صادرات پسته کم شد

معاون دفتر صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات پسته از سال90 همواره بیش از یک میلیارد دلار بوده و در 9ماهه امسال 964 میلیون دلار پسته صادر شده که 13درصد از نظر ارزشی و 12درصد از نظر وزنی کاهش داشته‌ایم.

صادرات پسته کم شد

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، قدسی امروز (28 بهمن ماه) در میز توسعه پسته در کرمان که با حضور استان های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: ساختار میزهای کالایی با گذشته تفاوت کرده و یکی از نشانه ها این است که برای نخستین بار مسئولیت برگزاری میز به استان های خاصی واگذار شده است.

وی افزود: همه استان ها را درگیر این میزهای تخصصی در بخش کشاورزی کرده ایم و مهم‌ترین و ارزشمندترین محصول صادراتی یعنی پسته به استان کرمان رسیده و هر تصمیمی که قرار است گرفته شود باید از این استان و از این جلسات بیرون بیاید.

قدسی در ادامه تصریح کرد: پسته ما تقریبا از 20 سال گذشته راه طولانی و پرپیچ و خمی را طی کرده و حداقل اکنون می توانیم ادعا کنیم سطح بهداشتی و کیفی پسته ما نسبت به آن سال ها خیلی بالاتر رفته است.

وی بیان کرد: با تحریم ها، بازارهای پسته ما چرخش پیدا کرد و اکنون بازارهای اصلی ما کشورهای خاورمیانه و شرق دور است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه تحولات جوی، بهره وری پایین، افزایش هزینه های تولید از مشکلات در حوزه تولید و صادرات پسته است، گفت: مشکل آفلاتوکسین، یکی از مشکلات مهم پسته است و براساس آخرین آمار 3.9 درصد محموله های پسته به اتحادیه اروپا برگشتی بوده است که باید این امر به کمتر از سه درصد کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه مسئله مهم دیگری که با آن مواجه هستیم، باقی مانده سموم است و که در دیگر محصولات نیز با آن درگیر هستیم، تصریح کرد: امروزه کشورها سلامت مصرف کننده را سرلوحه اقدامات خود قرار داده اند و تعارف ندارند و باید روش های جایگزین تعریف و روش های ترویجی را پیاده کنیم و استفاده از سموم آخرین راه حل باشد.

معاون دفتر صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هنگ کنگ همواره بازار اول صادراتی ما بوده که سهم این کشور در بازار صادرات ما طی سه سال گذشته کاهش پیدا کرده و سهم ویتنام افزایش داشته است.

وی درباره مشکلات تعرفه ای در صادرات پسته افزود: وظیفه دولت و سازمان توسعه تجارت است که موانع تعرفه ای را برطرف بکند و از وزارت امور خارجه خواسته ایم به بخش بازرگانی ما و در زمینه رایزنی ها برای اخذ تعرفه ترجیحی همکاری بکنند.

قدسی گفت: افزایش سهم ایران در بازارهای نهایی برای ما اهمیت دارد و باید صادرات از حالت یکنواختی و محدود به شش بازار خاص خارج شود.

وی تصریح کرد: به تبلیغات پسته ایرانی باید توجه ویژه صورت بگیرد و باید پذیرفت پسته ایرانی با پسته امریکا بسیار تفاوت دارد و ما مزیت ها و کیفیت های بالاتری را نسبت به محصول امریکا داریم.

قدسی بیان کرد: باید این را به دنیا ثابت کنیم که محصول ایران و امریکا دو محصول متفاوت است و باید قیمت متفاوتی داشته باشد.

وی درباره تعدد نمونه برداری پسته های صادراتی گفت: دستگاه های مختلف وظایفی در زمینه صادرات دارند و باید فرآیند اصلاح شود و پیشنهاد جهاد کشاورزی کرمان خوب است که با حضور نماینده آنها و نماینده استاندارد نمونه برداری مشترک انجام شود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: نباید بخشی نگاه کرد و باید زنجیره صادرات را با هم دید و وظیفه داریم هر جا که می توانیم سرعت کار را افزایش بدهیم.

وی در پایان خطاب به صادرکنندگان پسته گفت: باید جلوی هزینه های غیر ضروری گرفته شود و با صرفه جویی می توانید بخشی از مشکلات را حل کنید.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها