حمایت کری از توافق برجام/سوریه راه حل نظامی ندارد

جان کری وزیر خارحه اسبق آمریکا از لزوم ادامه توافق برجام سخن گفت.

حمایت کری از توافق برجام/سوریه راه حل نظامی ندارد

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از خبرگزاری فارس، «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا در سومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «خاورمیانه در حال حاضر به دلایل مختلف یکی از دو منطقه خطرناک در جهان به حساب می‌آید».

وزیر خارجه سابق آمریکا با اشاره به اظهارات نتانیاهو و دستاوردهای برجام گفت: «نتانیاهو گفت که ایران ظرف 10 سال با ساخت یک زرادخانه‌ هسته‌ای خواهد داشت که این ادعا صحت ندارد».

نتانیاهو در سخنرانی خود در سومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ سه نقص برجام را عنوان کرد که شامل عدم محدودیت کافی برای توسعه موشک بالستیک، عدم بازرسی جامعه و اختیارات آزاد برای غنی‌سازی اورانیوم بعد از منقضی شدن این توافق بعد از 10 سال می‌شود.

جان کری به دستاوردهای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌ آلمان) اشاره کرد و گفت: کسانی هستند که محل سانتریفیوژها را بازرسی می‌کنند. جامعه جهانی اقدامات هسته‌ای ایران را محدود کرده است. برای اروپا و تمامی جهان اهمیت دارد که این توافق حفظ شود.»

کری در مقابله با ادعاهای نتانیاهو گفت، جزئیات برجام شامل واگذاری امتیاز به ایران نبود بلکه یک «تفکر راهبردی بر اساس تجربه دولت بوش در سالهای پیشین و زمانی بود که آنها به دنبال سیاست غنی‌سازی صفر بودند. این سیاست راه به جایی نبود و کاری از پیش نبرد....اگر خانه شما در آتش باشد، آیا صرف اینکه ممکن است 15 سال دیگر مجدداً خانه‌اتان آتش بگیرد، از مهار این آتش‌سوزی صرفنظر می‌کنید».

وی ضمن انتقاد از رویکرد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام گفت: «اقدامات دولت ترامپ در خصوص خروج از برجام به منظور جلوگیری از تسلیحاتی شدن ایران، اشتباه است».

وزیر خارجه سابق آمریکا ادامه داد، در سال 2013، «ایران در چرخه سوخت هسته‌ای را کامل کرده بود و بمباران کردن ایران، اوضاع را به عقب بازنمی‌گرداند».

جان کری در سخنان خود به مخاطبان یادآور شد که چطور رژیم صهیونیستی، عربستان و مصر از خواستند تا به ایران حمله کند و گفت: «بمباران کردن، اوضاع را به عقب بازنمی‌گرداند (تغییری در وضعیت به وجود نمی‌آورد)».

این دیپلمات سابق آمریکا در خصوص اهمیت حفظ برجام توضیح داد: «برای اروپا، جهان تضمین کردن اینکه ما به این توافق پایبند هستیم، حائز اهمیت است. ما می‌دانیم که جهان با بازگشت به عقب و بدون توافق هسته‌ای ایران مکان بهتری نخواهد بود».

وزیر خارجه سابق آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سوریه گفت: «در حاشیه قرار گرفتن آمریکا در سوریه نه تنها به نفع منطقه و نه در راستای منافع آمریکا است».

جان کری درباره درگیری‌های سوریه اینگونه ادامه داد: «نقشه راه برای برقراری صلح وجود دارد. تمامی کشورها از جمله ایران، عربستان، دیگر کشورهای حوزه خلیج (فارس)، مصر و....برای حل مسئله سوریه گرد یک میز جمع شدند».

وی در خصوص حل بحران سوریه گفت: «همه از جمله ایران معتقدند که برای سوریه راه حل نظامی وجود ندارد».

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها