افزایش لغو پرواز ها پس از سقوط هواپیما تهران-یاسوج / آیا باید هواپیمایی سقوط کند تا به ایمنی پروازها حساس شویم؟

پس از سقوط هواپیما تهران-یاسوج تعداد پرواز های لغو شده در کشور افزایش پیدا کرد که نشان از حساسیت سیستم نظارت بر هواپیماها در خصوص ایمن نبودن این پروازها دارد.

افزایش لغو پرواز ها پس از سقوط هواپیما تهران-یاسوج / آیا باید هواپیمایی سقوط کند تا به ایمنی پروازها حساس شویم؟

به گزارش خبر فوری ، سقوط هواپیمای ای تی آر ۷۲ - ۵۰۰ متعلق به هواپیمایی آسمان صنعت هوانوردی ایران را درگیر خود کرد.

در پی این حادثه و ایجاد وضعیت حساس در فضای هوانوردی کشور طی دو روز گذشته تعدادی از پروازها متعلق به شرکت های مختلف هواپیمایی لغو شد که حکایت از بالا رفتن حساسیت سیستم نظارتی بر هواپیماها و نواقص فنی آنها دارد.

این درحالی است که در شرایط عادی شاید برخی از این هواپیماها به علت های مختلف اجازه پرواز می گرفتند از جمله این دلایل می توان به عدم تمایل شرکت های هواپیمایی به لغو پروازها برای کسب درآمد یا عدم امکان جایگزینی پرواز لغو شده با پروازی دیگر اشاره کرد. اما پس از حادثه ناگوار سقوط هواپیمایی آسمان، در چند روز گذشته حساسیت در کیفیت ایمنی هواپیماها بیشتر شده و این سبب گشته اکثر هواپیماهایی که دچار نقص فنی حتی به صورت جزئی هستند اجازه پرواز نگیرند.

یک کارشناس معتقد است به علت بالا بودن سن ناوگان هوایی کشور، نقص فنی در هواپیماها موضوعی طبیعی است اما نظارت صحیح بر ایمنی هواپیما که توسط سیستم نظارتی صورت می گیرد باید به قدری سخت گیرانه باشد تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

یک کارشناس پرواز نیز در این رابطه می گوید: طبق استانداردهای هوانوردی، خلبان تصمیم گیرنده نهایی پرواز یا عدم پرواز است که گاهی ممکن است خلبان تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله فشار شرکت هواپیمایی قرار گرفته و تصمیمات مخاطره انگیزی بگیرد.

پروازهای مختلف لغو شد

در روز سقوط هواپیما یاسوج در خبرها آمده بود یک هواپیمای دیگر شرکت آسمان به دلیل شرایط جوی فرود اضطراری کرد. به گفته مدیر فرودگاه ایلام پرواز شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر مشهد - ایلام یکشنبه ۲۹ بهمن به علت شرایط نامساعد جوی در فرودگاه کرمانشاه به زمین نشست.

در ادامه نیز پرواز روز دوشنبه هواپیمایی زاگرس ساعت ۲۱ از بندر عباس به مقصد تهران به شماره ۴۰۳۸ نیز به دلیل نقص فنی لغو شد.

طی بررسی خبرنگار خبر فوری در چند روز گذشته تعدادی از پروازهای شرکت های آسمان ، آتا ، ساها و زاگرس از فرودگاه مهرآباد به نقاط دیگر کشور نیز لغو شده اند.

بر همین اساس طبق مکالمه تلفنی خبرنگار خبرفوری با روابط عمومی فرودگاه مهر آباد هیچ آمار دقیقی از تعداد پروازهای لغو شده طی چند روز گذشته در دست نیست و یا احتمالا در اختیار ما قرار داده نشده است.

در ادامه پیگیری ها در خصوص لغو پروازها و بررسی در سایت اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد امروز سه شنبه ۱ اسفند ماه تعدادی از پروازهای خروجی این فرودگاه نیز لغو شده است.

لغو پروازها و سرگردانی مسافران

با لغو شدن پروازها به علت های مختلف از جمله نقص فنی، سرگردانی مسافران در فرودگاه های کشور افزایش یافته است.

در این بین مسئولین فرودگاه ها و خطوط هواپیمایی کشور در خصوص پروازهای لغو شده هیچگونه پاسخی ارائه نمی دهند.

یکی از مسافرین پروازهای لغو شده به خبرنگار خبرفوری می گوید: پرواز هواپیمایی زاگرس از مبدا بندر عباس به مقصد تهران به شماره پرواز ۴۰۳۸ ساعت ۲۱ دوشنبه به دلیل نقص فنی لغو شد این درحالی است که هیچ کس از مسافرین عذر خواهی هم نکرد. این مسافر ادامه می دهد نه هواپیمایی برای جایگزینی این پرواز لغو شده فرستاده شد و نه خسارتی به مسافران پرداخت گردید و درنهایت مردم باید روی صندلی های فرودگاه بخوابند.

حال باید دید که آیا سقوط هواپیمای تهران- یاسوج سبب شده است تا سیستم هوایی کشور که مسئول نظارت بر نواقص فنی هواپیماهاست، هوشیار تر عمل کرده و هواپیماهایی که با نقص فنی مواجه هستند را محدود و اجازه پرواز به آنها ندهد تا از بروز چنین حوادث ناگواری جلوگیری شود؟ و راهکار مسئولین کشور برای جلوگیری از این نواقص که سبب لغو پروازها ، سرگردانی مسافران و اینگونه حوادث ناگوار میشود چه خواهد بود؟

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها