ای با حدود 250 تا 500 نفر جمعیت است که در جزیره سنتینل شمالی بین هند و تایلند زندگی می کنند. آن ها گروه کوچکی از مردمان بومی جزایر آندامان بوده و هیچ کسی تاکنون تماسی مستقیم با آن ها نداشته است. چیز زیادی در مورد این قبیله در دست نیست زیرا هر بار که کسی سعی می کند به آن ها نزدیک شود با نیزه و تیر و کمان به او حمله می شود. آن ها به سختی در برابر تماس با دنیای خارجی و افراد خارج از محل زندگی شان مقاومت می کنند. مردم این قبیله از طریق شکار، ماهیگیری و جمع آوری گیاهان وحشی زندگی می گذرانند. هیچ مدرکی دال بر این که آنان کشاورزی کرده وجود ندارد و کسی نمی تواند که از چه روشی برای آتش روشن کردن استفاده می کنند.

زبان آن ها نیز تاکنون شناسایی نشده است. همچنین مردم این قبیله در کمال ناباوری توانستند در برابر سونامی مرگبار سال 2004 دوام بیاورند که همین امر موجب تعجب بیش از پیش محققان شده است. برآورد می شود که این مردمان بیش از 60.000 سال است که در این جزایر زندگی می کنند و زبان آن ها نیز با زبان دیگر قبایل جزایر آندامان متفاوت است. به همین دلیل می توان گفت که هزاران سال است مردم این قبیله با غیر خود هیچ تماسی نداشته اند. این قبیله منزوی ترین و رازآلودترین قبیله بدوی کره زمین شناخته می شوند.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    ممنون ، بیشتر بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها