پیام خودکشی سید امامی به همدستانش چه بود؟

وقتی اسناد و تحقیقات به متهم ارائه شد؛ فرصتی برای پاسخ خواست که تحقیقات به روز بعد موکول شد و چون ملاحظه کرد که اسناد و اطلاعات زیادی در اختیار سیستم تحقیق‌کننده قرار گرفته، تصمیم به خودکشی گرفت.

پیام خودکشی سید امامی به همدستانش چه بود؟

به گزارش خبر فوری به نقل از صبح نو؛ یک استاد دانشگاه و فعال محیط‌زیست به‌علت همکاری با شبکه‌های نفوذ و نمونه‌برداری از نادیده‌های امنیتی ایران! در زندان خودکشی کرد اما رسانه‌های غربی در‌صدد برآمدند تا این خبر را غیرعادی و غیرقابل باور خوانده و با نشان دادن وجهه‌ای علمی، خودکشی‌اش را غیرممکن بدانند.

دستگیری اعضای یک شبکه نفوذ
نزدیک به یک ماه پیش در یک عملیات جامع اطلاعاتی هشت نفر از اعضای یک شبکه نفوذ بسیار مهم که مدت‌ها تحت رصد نیروهای امنیتی بودند، دستگیر می‌شوند.
شبکه نفوذی که قبل از انقلاب اسلامی در ایران ایجاد شد و در سال 1991 میلادی بازسازی شد فعالیت جدی خود را با هدایت یک تاجر -که تابعیت ایرانی، آمریکایی و انگلیسی دارد- آغاز کرد. هدف نفوذ در مراکز نظامی، علمی و اقلیمی از طریق برخی NGO هایی بود که به‌صورت تخصصی در حوزه‌های محیط زیستی پروژه داشتند، یک نمونه از این پروژه‌ها بررسی اقلیمی بحران آب در ایران بود.

کاووس سیدامامی و جاسوسی با پوشش موسسه میراث پارسیان
کاووس سیدامامی 64 ساله یکی از دستگیرشدگان این شبکه این شخص بود. فردی که 16 سال در آمریکا زندگی کرد اما تابعیت کانادایی گرفت، فعال محیط‌زیست دکترای جامعه‌شناسی و استاد ارتباطات نیز بوده که از لیسانس تا دکترای خود را از آمریکا کسب می‌کند، به گفته خودش لائیک است و اعتقادی به دین ندارد. سیدامامی از سال 86 با تشکیل موسسه میراث پارسیان با تیم سفارش شده از طرف سرویس‌های جاسوسی غرب روی بحران‌های زیست‌محیطی ایران تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌داد و با پوشش این فعالیت‌ها اقدام به شبکه‌سازی و جذب نیرو می‌کرد.

منطقه ممنوعه
هیچ منطقه‌ای برای او و تیمش ممنوعه نبود، هرجا که مراکز نظامی و امنیتی بود همانجا تحقیقات زیست‌محیطی آنها هم بود، ابتدا اطلاعات وجود این مکان‌ها را از طریق سرویس‌های جاسوسی و ماهواره‌ای می‌گرفتند و برای رصد دقیق‌تر چتر فعالیت‌های محیط زیستی خود را نزدیک آن مکان‌ها پهن می‌کردند. نصب دوربین‌های منحصر به فرد و دستگاه‌های فوق پیشرفته کاری بود که موسسه
حیات وحش پارسیان با مجوزهای قانونی از دستگاه‌های مسوول در محیط‌زیست انجام می‌داد.سیستم‌هایی که قرار است گونه‌های نادر و کمیاب حیوانی و گیاهی را شناسایی کند از سایت‌های موشکی، نظامی و امنیتی تصویر برداشته و فاصله پرتاب تا فرود موشک را اندازه‌گیری می‌کرد، اطلاعاتی که با رمز به سرویس‌های جاسوسی ارسال می‌شد. مشخصاً ساخت سیلوی زیرزمینی موشکی یا شهرهای موشکی باعث بروز برخی تغییرات در شکل زمین در اطراف مناطق ساخت می‌شود که جزئیات آن در تصاویر هوایی یا ماهواره‌ای مشخص نیست اما تصاویر تهیه شده از زوایای پایین‌تر مثل دوربین‌های پیشرفته سیدامامی می‌تواند نقطه وصل و کامل شدن پازل اطلاعاتی دشمن باشد.
یک تیم جاسوسی در پوشش فعالیت محیط زیستی می‌تواند مناطقی را که به نظر سرویس‌های جاسوسی اهمیت ویژه دارد، بررسی کرده و با آزمایش خاک یا گونه‌های گیاهی آن، متوجه نوع سوخت مورد استفاده در موشک‌های ایرانی شود؛اقدامی که حتی از عهده پرنده‌های جاسوسی آمریکا مانند آرکیو ۱۷۰ بر نمی‌آید.
باتوجه به دسترسی‌هایی که سیدامامی و تیمش، با پوشش محیط زیست، در مناطق مختلف کشور داشتند، نیازها و نقاط ابهام سرویس‌های جاسوسی را رفع کرده و با استفاده از دوربین‌هایی که درظاهر برای رصد حیوانات استفاده می‌کردند هرگونه تحرک انسان، وسایل نقلیه و نقل و انتقالات را ثبت و مخابره می‌کردند.
محل قرارگیری دوربین‌های سیدامامی و تیم‌اش در مکان‌های حساس کشور اهمیت ویژه‌ای داشته است‌؛ از سویی قابلیت‌هایی چون ثبت محل مورد نظر، طبق مختصات جی‌پی‌اس و حضور نیروی انسانی در مناطق مشخص شده و نیز نمونه برداری‌ها و آزمایشات انجام شده توسط این تیم جاسوسی انجام شده است.

جایگاه سیدامامی نزد سرویس‌های بیگانه
جایگاه سیدامامی نزد سرویس‌های بیگانه تا جایی بود که افسر عالی‌رتبه سازمان اطلاعاتی آمریکا برای ورود به ایران از او اجازه می‌خواهد و سیدامامی در پیامی به او هشدار امنیتی می‌دهد تا فعلاً از این سفر منصرف شود، افسر آمریکایی در پاسخ به سیدامامی درباره لغو این سفر می‌گوید: «این سفر خیلی مهم به نظر می‌رسد چراکه می‌خواهم به پنج منطقه متفاوت بروم اما به توصیه تو گوش می‌کنم.»
یکی دیگر از این افسران جاسوس غربی در مأموریت خود در منزل امامی سکونت داشته، سیدامامی و اطرافیانش یک منطقه از دروس تهران را خریداری کرده و به‌طور کامل در قرق خود قرار داده بودند. منازل این منطقه از طریق راهروهای زیرزمینی به یکدیگر متصل بودند تا در صورت بروز خطر امنیتی امکان فرار فراهم باشد.

هراس از اشراف اطلاعاتی ایران
کاووس سید امامی، از افراد شبکه نفوذ‌در پوشش جامعه‌شناس دین، استاد دانشگاه امام صادق؟ع؟ و فعال محیط‌زیست در «تور» سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه به دام افتاد.براساس مستند منطقه ممنوعه این شخص پس از دستگیری در اظهارات نخست به لایه اولیه و سطحی از ارتباطاتش با سرویس‌های جاسوسی اعتراف می‌کند اما در ادامه و با مشاهده اسناد کشف‌شده نیروهای امنیتی بسیار متحیر و شوکه می‌شود. این اسناد نشان می‌داد که کل شبکه نفوذ برای سال‌ها تحت رصد و اشراف سربازان گمنام امام زمان بوده، وقتی اسناد و تحقیقات به متهم ارائه شد؛ فرصتی برای پاسخ خواست که تحقیقات به روز بعد موکول شد و چون ملاحظه کرد که اسناد و اطلاعات زیادی در اختیار سیستم تحقیق‌کننده قرار گرفته، تصمیم به خودکشی گرفت؛ کاووس سیدامامی بلافاصله پس از بازگشت به سلول به‌صورت کاملاً حرفه‌ای با سرعت اقدام به خودکشی می‌کند، تلاشی که بارها و از طرق مختلف با شکست مواجه شد تا اینکه او سرانجام موفق به حلق‌آویز کردن خود می‌شود. در این میان اما آقای جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نسبت به اظهاراتی مانند اینکه جامعه‌شناس خودکشی نمی‌کند، انتقاد و تاکید کرد که در موضوع کاووس سیدامامی که فیلم اخذ شده از دوربین زندان، تحقیقات قاضی دادسرای جنایی که بلافاصله در محل حاضر شده است و نظریه پزشکی قانونی دلالت بر خودکشی دارد و حتی خانواده متوفی در مصاحبه با رسانه‌ها نیز این امر را پذیرفته‌اند. به گفته دادستان تهران، در سرنوشت متهمان به جاسوسی، مواردی بوده که در زندان‌ها خودکشی کرده‌اند تا حقایق آشکار نشود.

پشت پرده خودکشی سیدامامی
خودکشی سیدامامی سؤالات جدیدی را هم مطرح کرد اینکه این خودکشی چه پالس و پیام امنیتی را برای مخاطب موردنظر سیدامامی مخابره کرد؟ همانطور که حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده که انگیزه خودکشی نیاز به دقت و تحلیل بیشتری دارد و اینکه انگیزه وی از خودکشی حفظ خودش بوده، حفظ تشکیلاتش بوده یا لو نرفتن نفرات بعدی؟
این موضوع باید مورد اهتمام بیشتری قرار گیرد. سیدامامی با خودکشی خود علاوه‌‌بر ارائه پالس به اسرائیل و آمریکا، سبب ایجاد اخلال در بررسی پرونده جاسوسی شده است،
از سویی دیگر با توجه به جایگاه بالایش در این تیم جاسوسی با خودکشی جلوی دستیابی به اطلاعات دیگری را گرفت که در اختیار داشت. کارشناسان بر این نکته صراحت دارند که سیدامامی دوره‌های ضدبازجویی را توسط یک سرویس اطلاعاتی گذرانده و نوع خودکشی او و اعترافات ۱۵ روز بازجویی این فرد، این نکته را کاملاً تأیید می‌کند، از سویی دیگر همنوایی رسانه‌های غربی در محکومیت دستگیری و خودکشی امامی این فرضیه را قوی‌تر کرده است.
برادر سیدامامی با تأیید خبر خودکشی کاووس سیدامامی از رسانه‌هایی که در اذهان عمومی شبهه‌افکنی می‌کردند
گلایه کرد. رسانه‌هایی که در این مدت تمرکز خود را بر خودکشی و فعالیت‌های مثبت سیدامامی گذاشتند و به نظر می‌رسد قصد داشتند ذهن مخاطب را دچار انحراف بزرگی کنند، انحراف از جاسوس بودن افرادی که مهم‌ترین اطلاعات امنیتی و نظامی این کشور را به دشمنان می فروختند و حتی با انجام مطالعات علمی و تغییرات علمی در آب و خاک کشور به دنبال ایجاد بحران‌های زیست‌محیطی و کشاورزی بودند. شدت اعترافات جاسوس‌های بازداشت شده در این پرونده بر ضدسیدامامی و همچنین اقراریات وی، ابعاد جدیدی از پرونده «نفوذ محیط زیستی» در کشور را طی روزهای آینده بر‌ملا می‌کند. دری اصفهان ی، نزار زکا، سیامک و باقر نمازی، جیسون رضائیان و... حالا کاووس سیدامامی و تیمش! چند جاسوس دیگر باید بیخ گوش برخی مدیران ارشد به دام بیفتند، تا دولت اتوبان نفوذ را ببندد؟

تکذیب ادعای محمود صادقی
اما به غیر از ماجرای کاووس سید امامی و سایر بازداشت‌شدگان، صحبت از بازداشت و بازجویی معاون رییس سازمان محیط‌زیست کشور نیز به میان آمد.
عصر روز بیست‌و‌دوم بهمن‌ماه آقای محمود صادقی؛ نماینده حاشیه‌ساز مجلس از بازداشت کاوه مدنی، معاون آموزش‌و‌پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد.
وی در حساب کاربری توییتری خود نوشت: «امروز صبح با رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، برای اطلاع از علت بازداشت فعالان محیط‌زیست و اقدامات دولت تماس داشتم، ایشان گفتند کاوه مدنی را نیز دیروز بازداشت کرده‌اند.» اما چند ساعت پس از این ادعاهای نماینده مردم تهران در مجلس، عکسی از کاوه مدنی در کنار عیسی کلانتری منتشر شد که نشان می‌داد این فرد در بازداشت به سر نمی‌برد. تمامی حدس و گمان‌ها در روزهای اخیر ادامه یافت و سرانجام کاوه مدنی؛ معاون آموزش‌و‌پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست در توییتی به بازداشت برخی فعالان زیست‌محیطی واکنش نشان داد اما سخنی از بازداشت و بازجویی خود به میان نیاورد.
شایعات در این‌باره ادامه یافت تا اینکه عیسی کلانتری؛ رییس سازمان محیط‌زیست در حاشیه جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه درباره آخرین پیگیری‌های بازداشت فعالان محیط زیست و کاوه مدنی اظهار کرد: وزارت اطلاعات پیگیر این موضوع است البته آقای مدنی بازداشت نشده و از پرونده مرحوم کاووس سید امامی نیز اطلاعاتی ندارم؛ این موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح در حال پیگیری است. وی درباره اینکه آیا کاوه مدنی مورد بازجویی قرار گرفته است نیز تاکید کرد که او تاکنون بازجویی نشده است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • سیاوش
    0

    شما گفتید و مردم هم باور کردن، این گزارش میگه توی ۱۵ روز نم پس نداده یعنی اطلاعاتی در اختیار بازجو قرار نداده و سرانجام مثل کسای دیگه ای که توی زندان جونشونو از دست میدن کشته شده

  • در جواب سياوش!!
    0

    کسانيکه بهش دسترسي داشتن ازجمله خانوادش ميگن خودکشي کرده. حالا جنابعالي بر اساس چه مدرک و مستندي ميگي کشتنش؟! بنده خدا اون هر کي بوده حالا داره جواب پس ميده!! شما بهتره به فکر قبر و قيامت خودت باشي.

  • الله و اعلم
    0

    یه چیزی بوده و یه جای کارش میلنگیده که خودکشی کرده.زیر فشار شکنجه هم نبوده.چون اگر بود کبودی و آثار شکنجه ش الان نقل محافل بود.اگر واقعا زیرزمین خونه هاشون با تونل بهم وصل بوده که دیگه جای شک باقی نمیزاره.بازم الله و اعلم... خدا کنه من اشتباه کنم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها